Få laserattacker mot Transport-branscher
De farliga beskjutningarna med laser mot chaufförer ökar. Förra året gjordes närmare 200 anmälningar till Arbetsmiljöverket. Men de flesta branscher som tillhör Transport klarar sig utan problem. Endast bevakningsanställda utmärker sig med nio anmälningar 2012.
Det blir allt vanligare att starka laserpekare riktas mot människor och fordon. Vanligast är laserattacker mot kollektivtrafikförare, polis och piloter, enligt siffror från Arbetsmiljöverket. Under förra året gjordes närmare 200 anmälningar, och en stor majoritet var mot buss- och tunnelbaneförare. Värst drabbat är Stockholms län där över 90 av anmälningarna under förra året gjordes.
Mest utsatta bland medlemmarna i Transport är de som arbetar med bevakning. Under 2012 genomfördes nio attacker med handhållen laser mot väktare och annan säkerhetsverksamhet. Året innan var det tretton stycken.
För andra Transportbranscher handlar det dock bara om ett fåtal anmälningar. Mellan 2010 och 2012 anmäldes endast två laserattacker mot godstrafik på väg, och en mot en tidningsdistributör. Taxi finns över huvud taget inte representerat i Arbetsmiljöverkets statistik.
– Jag vet inte vad det beror på men det verkar som att uniformsyrken av alla slag är mest utsatta. Jag har hört mig för om möjligheten att göra en studie för att se vad det finns för drivkrafter bakom den här typen av laserattacker. Vad det är som göra att människor utsätter andra för livsfara, säger Per Nylén från Arbetsmiljöverket.
Han är docent i industriell arbetsvetenskap och sakkunnig inom bland annat optisk strålning.
Klart är att det inte bara är ungdomar som utför den här typen av attacker. I internationell statistik över dömda personer finns flera exempel på personer som är över 60 år.
Och attackerna fortsätter att öka i takt med att det blir lättare att få tag på handhållna laserpekare och de dessutom sjunker i pris.
– De blir allt billigare och allt starkare och vi ser att det strömmar in från olika turistorter, säger Per Nylén.
Han påminner dock om att det krävs tillstånd till och med för att inneha starka handhållna lasrar på allmän plats, till skillnad från tidigare då det endast krävdes tillstånd att använda lasrarna.
Riskerna med att bli utsatt för laserbeskjutning är dels näthinneskador, eftersom en stark laserstråle som från nära håll träffar ögonlinsen skapar en brännglaseffekt. Det kan permanent förstöra näthinnans fotoreceptorer. Dels finns risken att, även från längre avstånd, bländas av strålen. Därmed utsätts både föraren och andra i trafiken för fara.
För att minska användningen av lasrar och skadorna från dem arbetar Arbetsmiljöverket i samverkan med Rikspolisstyrelsen, Strålskyddsmyndigheten, Transportstyrelsen och Konsumentverket. Målet är att sprida information till både arbetsliv och allmänhet.
– Arbetsmiljöverkets inspektörer ställer krav på arbetsgivare, det handlar till exempel om att utbilda anställda som riskerar att utsättas för laserattacker om hur man ska agera och se till att det finns personlig skyddsutrustning, säger Per Nylén.
Det finns till exempel särskilda laserskyddsglasögon som kan användas.
Trots att faran med grön laser ofta diskuteras tillbakavisar Per Nylén att det skulle vara någon stor skillnad mellan olika laserfärger.
– En blå prick är inte ofarlig, det är styrkan som avgör. Starka handhållna lasrar är farliga oavsett färg, säger han.