Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo
Close
Morgan Finnsiö är utredare och utbildare på Expo.
Close
Transports ungdomsforum

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Morgan Finnsiö, är utredare och utbildare på organisationen Expo. Han är också journalist och har länge granskat Sverigedemokraternas (SD) framväxt i Sverige. På Transports Ungdomsforum ger han en beskrivning av SD:s historia.

Inför valet 2018 var Jimmie Åkesson, partiledare SD, inbjuden till Uppsala universitets studentförening Heimdal, ett finrum i universitetsvärlden, där han berättade hur hans parti skulle kunna hjälpa högern att få något de aldrig hade haft förut. Nämligen arbetarklassen.

– Det kanske inte går att säga att Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti i dag. Det är klart att de har utvecklats. Men för att förstå deras ideologi måste man ändå ha kunskap om deras historia, om var de kommer ifrån, säger Morgan Finnsiö.

Neutrala

För att förstå det måste man också ha kunskap om Sveriges historiebeskrivning. Morgan Finnsiö börjar historiebeskrivningen i perioden 1924–1956.

– Sverige har en unik historia där vi inte deltog i andra världskriget, vi var neutrala. Vi var aldrig ockuperade av nazisterna och behövde aldrig ta itu med att slänga ut fascistiska organisationer. Sverige har en obruten historia av högerextrem organisering.

Historiebeskrivningen hoppar sedan till 1979 då Bevara Sverige svenskt, BSS, bildades. Knappt tio år senare bildades Sverigedemokraterna, med Anders Klarström från Nordiska rikspartiet (NRP) som partiets första ordförande. Det var han fortfarande 1994, då Jimmie Åkesson gick med i SD. Åkesson blev partiledare 2005.

– Även om SD har utvecklats och mer anpassat sig till finrummen har de ändå samma berättelse de för fram.

Tre hörn

En berättelse som har tre hörn, eliten, folket och främlingar. Berättelsen går ut på att eliten, boendes på Södermalm i Stockholm, ger främlingar fördelar. Fördelar som borde ha kommit folket till del. Det kan vara att flyktingar kommer hit och kräver resurser, och får allt de pekar på. När folket sedan säger ifrån skrattar eliten åt dem. Och det är bara SD som kan rädda folket från både främlingar och eliten.

Hur sticker man då hål på den här berättelsen som tar sig så många uttryck?

– Det är inte lätt. Ofta spelas det på känslor och då biter inte fakta. Det man kan göra, och det tror jag man ska göra så ofta man kan, är att berätta sin egen historia. Vilket samhälle vill du ha? Hur ser vägen ut för att komma dit?

– Organisationer som tycker att alla människor är lika mycket värda måste bli bättre på att berätta det, säger Morgan Finnsiö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.