Få arbetsgivare utrustar anställda för sträng kyla
Hur ska yrkesförare utrusta sig när termometern kryper ner mot 40–45 minusgrader? – Det är direkt farligt att köra i den här kylan. På långresor har jag alltid med mig spade, startkablar, varma kläder och något att äta. Helst bör man ha någon värmekälla också, säger Robert Savela, ordförande i Transports Luleåavdelning.
Den gånga veckan bjöd på nya lokala köldrekord i Norrbotten. I Naimakka noterades exempelvis 42,9 grader natten till den 7 januari. Då fattas ändå en bit till den officiella svenska bottennoteringen på minus 52,6 grader. Den uppmättes i Vuoggatjålme i februari 1966.
Robert Savela har tidigare kört både taxi och lastbil. Han anser att många chaufförer – och inte minst deras arbetsgivare – tar för lätt på de extrema temperaturerna.
– Mitt eget rekord är minus 37. Då hade jag minibussen full med skolungar. Jag var riktigt nervös, tänkte: ”Fan, ska man verkligen jobba under sådana här förhållanden…”
– Det gick knappt att få upp värmen i bilen. Moderna dieselmotorer genererar inte tillräckligt med värme när tempen kryper ner mot 25–30 minusgrader. Man måste ha tillsatsvärmare.
Hur ser åkerier och andra arbetsgivare i Norrbotten på extremkyla och behovet av skyddsutrustning – om fordonen skulle bli stående långt från bebodda trakter utan mobiltäckning?
Savela säger:
– Jag har inga riktiga belägg, men min egen erfarenhet är att de inte bryr sig så mycket. För att tag sedan pratade jag med värdeväktare som körde långa sträckor inåt landet. De hade ingen extrautrustning med sig alls.
– Det är upp till de anställda själva att plocka med sig kläder, filtar och värmeljus. En förare jag känner har alltid med sig en t-spritsbrännare. Man bör absolut inte stå med bilen på tomgång. Avgaser hittar alltid in i kupén på något sätt.
Chris Sundvall bor i byn Skaulo utmed Europaväg E10. Hon kommer ursprungligen från Stockholm, men har bott i Norrland de senaste 20 åren. Just nu jobbar hon på en bensinmack i Malmberget.
– På torsdagsmorgonen hade vi 43 minusgrader hemma. Det är helt galet! För bara några dagar sedan var det plusgrader och tö.
– Det är faktiskt lite läskigt att sätta sig i bilen och köra till jobbet i den här extrema kylan. Jag mötte bara en bil under de fem milen. Filtar har jag alltid med mig. Det räcker ju med en punka och en hjulbult som tjurar, så är det kört. Mobiltäckningen är skandalöst dålig här uppe.
Hur tänker bilisterna i gemen? Har de flesta med sig utrustning ”i fall att…”?
– Nä, det är inte min erfarenhet, säger Chris Sundvall. Oftast är det mammorna som tänker till. De vill komma hem till barnen. Generellt kan man nog säga att folk som kan håller sig inne sådana här dagar. Det märks på stationen. De få som kommer köper k-sprit och kupévärmare.
När det gäller arbetsgivarnas ansvar har Chris blandade erfarenheter. Hon har kört lastbil för flera olika åkare, bland annat malmtransporter på Cliffton. Åkeriet hyrdes in av det numera konkursdrabbade gruvföretaget Northland resources.
– På Cliffton var det fantastiskt välordnat. I varje hytt låg det tjocka täckbyxor som kunde användas i nödsituationer. Företaget hade dessutom järnkoll på var längs vägen som bilarna fanns.
– Andra åkare har varit njugga när jag tagit upp frågan. ”Va, varma kläder fixar du väl själv…”
Den som verkligen vill gardera sig för 10–12 timmars väntan i en trasig bil i 40 graders kyla har inte mycket information att hämta via de vanliga kanalerna. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har en särskild hemsida, ”dinsakerhet.se”, där man kan få en del tips inför för bilfärder vintertid.
MSB varnar för att elda i stängda hytter och kupéer. Förutom varma kläder föreslår man i stället:
Något att dricka och äta
Om du får vänta länge på hjälp är det bra att ha tillgång till dryck och snabb energi. Förslag på ät- och drickbart att ha i bilen:
Ett paket russin.
Lite godis.
Några smörgåsar.
En flaska vatten.
En termos varm dryck.
Utrustning i bilen
Utrustning som alltid bör finnas i bilen vid vinterkörning ifall du blir stående på vägen i köld och mörker:
Spade.
Bogserlina.
Reflexvästar.
Startkablar.
Reservbränsle.
Snökedjor som sätts på drivande hjul är också bra att ha. Observera att du bör öva i förväg så att du säkert kan använda dem i ett akut läge.
Om du måste lämna bilen
Om du kör av vägen och måste lämna bilen kvar i snövallen medan du hämtar hjälp, sätt upp varningstriangeln på bilens tak så att bilen syns bättre. Själv syns du bättre vid en mörk vägkant om du bär reflexväst.
Håll dig i närheten av bilen om du inte säkert vet att det finns hjälp på nära håll. Ger du dig ut i okänd terräng i kylan löper du risk att gå vilse och frysa ihjäl. Om du ändå måste avlägsna dig från bilen, lämna om möjligt meddelande om åt vilket håll du går.