Ex-Sped förlorade tvist om arbetsgivaravgifter
Malmöåkeriet Ex-Sped krävs på över fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en färsk dom i Kammarrätten. Bakgrunden är en segdragen tvist om chaufförernas anställningar. Fanns de i åkeriet eller i det danska "bemanningsföretaget" Staff Road? För Skatteverket kommer domen sent. Ex-Sped är på väg att likvideras, efter att bolagets huvudägare, Lars-Erik Fritze, avlidit.
Ex-Sped är ett av många svenska åkerier som för några år sedan valde att ”flagga ut” chaufförerna till Danmark. I stället för avtalsenlig lön och svensk socialförsäkring fick förarna på papperet anställning i danska ”bemanningsföretag”.
Ett av bolagen var Staff Road. Företaget hade en brevlådeadress i Köpenhamn, men ägdes och drevs av svensken Toomas Tatter.
Staff Road hade ingen verksamhet i Danmark. Affärsidén var att ta över förare i svenska åkeriföretag och sedan fungera som löneutbetalare.
För chaufförerna blev lösningen dyrköpt. Skatteverket har i efterhand upptaxerat hundratals förare som inte betalat skatt vare sig i Danmark eller Sverige.
Efter skatterazzior hos Staff Road och konkurrenten PSL uppdagades att bolagen heller inte betalt in arbetsgivaravgifter. Varken i Danmark eller Sverige.
För ett par år sedan började Skatteverket i stället fokusera på kunderna – de svenska åkerierna. Utgångspunkten var att hela upplägget med Staff Road och PSL bara var ett sätt att försöka blåsa svenska staten på skatt och arbetsgivaravgifter.
Ett av åkerierna som hamnade under lupp var just Ex-Sped i Malmö. Under åren 2006–2008 betalade åkeriet ut sammanlagt 20 miljoner kronor i chaufförslöner via Staff Road.
Efter en omfattande utredning upptaxerades Ex-Sped med omkring fem miljoner kronor, plus skattetillägg.
Företaget överklagade och vann i Förvaltningsrätten. Enligt domstolen hade Skatteverket inte lyckats bevisa att Ex-Sped var den verkliga arbetsgivaren. Det fanns uppgifter, menade rätten, som talade för att Staff Road verkligen var ett bemanningsföretag – där förarna haft sina anställningar.
Skatteverket valde att överklaga domen, till Kammarrätten i Göteborg.
Den 15 april 2014 kom utslaget. Den här gången går domstolen på Skatteverkets linje.
En rad uppgifter talar för att Staff Road inte ska betraktas som arbetsgivare, skriver Kammarrätten. Ex-Sped skötte rekryteringen av förarna och räknade fram arbetad tid och lön. När det var dags för utbetalning skickades åkeriet över en summa pengar till Staff Road. Trafikledning, arbetstidsscheman, mobiltelefoner och reskassa stod Ex-Sped för.
Enligt avtalet mellan Ex-Sped och Staff Road skulle ”bemanningsföretaget” teckna olycksfalls- och arbetsskadeförsäkring för chaufförerna. Utredningen visar att den försäkring som fanns bara täckte en handfull personer. Av hundratals förare.
På lönespecifikationerna redovisade Staff Road en ATP-avgift. I Danmark är det en blygsam summa på någon hundralapp. Men pengarna betalades aldrig in till danska staten.
Sammantaget finner kammarrätten att det var Ex-Sped som hade det ekonomiska och sociala ansvaret för chaufförerna. Staff Roads funktion var bara att agera löneförmedlare.
En tvistefråga har också gällt vem som egentligen förestod Ex-Sped. I de officiella handlingarna var det Bengt Göran Magnusson. Han var chaufför på åkeriet.
Men mycket talar för att huvudman och ägare var Lars-Erik Fritze, från Falsterbo. Efter en åkerikonkurs i början av 2000-talet fick Fritze inte längre stå som trafikansvarig. Han avled i augusti 2013. Ex-Sped är just nu inne i en likvidationsprocess.
Likvidator är advokat Krister Hjelmstedt. Han säger:
– Efter att en av huvudägarna gick bort förra året har åkeriets verksamhet avvecklats. Nu ska företaget avvecklas också. Målet är att betala de skulder som finns.
Chauffören Bengt Göran Magnusson vill inte kommentera sin roll i Ex-Sped:
– Jag svarar inte på några frågor, du får tala med likvidatorn.