Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

– Det är mindre än i våras, men betydligt mer arbete än normalt. Lite är det fortfarande som att balansera på skör lina, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare för Transports a-kassa.

Jämfört med andra a-kassor har Transports ändå klarat sig bra under pandemin. I en tid när arbetslösheten nått rekordnivåer har vissa väntat på pengar från andra a-kassor i över fyra månader.

Den som anmält sig som arbetslös hos Transports a-kassa får i snitt vänta drygt en månad på inkomstbaserad ersättning. Mediantiden för genomströmning – tiden mellan ansökan och första utbetalningen – var i augusti sex veckor. Det är inte längre än i augusti förra året, visar siffror från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

– Vi har hållit det bra där, trots att det är så många fler ärenden. Personalen har gjort ett väldigt bra jobb!, säger Daniel Olsson.

Hårt jobb och nyanställningar är förklaringar till resultatet, enligt biträdande a-kassechefen. Och tur.

– Vi har klarat oss från att själva drabbas av sjukdom eller längre frånvaro, säger han.

Transports a-kassa har också anställt fler handläggare. Av sex servicehandläggare, som började i våras, utbildas nu tre för att jobba med ansökningar om ersättning.  I dagarna börjar ytterligare fyra anställda på a-kassekontoren ute i landet. Det handlar om tillsvidareanställningar.

– Vi har ett långsiktigt behov av fler handläggare, säger Daniel Olsson.

Fler medlemmar

Antalet medlemmar i Transports a-kassa har ökat kraftigt under pandemin. Vid årsskiftet var medlemsantalet 89 684. Den sista september var siffran 96 696.

Daniel Olsson tror att förklaringen både är ökad oro för arbetslöshet och att det blivit förmånligare att vara med. Och att a-kassan fått mer uppmärksamhet i debatten.

– Magdalena Andersson uppmanade ”Gå med i a-kassan!”. När Sveriges finansminister säger det i tv så påverkar det så klart, säger han.

För Transports a-kassa har pandemin gjort att året hittills på flera vis varit extremt, enligt Daniel Olsson. Förutom ökat medlemsantal, också genom att så många nya arbetslösa sökt om ersättning, samtidigt. För de anställda på a-kassan har det inneburit en ökad arbetsbörda.

I september anmälde omkring 1 000 personer hos Arbetsförmedlingen att de tillhör Transports a-kassa. Månaden innan var det drygt 6 422 medlemmar i a-kassan som fick ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

– Men det är nog fler, det finns en eftersläpning, säger Daniel Olsson.

Kompletteringar tar tid

Handläggarna hos Transports a-kassa gick i slutet av september igenom ansökningar som kom in i början av månaden. Är allt i sin ordning fattas beslut som kan betyda utbetalning följande torsdag. Problem beror oftast på att något saknas i arbetsgivarintyget. Då krävs komplettering som gör att ärendena drar ut på tiden.

Väntetiden för dem som bara har rätt till grundersättning från Transports a-kassa är längre. De som inte uppfyller arbetskravet får i dag i snitt vänta tio veckor på pengar, jämfört med sex veckor förra året. Men det rör förhållandevis få.
I augusti förra året var det bara tio personer det rörde sig om. I år är det 25. Den stora numerära ökningen gäller arbetslösa som har rätt till a-kassa som grundar sig på tidigare lön. I år ansökte 533 personer om ersättning från Transports a-kassa i augusti, samma månad förra året var det 225.

Olika väntetid

För vissa a-kassor har det ökade trycket lett till extremt långa handläggningstider. Längst väntetider för ersättning har Alfa-kassan.

Den Alfa-medlem som anmält sig som arbetslös fick i augusti vänta 20 veckor på inkomstbaserad ersättning. För grundersättning var genomströmningstiden ännu längre, 21 veckor, hos a-kassan som inte är knuten till yrkesgrupp eller organisation.

Nu ska Sveriges a-kassor hjälpa till att handlägga Alfa-kassans ärenden. Handläggare från andra a-kassor ska ta hand om en del av ansökningsärendena under en period.

– Vi har anmält att vi ska hjälpa dem, och ska naturligtvis försöka göra det även om vi har rätt mycket själva, säger Daniel Olsson på Transports a-kassa.

Insatsen för Alfa-kassan startade den 21 september och ska pågå fram till mitten av december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.