Få arbetsgivare fälls för dödsfall på jobbet

– Det är skrämmande att så få arbetsgivare ställs till svars för arbetsmiljöbrott. Så kommenterar Transports arbetsmiljöansvariga ombudsman Martin Miljeteig uppgifterna om att fyra av tio arbetsgivare friades efter 33 dödsolyckor på jobbet under de senaste fem åren.

Granskningen av arbetsplatsolyckorna under 2010 till 2014 är gjord av tidningen Arbetarskydd och omfattar totalt 35 personer, som miste livet i 33 olyckor. Redaktionen har gått igenom domarna efter dödsolyckorna.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är lika förvånad som Arbetsmiljöverkets chefsjurist, Anna Middelman, över att kraven på arbetsgivare i praktiken inte är högre.

– Arbetsgivaren har lagstadgad skyldighet att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetet, ändå blir skillnaden stor om en olycka eller ett dödsfall inträffar på stan än i arbetslivet. Så borde det inte vara, säger Martin Miljeteig.

I likhet med Arbetsmiljöverkets jurist efterlyser Miljeteig högre krav och en förändrad attityd till arbetsgivarnas ansvar.

– Straffvärdet för arbetsmiljöbrott behöver nog skärpas. Dessutom behövs mer resurser till polisen, Arbetsmiljöverket och de myndigheter som arbetar med den här typen av brott, tillägger han.

När en olycka inträffar på en arbetsplats ska polisen så fort som möjligt påbörja sin utredning av vad som hänt. Arbetsledningen ska göra en anmälan till Arbetsmiljöverket som skickar personal för att påbörja sin utredning. Myndighetens inspektörer fattare sedan beslut ifall olyckan kan komma sig av felaktigheter och brister som resulterar i en åtalsanmälan.

Åtalsanmälningarna tas emot av särskilda arbetsmiljöåklagare. De bestämmer ifall de ska inleda en förundersökning, som kan gå vidare till åtal. Alternativt läggs förundersökningen ner.

– Vi kan bara åtala om vi förväntar oss en fällande dom, säger arbetsmiljöåklagare Lotten Loberg till Arbetarskydd.

Tidningens sammanställning visar att bara tio procent av dödsolyckorna på jobbet hamnade i domstol för bedömning av arbetsgivarens ansvar. Bland de arbetsgivare som ändå avkrävdes ansvar fälldes 20 arbetsgivare medan 13 friades i domstol.

För att företaget ska ställas till svars krävs att åklagaren kan bevisa att det finns ett orsakssamband mellan brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och den inträffade skadan.

En annan viktig punkt gäller att den person som haft ansvar för arbetsmiljön ska ha haft skäl att ta hänsyn till att det finns risk att människor kan komma till skada.

Martin Miljeteig påpekar att arbetsmiljöbrotten tar lång tid att utreda och att många olika aktörer är inblandade. Han hoppas på en förändring med tydligare krav på ansvar.

– Visionen måste vara noll döda på jobbet. Ändå är lastbilschaufförerna hårt drabbade av dödsolyckor i dag. Den utvecklingen måste brytas, betonar han.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om att truckar är ett farligt arbetsredskap, inblandat i många olyckor. I Arbetarskydd sammanställning märks en truckolycka i Figgeholm 2008. Truckföraren skulle tippa ner massor när han kastades ur fordonet och avled. Företaget fälldes 2011 och fick betala 400 000 kronor i böter.

2011 inträffade en annan truckolycka i Gnarp. Där blev den kvinnliga operatören påkörd av en truck när hon var på väg hem, men arbetsgivaren friades från ansvar i november 2014.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.