Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

– Det är mindre än i våras, men betydligt mer arbete än normalt. Lite är det fortfarande som att balansera på skör lina, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare för Transports a-kassa.

Jämfört med andra a-kassor har Transports ändå klarat sig bra under pandemin. I en tid när arbetslösheten nått rekordnivåer har vissa väntat på pengar från andra a-kassor i över fyra månader.

Den som anmält sig som arbetslös hos Transports a-kassa får i snitt vänta drygt en månad på inkomstbaserad ersättning. Mediantiden för genomströmning – tiden mellan ansökan och första utbetalningen – var i augusti sex veckor. Det är inte längre än i augusti förra året, visar siffror från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

– Vi har hållit det bra där, trots att det är så många fler ärenden. Personalen har gjort ett väldigt bra jobb!, säger Daniel Olsson.

Hårt jobb och nyanställningar är förklaringar till resultatet, enligt biträdande a-kassechefen. Och tur.

– Vi har klarat oss från att själva drabbas av sjukdom eller längre frånvaro, säger han.

Transports a-kassa har också anställt fler handläggare. Av sex servicehandläggare, som började i våras, utbildas nu tre för att jobba med ansökningar om ersättning.  I dagarna börjar ytterligare fyra anställda på a-kassekontoren ute i landet. Det handlar om tillsvidareanställningar.

– Vi har ett långsiktigt behov av fler handläggare, säger Daniel Olsson.

Fler medlemmar

Antalet medlemmar i Transports a-kassa har ökat kraftigt under pandemin. Vid årsskiftet var medlemsantalet 89 684. Den sista september var siffran 96 696.

Daniel Olsson tror att förklaringen både är ökad oro för arbetslöshet och att det blivit förmånligare att vara med. Och att a-kassan fått mer uppmärksamhet i debatten.

– Magdalena Andersson uppmanade ”Gå med i a-kassan!”. När Sveriges finansminister säger det i tv så påverkar det så klart, säger han.

För Transports a-kassa har pandemin gjort att året hittills på flera vis varit extremt, enligt Daniel Olsson. Förutom ökat medlemsantal, också genom att så många nya arbetslösa sökt om ersättning, samtidigt. För de anställda på a-kassan har det inneburit en ökad arbetsbörda.

I september anmälde omkring 1 000 personer hos Arbetsförmedlingen att de tillhör Transports a-kassa. Månaden innan var det drygt 6 422 medlemmar i a-kassan som fick ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

– Men det är nog fler, det finns en eftersläpning, säger Daniel Olsson.

Kompletteringar tar tid

Handläggarna hos Transports a-kassa gick i slutet av september igenom ansökningar som kom in i början av månaden. Är allt i sin ordning fattas beslut som kan betyda utbetalning följande torsdag. Problem beror oftast på att något saknas i arbetsgivarintyget. Då krävs komplettering som gör att ärendena drar ut på tiden.

Väntetiden för dem som bara har rätt till grundersättning från Transports a-kassa är längre. De som inte uppfyller arbetskravet får i dag i snitt vänta tio veckor på pengar, jämfört med sex veckor förra året. Men det rör förhållandevis få.
I augusti förra året var det bara tio personer det rörde sig om. I år är det 25. Den stora numerära ökningen gäller arbetslösa som har rätt till a-kassa som grundar sig på tidigare lön. I år ansökte 533 personer om ersättning från Transports a-kassa i augusti, samma månad förra året var det 225.

Olika väntetid

För vissa a-kassor har det ökade trycket lett till extremt långa handläggningstider. Längst väntetider för ersättning har Alfa-kassan.

Den Alfa-medlem som anmält sig som arbetslös fick i augusti vänta 20 veckor på inkomstbaserad ersättning. För grundersättning var genomströmningstiden ännu längre, 21 veckor, hos a-kassan som inte är knuten till yrkesgrupp eller organisation.

Nu ska Sveriges a-kassor hjälpa till att handlägga Alfa-kassans ärenden. Handläggare från andra a-kassor ska ta hand om en del av ansökningsärendena under en period.

– Vi har anmält att vi ska hjälpa dem, och ska naturligtvis försöka göra det även om vi har rätt mycket själva, säger Daniel Olsson på Transports a-kassa.

Insatsen för Alfa-kassan startade den 21 september och ska pågå fram till mitten av december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.