Få arbetsgivare fälls för dödsfall på jobbet
– Det är skrämmande att så få arbetsgivare ställs till svars för arbetsmiljöbrott. Så kommenterar Transports arbetsmiljöansvariga ombudsman Martin Miljeteig uppgifterna om att fyra av tio arbetsgivare friades efter 33 dödsolyckor på jobbet under de senaste fem åren.
Granskningen av arbetsplatsolyckorna under 2010 till 2014 är gjord av tidningen Arbetarskydd och omfattar totalt 35 personer, som miste livet i 33 olyckor. Redaktionen har gått igenom domarna efter dödsolyckorna.
Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är lika förvånad som Arbetsmiljöverkets chefsjurist, Anna Middelman, över att kraven på arbetsgivare i praktiken inte är högre.
– Arbetsgivaren har lagstadgad skyldighet att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetet, ändå blir skillnaden stor om en olycka eller ett dödsfall inträffar på stan än i arbetslivet. Så borde det inte vara, säger Martin Miljeteig.
I likhet med Arbetsmiljöverkets jurist efterlyser Miljeteig högre krav och en förändrad attityd till arbetsgivarnas ansvar.
– Straffvärdet för arbetsmiljöbrott behöver nog skärpas. Dessutom behövs mer resurser till polisen, Arbetsmiljöverket och de myndigheter som arbetar med den här typen av brott, tillägger han.
När en olycka inträffar på en arbetsplats ska polisen så fort som möjligt påbörja sin utredning av vad som hänt. Arbetsledningen ska göra en anmälan till Arbetsmiljöverket som skickar personal för att påbörja sin utredning. Myndighetens inspektörer fattare sedan beslut ifall olyckan kan komma sig av felaktigheter och brister som resulterar i en åtalsanmälan.
Åtalsanmälningarna tas emot av särskilda arbetsmiljöåklagare. De bestämmer ifall de ska inleda en förundersökning, som kan gå vidare till åtal. Alternativt läggs förundersökningen ner.
– Vi kan bara åtala om vi förväntar oss en fällande dom, säger arbetsmiljöåklagare Lotten Loberg till Arbetarskydd.
Tidningens sammanställning visar att bara tio procent av dödsolyckorna på jobbet hamnade i domstol för bedömning av arbetsgivarens ansvar. Bland de arbetsgivare som ändå avkrävdes ansvar fälldes 20 arbetsgivare medan 13 friades i domstol.
För att företaget ska ställas till svars krävs att åklagaren kan bevisa att det finns ett orsakssamband mellan brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och den inträffade skadan.
En annan viktig punkt gäller att den person som haft ansvar för arbetsmiljön ska ha haft skäl att ta hänsyn till att det finns risk att människor kan komma till skada.
Martin Miljeteig påpekar att arbetsmiljöbrotten tar lång tid att utreda och att många olika aktörer är inblandade. Han hoppas på en förändring med tydligare krav på ansvar.
– Visionen måste vara noll döda på jobbet. Ändå är lastbilschaufförerna hårt drabbade av dödsolyckor i dag. Den utvecklingen måste brytas, betonar han.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om att truckar är ett farligt arbetsredskap, inblandat i många olyckor. I Arbetarskydd sammanställning märks en truckolycka i Figgeholm 2008. Truckföraren skulle tippa ner massor när han kastades ur fordonet och avled. Företaget fälldes 2011 och fick betala 400 000 kronor i böter.
2011 inträffade en annan truckolycka i Gnarp. Där blev den kvinnliga operatören påkörd av en truck när hon var på väg hem, men arbetsgivaren friades från ansvar i november 2014.