Close
Violeta Bulc är EU:s transportkommissionär.
Close

EU:s transportgeneral på besök i Stockholm

EU. – 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg. EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.

Mötet var en så kallad medborgardialog-träff och arrangerades av EU-kommissionen. I publiken syntes företrädare för olika intresseområden inom transport- och miljösektorn.

Att den slovenska förra entreprenören och transportkommissionären nu ger sig ut på ”charmturné” och svarar på frågor vid olika möten i medlemsländerna bottnar i erfarenheterna av Brexit, Storbritanniens utträde ur unionen. EU:s institutioner har lärt sig av läxan, vill förbättra kontakterna med unionens medborgare och försöka återskapa förtroendet, förklarade Violeta Bulc.

Hon talade i stort om unionens betydelse för bland annat samarbete, fred, handel, flyktingar och tog upp EU:s viktiga roll när det gäller att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn. Den som hoppats på något nytt om förhandlingarna kring unionens jättepaket om ny lagstiftning inom transportmarknaden väntade förgäves. Violeta Bulc nämnde ”det heta” paketet i en enda mening.

I stället var det miljöfrågorna, järnväg, höghastighetståg, gröna drivmedel och en ökad användning av elektricitet även inom sjöfarten som dominerade mötet.

Det var mycket ”allmänt fluff” om EU, summerar Transports internationella sekreterare Magnus Falk som var på plats:

– Mest intressant var den utredning av avgifter och skatter för alla olika trafikslag som kommissionen arbetar med. Järnvägens företrädare brukar alltid hävda att den är förfördelad ur konkurrenssynpunkt medan flyget inte betalar några avgifter alls.

– Men de preliminära resultaten visar att kostnaderna är ganska lika fördelade för de skilda trafikslagen när man räknar ihop utgifterna.

Den färdiga rapporten väntas komma efter årsskiftet 2019. Samma år som politikerna i EU samlar sig till parlamentsval i maj. Magnus Falk uppfattar att transportkommissionären vill skynda på förhandlingarna om bland annat cabotage, begränsade inrikestransporter av utländska företag, och så kallad kombitrafik. Det handlar om att kombinera väg-, järnvägs- och sjötransporter för att förbättra miljön.

Ett färdigt vägtransportpaket skulle vara en ”fjäder i hatten” för Bulc när valrörelsen till EU-parlamentet drar igång. Men positionerna är just nu ganska låsta mellan västländerna som vill ha strängare regler för att åstadkomma mer jämlik konkurrens och östländerna som vill mjuka upp bestämmelserna, beskriver Falk. Till saken hör också att Bulgarien tagit över som ordförandeland och håller i taktpinnen, när det gäller att sy ihop överenskommelser.

– Det danska fackförbundet 3 F har nyligen kommit med ett nytt förslag som innehåller nytänk och kan vara en nyckel. Det kallas principen om nästa destination (The principal of next destination).

– Förslaget går  i grova drag går ut på att utstationeringen börjar där du lastar. Kör du från Spanien till Sverige så ska du som chaufför jobba på samma villkor och ha samma ersättning som svenska förare, säger Magnus Falk.

Han uppger att transportkommissionären intresserar sig för tanken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 mars, 2018

    Jag håller med JH, tåg klarar inte dagens krav på fraktsidan. 13% av fraktvolymen går på tåg. Bara att bygga terminaler, perronger, investera i vagnar och lok etc. kostar alldeles för mycket i förhållande till nyttan. Eldrivna lastbilar kräver enorma investeringar i infrastrukturen, batteridrift för lastbilar är idag helt orealistiskt även om man säger sig klara 80 mil på slät väg. Scania var mycket stolta över att ha lyckats minska bränsleförbrukningen med 5% på de nya lastbilsmodellerna. Bränsleeffektiviteten på en lastbilsmotor ligger på ca 48 % i verkningsgrad. Vad kan man då göra? Ett alternativ är att satsa på renare bränslen, typ metanbaserad diesel som släpper ut mindre CO2 och kväveoxider. Fossila bränslen blir man inte av med beroende på den enorma mängd energi som transporterna kräver. En timmerbil drar ca 5 liter milen med full last, det motsvarar 50 kWh/per mil.

  2. JH:
    17 mars, 2018

    Nej. Man måste inte skifta över till tåg. Man måste skifta bort fossila bränslen. Det är en betydande skillnad. Och idag går det betydligt fortare, och är betydligt enklare, att skifta bort bränsle än att bygga nya järnvägar som tar både tid, kraft och pengar. Bussar kan helt elektirfieras redan nu, linjebussar såväl som stadsbussar. Thats a no brainer. Lika dant kan lastbilstrafiken börja ställas om redan nu. Tesla visar vägen med räckvidder på fullstora långtradare på 80 mil, och det är bara början. Det här är inte rocket science, tekniken finns. Finns viljan?

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.