Få arbetsgivare fälls för dödsfall på jobbet

– Det är skrämmande att så få arbetsgivare ställs till svars för arbetsmiljöbrott. Så kommenterar Transports arbetsmiljöansvariga ombudsman Martin Miljeteig uppgifterna om att fyra av tio arbetsgivare friades efter 33 dödsolyckor på jobbet under de senaste fem åren.

Granskningen av arbetsplatsolyckorna under 2010 till 2014 är gjord av tidningen Arbetarskydd och omfattar totalt 35 personer, som miste livet i 33 olyckor. Redaktionen har gått igenom domarna efter dödsolyckorna.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är lika förvånad som Arbetsmiljöverkets chefsjurist, Anna Middelman, över att kraven på arbetsgivare i praktiken inte är högre.

– Arbetsgivaren har lagstadgad skyldighet att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetet, ändå blir skillnaden stor om en olycka eller ett dödsfall inträffar på stan än i arbetslivet. Så borde det inte vara, säger Martin Miljeteig.

I likhet med Arbetsmiljöverkets jurist efterlyser Miljeteig högre krav och en förändrad attityd till arbetsgivarnas ansvar.

– Straffvärdet för arbetsmiljöbrott behöver nog skärpas. Dessutom behövs mer resurser till polisen, Arbetsmiljöverket och de myndigheter som arbetar med den här typen av brott, tillägger han.

När en olycka inträffar på en arbetsplats ska polisen så fort som möjligt påbörja sin utredning av vad som hänt. Arbetsledningen ska göra en anmälan till Arbetsmiljöverket som skickar personal för att påbörja sin utredning. Myndighetens inspektörer fattare sedan beslut ifall olyckan kan komma sig av felaktigheter och brister som resulterar i en åtalsanmälan.

Åtalsanmälningarna tas emot av särskilda arbetsmiljöåklagare. De bestämmer ifall de ska inleda en förundersökning, som kan gå vidare till åtal. Alternativt läggs förundersökningen ner.

– Vi kan bara åtala om vi förväntar oss en fällande dom, säger arbetsmiljöåklagare Lotten Loberg till Arbetarskydd.

Tidningens sammanställning visar att bara tio procent av dödsolyckorna på jobbet hamnade i domstol för bedömning av arbetsgivarens ansvar. Bland de arbetsgivare som ändå avkrävdes ansvar fälldes 20 arbetsgivare medan 13 friades i domstol.

För att företaget ska ställas till svars krävs att åklagaren kan bevisa att det finns ett orsakssamband mellan brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och den inträffade skadan.

En annan viktig punkt gäller att den person som haft ansvar för arbetsmiljön ska ha haft skäl att ta hänsyn till att det finns risk att människor kan komma till skada.

Martin Miljeteig påpekar att arbetsmiljöbrotten tar lång tid att utreda och att många olika aktörer är inblandade. Han hoppas på en förändring med tydligare krav på ansvar.

– Visionen måste vara noll döda på jobbet. Ändå är lastbilschaufförerna hårt drabbade av dödsolyckor i dag. Den utvecklingen måste brytas, betonar han.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om att truckar är ett farligt arbetsredskap, inblandat i många olyckor. I Arbetarskydd sammanställning märks en truckolycka i Figgeholm 2008. Truckföraren skulle tippa ner massor när han kastades ur fordonet och avled. Företaget fälldes 2011 och fick betala 400 000 kronor i böter.

2011 inträffade en annan truckolycka i Gnarp. Där blev den kvinnliga operatören påkörd av en truck när hon var på väg hem, men arbetsgivaren friades från ansvar i november 2014.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.