Få åkerikontroller sen Transportstyrelsen tog över
Under 2011 tog Transportstyrelsen in 35 miljoner kronor i avgifter för att göra särskilda företagskontroller bland åkerierna. Resultat blev sammanlagt tolv kontroller, där inget ärende ännu lett till beslut från myndigheten.
– Vårt mål var att göra betydligt fler kontroller, säger enhetschef Thomas Fahlander som skyller på problem med datahanteringen.
Den 1 januari 2011 tog Transportsstyrelsen över tillsynen av arbetstider och kör- och vilotidsregler inom åkerinäringen. Innan dess vilade ansvaret på polisen.
Ett uttalat mål från Transportstyrelsen var att större fokus skulle läggas på åkerierna – i stället för som tidigare chaufförerna. Det skulle ske genom så kallade företagskontroller. Åkerier som syndar riskerar sanktionsavgifter på uppåt 200 000 kronor. Trafiktillståndet kan också sitta löst.
I början av mars släppte riksdagens trafikutskott en rapport som handlar om just tillsynen över vägtransporterna. Där framgår att polisen under åren 2006–2010 gjorde i snitt ungefär 700 kontroller ute på åkerierna. Toppåret var 2007 med 900 kontroller.
När Transportstyrelsen tog över ansvaret riktade man kritik mot polisens sätt att sköta sysslan. Det fanns ingen samordning mellan de olika polisdistrikten och för lite uppmärksamhet riktades mot företagens planering, uppföljning och åtgärder för att minska regelbrotten, hävdas det.
Hur gick det då för Transportstyrelsen?
I samband med att riksdagen flyttade tillsynsansvaret bestämde man också att verksamheten skulle avgiftsfinansieras. Den nya myndigheten skickades raskt ut avier där åkerierna fick betala 500 kronor per lastbil. 70 000 fordon ingick och under 2011 fick Transportstyrelsen in 35 miljoner kronor.
När trafikutskottet nu granskat tillsynen av kör- och vilotidsbestämmelserna står det klart att Transportstyrelsen bara mäktat med tolv (12) kontroller. I rapporten anges personalbrist som förklaring. Det framgår dessutom att det rått anställningsstopp på Transportstyrelsen.
Fast huvudförklaringen är en annan, enligt enhetschef Thomas Fahlander:
– Vi har inte fått det systemstöd vi begärt. Först i december var en del klart, resten kommer nu i maj. I sommar räknar vi med att vara igång på allvar.
Enligt Fahlander ska Transportstyrelsen inte som polisen göra besök på företagen, utan i stället begära in underlag i form av handlingar och digitala datafiler. För att kunna bearbeta materialet krävs teknisk utrustning och dataprogram. I nuläget finns bara en handfull handläggare anställda.
– Vi håller precis på och rekryterar fler. När systemet är i gång räknar vi med att omkring 20 personer kommer att jobba med företagskontrollerna, uppger Thomas Fahlander
Enligt bestämmelserna är det generaldirektören som ska fatta beslut om eventuella sanktioner mot granskade företag. De rutinerna finns inte heller på plats. Därför har inget enda sanktionsbeslut fattats under 2011.
Trafikutskottets rapport är intressant läsning. Bland annat påpekas att EU-länderna ska utbyta underrättelser om brott mot kör- och vilotidsreglerna med varandra.
Under 2010 och första halvåret 2011 lämnade Sverige ut 260 sådana underrättelser. Mest anmärkningar riktades mot Finland, Danmark, Norge och Tyskland.
Under samma period fick Sverige in bara 28 underrättelser.