Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik.
Close
Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik.
Close
Special: Polen

Extremnationalist fortsätter styra landet

Valår. När Transportarbetaren besöker Polen har värmen kopplat greppet om hela Östersjöregionen. Den korta kuststräckan vid Gdynia och Gdansk är landets egen Riviera. För 38 miljoner invånare.

Historiesprängda Tadeusz Rawa tolkar och förklarar.
Historiesprängda Tadeusz Rawa tolkar och förklarar. Foto: Justina Öster

Vår ciceron Tadeusz Rawa svettas bakom munskyddet, som han plikttroget bär inomhus.

Rawa har historia som specialintresse. Att fråga om kommunisttiden och Polens förflutna är som att öppna dammluckor av vetande. Han växte upp på 1960- och 70-talen och minns hur det var att gå ut mitt i natten och ställa sig i kö till matbutiken. Hoppet om en bit kött, efter timmar av väntan. I sämsta fall fanns det bara ättiksprit kvar i hyllan.

Han berättar om skolan. Det var inte

bara den historietörstande elevens prestationer som avgjorde om dörren skulle öppnas till universitet. Rektorn ringde alltid en partifunktionär som hade sista ordet.

Det fungerade, medger Tadeusz Rawa. Elever avstod från att ställa känsliga frågor på lektionerna. Exempelvis om Polens agerande vid vissa av andra världskrigets fasor.

Rawa kom in på universitet. Pluggade i Gdansk, men också Sverige, som kom att bli hans andra hemland.

Grand hotell viker ut sig i fullt majestät, en stenkast från turistmagneten Sopots långa pir med en ström av flanerande besökare. Mobilkameran utnyttjas flitigt, på poserande manér, och ett helt litet samhälle av turistbutiker och serveringar tar vid efter sandstranden.
Grand hotell viker ut sig i fullt majestät, en stenkast från turistmagneten Sopots långa pir med en ström av flanerande besökare. Mobilkameran utnyttjas flitigt, på poserande manér, och ett helt litet samhälle av turistbutiker och serveringar tar vid efter sandstranden. Foto Justina Öster

Vi åker till Sopot. Passerar anrika Grand hotell som under ett sekel varit samlingspunkt för allt från ockupationsmaktens nazister till partifunktionärer och megakändisar. Rum för en natt kostar en veckolön för en polsk arbetare.

Rakt ut från den vita stranden sträcker sig en berömd pir, bred och lång som en landningsbana. Folk flanerar över havet och sjunker ner på uteserveringen för en öl. Poserar för varandras mobilkameror.

Inne på torget, intill kyrkan, pågår ett propagandamöte inför presidentvalet som hålls under sommaren. Det är anhängare till presidentkandidaten Andrzej Duda, från det styrande partiet Lag och rättvisa. Främste utmanaren är Rafal Trzaskowski från Medborgarplattformen.

Nationalkonservative Andrzej Duda vann en knapp seger över liberale Rafal Trzaskowski i Polens presidentval den 12 juli. Duda fick 51,2 procent av rösterna. Foto: Marek Szandurski / Shutterstock
Nationalkonservative Andrzej Duda vann en knapp seger över liberale Rafal Trzaskowski i Polens presidentval den 12 juli. Duda fick 51,2 procent av rösterna. Foto: Marek Szandurski / Shutterstock

Duda är en extremnationalist som får Jimmie Åkesson att blekna i jämförelse. Efter en andra valomgång kommer Andrzej Duda att stå som segrare, med knapp marginal.

Mötande vägskyltar för lastbilsförare, som rullar av färjan från Karlskrona till Gdansk.
Mötande vägskyltar för lastbilsförare, som rullar av färjan från Karlskrona till Gdansk. Foto: Justina Öster

En sak slår oss. Under tre, fyra intensiva arbetsdagar i Polen har vi sett tusentals människor. Men i princip inte en enda som av utseendet att döma har sin bakgrund i Asien, Afrika eller Sydamerika.

Tadeusz Rawa säger:

– Polens befolkning fick genomgå väldigt mycket under krigen och kommunisttiden. Det var förtryck, korruption och fattigdom. Man anser sig inte redo än för att ta emot flyktingar och invandrare från andra delar av världen.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.