Experten hoppas på färre sjukskrivna

Hur ska de nya reglerna omsättas i praktiken? Någon revolution ska vi inte hoppas på, säger Torsten Heinberg. Han är sakkunnig på Arbetsmiljöverket och har varit med och tagit fram den nya föreskriften.

Kommer Arbetsmiljöverkets inspektionsmetod att ändras nu?

– Nej, men inspektören kan ställa andra krav eftersom det nu finns stöd för det.

Kommer det att bli fler inspektioner då?

– Nej det tror jag inte, vi är ju fortfarande underbemannade.

Så det är upp till arbetsplatserna att tillämpa den nya föreskriften?

– Vår förhoppning är att man ska förstå att det lönar sig med ett bra arbetsmiljöarbete, där man tar hänsyn till faktorer som är viktiga för till exempel balansen mellan krav och resurser. Men visst, vi ska nog inte gå och tro att det blir någon revolution där ute. Har vi om ett år inte fått färre sjukskrivna så kan vi inte vara nöjda.

I föreskriften står det vad som ska göras men inte hur?

– Vi kan aldrig skriva precis hur man ska göra – om det inte handlar om något väldigt konkret. Grunden är det systematiska arbetsmiljöarbetet och den nya föreskriften preciserar viktiga förhållanden att ta hänsyn till i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Ni föreslår en skriftlig policy. Den kan ju vara fint skriven, men om man inte använder den …

– Det måste finnas en vilja, annars spelar det ingen roll vad det står i policyn. Men utan policy har man ingenting alls att hänvisa till. Från ledningens sida måste det vara väldigt tydligt hur man ser på till exempel kränkande särbehandling.

Och om man inte ser att det är kränkningar utan i stället kallar det personkonflikter?

– Om det är en ohälsosam arbetsmiljö har det ingen betydelse vad du kallar det. Fråga i stället: Är det här förenligt med god arbetsmiljö, ja eller nej?

 

Fotnot: De allmänna råden som bland annat fanns i den tidigare föreskriften om kränkande särbehandling har bantats rejält i den nya. I stället ger Arbetsmiljöverket ut en vägledning som komplement. Den finns som pdf på www.av.se från och med den 31 mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!