Ex-Sped förlorade tvist om arbetsgivaravgifter

Malmöåkeriet Ex-Sped krävs på över fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en färsk dom i Kammarrätten. Bakgrunden är en segdragen tvist om chaufförernas anställningar. Fanns de i åkeriet eller i det danska "bemanningsföretaget" Staff Road? För Skatteverket kommer domen sent. Ex-Sped är på väg att likvideras, efter att bolagets huvudägare, Lars-Erik Fritze, avlidit.

Ex-Sped är ett av många svenska åkerier som för några år sedan valde att ”flagga ut” chaufförerna till Danmark. I stället för avtalsenlig lön och svensk socialförsäkring fick förarna på papperet anställning i danska ”bemanningsföretag”.

Ett av bolagen var Staff Road. Företaget hade en brevlådeadress i Köpenhamn, men ägdes och drevs av svensken Toomas Tatter.

Staff Road hade ingen verksamhet i Danmark. Affärsidén var att ta över förare i svenska åkeriföretag och sedan fungera som löneutbetalare.

För chaufförerna blev lösningen dyrköpt. Skatteverket har i efterhand upptaxerat hundratals förare som inte betalat skatt vare sig i Danmark eller Sverige.

Efter skatterazzior hos Staff Road och konkurrenten PSL uppdagades att bolagen heller inte betalt in arbetsgivaravgifter. Varken i Danmark eller Sverige.

För ett par år sedan började Skatteverket i stället fokusera på kunderna – de svenska åkerierna. Utgångspunkten var att hela upplägget med Staff Road och PSL bara var ett sätt att försöka blåsa svenska staten på skatt och arbetsgivaravgifter.

Ett av åkerierna som hamnade under lupp var just Ex-Sped i Malmö. Under åren 2006–2008 betalade åkeriet ut sammanlagt 20 miljoner kronor i chaufförslöner via Staff Road.

Efter en omfattande utredning upptaxerades Ex-Sped med omkring fem miljoner kronor, plus skattetillägg.

Företaget överklagade och vann i Förvaltningsrätten. Enligt domstolen hade Skatteverket inte lyckats bevisa att Ex-Sped var den verkliga arbetsgivaren. Det fanns uppgifter, menade rätten, som talade för att Staff Road verkligen var ett bemanningsföretag – där förarna haft sina anställningar.

Skatteverket valde att överklaga domen, till Kammarrätten i Göteborg.

Den 15 april 2014 kom utslaget. Den här gången går domstolen på Skatteverkets linje.

En rad uppgifter talar för att Staff Road inte ska betraktas som arbetsgivare, skriver Kammarrätten. Ex-Sped skötte rekryteringen av förarna och räknade fram arbetad tid och lön. När det var dags för utbetalning skickades åkeriet över en summa pengar till Staff Road. Trafikledning, arbetstidsscheman, mobiltelefoner och reskassa stod Ex-Sped för.

Enligt avtalet mellan Ex-Sped och Staff Road skulle ”bemanningsföretaget” teckna olycksfalls- och arbetsskadeförsäkring för chaufförerna. Utredningen visar att den försäkring som fanns bara täckte en handfull personer. Av hundratals förare.

På lönespecifikationerna redovisade Staff Road en ATP-avgift. I Danmark är det en blygsam summa på någon hundralapp. Men pengarna betalades aldrig in till danska staten.

Sammantaget finner kammarrätten att det var Ex-Sped som hade det ekonomiska och sociala ansvaret för chaufförerna. Staff Roads funktion var bara att agera löneförmedlare.

En tvistefråga har också gällt vem som egentligen förestod Ex-Sped. I de officiella handlingarna var det Bengt Göran Magnusson. Han var chaufför på åkeriet.

Men mycket talar för att huvudman och ägare var Lars-Erik Fritze, från Falsterbo. Efter en åkerikonkurs i början av 2000-talet fick Fritze inte längre stå som trafikansvarig. Han avled i augusti 2013. Ex-Sped är just nu inne i en likvidationsprocess.

Likvidator är advokat Krister Hjelmstedt. Han säger:

– Efter att en av huvudägarna gick bort förra året har åkeriets verksamhet avvecklats. Nu ska företaget avvecklas också. Målet är att betala de skulder som finns.

Chauffören Bengt Göran Magnusson vill inte kommentera sin roll i Ex-Sped:

– Jag svarar inte på några frågor, du får tala med likvidatorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.