Bil som kör på väg med sträng kyla genom vinterlandskap.
Close
Sträng kyla är ett riskmoment på vägarna.
Close

Få arbetsgivare utrustar anställda för sträng kyla

Hur ska yrkesförare utrusta sig när termometern kryper ner mot 40–45 minusgrader? – Det är direkt farligt att köra i den här kylan. På långresor har jag alltid med mig spade, startkablar, varma kläder och något att äta. Helst bör man ha någon värmekälla också, säger Robert Savela, ordförande i Transports Luleåavdelning.

Den gånga veckan bjöd på nya lokala köldrekord i Norrbotten. I Naimakka noterades exempelvis 42,9 grader natten till den 7 januari. Då fattas ändå en bit till den officiella svenska bottennoteringen på minus 52,6 grader. Den uppmättes i Vuoggatjålme i februari 1966.

Robert Savela har tidigare kört både taxi och lastbil. Han anser att många chaufförer – och inte minst deras arbetsgivare – tar för lätt på de extrema temperaturerna.

– Mitt eget rekord är minus 37. Då hade jag minibussen full med skolungar. Jag var riktigt nervös, tänkte: ”Fan, ska man verkligen jobba under sådana här förhållanden…”

– Det gick knappt att få upp värmen i bilen. Moderna dieselmotorer genererar inte tillräckligt med värme när tempen kryper ner mot 25–30 minusgrader. Man måste ha tillsatsvärmare.

Hur ser åkerier och andra arbetsgivare i Norrbotten på extremkyla och behovet av skyddsutrustning – om fordonen skulle bli stående långt från bebodda trakter utan mobiltäckning?

Savela säger:

– Jag har inga riktiga belägg, men min egen erfarenhet är att de inte bryr sig så mycket. För att tag sedan pratade jag med värdeväktare som körde långa sträckor inåt landet. De hade ingen extrautrustning med sig alls.

– Det är upp till de anställda själva att plocka med sig kläder, filtar och värmeljus. En förare jag känner har alltid med sig en t-spritsbrännare. Man bör absolut inte stå med bilen på tomgång. Avgaser hittar alltid in i kupén på något sätt.

Chris Sundvall bor i byn Skaulo utmed Europaväg E10. Hon kommer ursprungligen från Stockholm, men har bott i Norrland de senaste 20 åren. Just nu jobbar hon på en bensinmack i Malmberget.

– På torsdagsmorgonen hade vi 43 minusgrader hemma. Det är helt galet! För bara några dagar sedan var det plusgrader och tö.

– Det är faktiskt lite läskigt att sätta sig i bilen och köra till jobbet i den här extrema kylan. Jag mötte bara en bil under de fem milen. Filtar har jag alltid med mig. Det räcker ju med en punka och en hjulbult som tjurar, så är det kört. Mobiltäckningen är skandalöst dålig här uppe.

Hur tänker bilisterna i gemen? Har de flesta med sig utrustning ”i fall att…”?

– Nä, det är inte min erfarenhet, säger Chris Sundvall. Oftast är det mammorna som tänker till. De vill komma hem till barnen. Generellt kan man nog säga att folk som kan håller sig inne sådana här dagar. Det märks på stationen. De få som kommer köper k-sprit och kupévärmare.

När det gäller arbetsgivarnas ansvar har Chris blandade erfarenheter. Hon har kört lastbil för flera olika åkare, bland annat malmtransporter på Cliffton. Åkeriet hyrdes in av det numera konkursdrabbade gruvföretaget Northland resources.

– På Cliffton var det fantastiskt välordnat. I varje hytt låg det tjocka täckbyxor som kunde användas i nödsituationer. Företaget hade dessutom järnkoll på var längs vägen som bilarna fanns.

– Andra åkare har varit njugga när jag tagit upp frågan. ”Va, varma kläder fixar du väl själv…”

Den som verkligen vill gardera sig för 10–12 timmars väntan i en trasig bil i 40 graders kyla har inte mycket information att hämta via de vanliga kanalerna. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har en särskild hemsida, ”dinsakerhet.se”, där man kan få en del tips inför för bilfärder vintertid.

MSB varnar för att elda i stängda hytter och kupéer. Förutom varma kläder föreslår man i stället:

Något att dricka och äta

Om du får vänta länge på hjälp är det bra att ha tillgång till dryck och snabb energi. Förslag på ät- och drickbart att ha i bilen:

Ett paket russin.

Lite godis.

Några smörgåsar.

En flaska vatten.

En termos varm dryck.

Utrustning i bilen

Utrustning som alltid bör finnas i bilen vid vinterkörning ifall du blir stående på vägen i köld och mörker:

Spade.

Bogserlina.

Reflexvästar.

Startkablar.

Reservbränsle.

Snökedjor som sätts på drivande hjul är också bra att ha. Observera att du bör öva i förväg så att du säkert kan använda dem i ett akut läge.

Om du måste lämna bilen

Om du kör av vägen och måste lämna bilen kvar i snövallen medan du hämtar hjälp, sätt upp varningstriangeln på bilens tak så att bilen syns bättre. Själv syns du bättre vid en mörk vägkant om du bär reflexväst.

Håll dig i närheten av bilen om du inte säkert vet att det finns hjälp på nära håll. Ger du dig ut i okänd terräng i kylan löper du risk att gå vilse och frysa ihjäl. Om du ändå måste avlägsna dig från bilen, lämna om möjligt meddelande om åt vilket håll du går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.