F-skattarmålet: Transport vann i AD

Andreassons Åkeri ska betala 100 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Den polske chauffören Radoslaw Rostkowski, som körde på F-skatt för åkeriet, var i praktiken anställd av bolaget. Nu återstår det stora målet, där samma åkeri stäms på 20 miljoner kronor.

Rättegången hölls i slutet av oktober. Transportarbetareförbundet hade stämt Andreassons Åkeri på 400 000 kronor för brott mot kollektivavtalet.

Åkeriet hävdade att Rostkowski – och de övriga cirka 150 östeuropeiska chaufförer som kör för bolaget – var fristående företagare som jobbade på F-skatt.

Men enligt Transport var detta bara ett sätt att kringgå kollektivavtalet och urholka arbetstagarbegreppet. Förbundet menade att Radoslaw Rostkowski skulle betraktas som anställd och omfattas av kollektivavtalet – trots att han hade egen firma och fakturerade Andreassons bemanningsbolag Zimit för sitt arbete.

Nu har Arbetsdomstolen (AD) gett Transport rätt.

”Arbetsdomstolen har efter en helhetsbedömning av samtliga omständigheter gjort bedömningen att chauffören får anses ha varit arbetstagare hos åkeriet. Enligt Arbetsdomstolens mening har åkeriet inte kunnat undkomma det tvingande arbetstagarbegreppet genom att via det andra bolaget ingå ett avtal om tjänster med chauffören och genom att låta det bolaget stå för betalningen för det utförda arbetet”, skriver AD.

Domstolen betonar också att det avgörande inte är ”hur parterna har betecknat rättsförhållandet, utan hur avtalsförhållandet i olika hänseenden är beskaffat.”

Det vill säga: Det viktiga är inte vad man kallat upplägget. Det viktiga är hur det fungerat i praktiken.

Förutom skadeståndet på 100 000 kronor, ska Andreassons betala 379 973 kronor i ersättning för rättegångskostnader till Transport.

Förbundsordförande Lars Lindgren har blandade känslor inför domen.

– Det vi slogs för var arbetstagarbegreppet, och hur det ska definieras. Här har AD uppenbarligen delat vår bedömning. Det sänder en glasklar signal till resten av branschen, säger han.

Men samtidigt är han besviken över att AD prutat ner skadeståndet från de yrkade 400 000 kronorna.

– Hundra tusen är åt helvete för billigt. Vi anser att Andreassons har tjänat en massa pengar på det här upplägget, och dessutom hoppades vi att ett kännbart skadestånd skulle verka avskräckande för andra bolag, säger han.

Transport har även stämt Andreassons i ett separat mål, där man yrkar på 20 miljoner i skadestånd för åkeriets övriga förare. Lars Lindgren betonar att man inte kan betrakta det målet som vunnet, bara för att man tog hem segern i Radoslaw-fallet.

– Vi ser fortfarande en stor utmaning i det kommande målet. Vi ska inte dra alltför stora växlar på dagens dom innan vi närmare analyserat vad den innebär.

Han pekar på domens skrivelse om att bedömningen måste göras i varje enskilt fall.

– Och AD har bland annat tagit fasta på att Radoslaw registrerade firma först efter att han börjat köra åt Andreassons. Om de andra chaufförerna redan hade firmor när de började köra, då kanske AD tolkar det som att de faktiskt var egna företagare. Man ska inte tro att Radoslaw-domen utgör någon sorts prejudikat, säger Lars Lindgren.

Vid rättegången uppgav åkeriets vd Yvonne Andreasson för Transportarbetaren, att om åkeriet förlorar det stora 20-miljonersmålet i AD så skulle man få lägga ner verksamheten.

– Och det får också alla andra åkerier som använder det här upplägget. Och det gör de flesta dragbilsåkerier, sade hon.

Domar i Arbetsdomstolen kan inte överklagas.

För det större målet är rättegångsdatum ännu inte utsatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.