Få utlandsfödda i Transports topp
Nästan var sjätte medlem i Transport är född utanför Norden. I förbundets ledning har en av 38 personer utomnordisk bakgrund.
Transports förbundsstyrelse består av 14 personer. Två är födda i Finland, resten i Sverige. Förbundsrådet, som är Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna, har 24 ledamöter. Den enda som inte är född i Sverige är Robert Savela från avdelning 26 i Norrbotten.
– Oj, är det så. Rent spontant tycker jag att det är lågt. Då är vi ju inte representativa om man tittar på hur medlemskåren ser ut. Det är något som vi kan bli bättre på.
Själv är han född i Colombia och adopterades av en svensk familj som liten. Han tror att det spelar roll hur väl förbundets ledning speglar medlemskårens sammansättning.
– Det skulle jag absolut vilja säga. Ser jag till mig själv driver jag frågor om till exempel främlingsfientlighet utifrån mitt eget perspektiv och hur jag har blivit bemött. Det finns förstås många andra som upprörs över det också, men de har inte samma erfarenheter.
Han tror att det finns konkreta hinder som gör att invandrare har svårare att nå höga positioner inom facket.
– Jag kan se att även kvinnor kommer till tals mindre än män inom rörelsen, både i facket och politiken. Det kan också räcka med att man inte kan den fackliga terminologin för att inte bli lyssnad på. Är det då någon med invandrarbakgrund som bryter kraftigt eller har svårt att uttala svenska ordentligt, blir det dubbelfel. Man blir inte lyssnad på.
Saied Tagavi är taxichaufför och engagerad i Stockholmsavdelningens taxisektion. Han har länge drivit frågan om invandrares representation i Transport genom till exempel motioner till kongressen.
Saied Tagavi håller med om att det finns en kultur inom fackförbundsrörelsen som inte släpper fram alla. Han tycker sig se hur andra invandrare och andra generationens invandrare tar för sig allt mer inom både politik och näringsliv, men i mindre grad just i facket.
– I den fackliga organisationen är det mest män från 40 år som är mest engagerade. De hör till den generation som inte är så insatt i ett multietniskt samhälle och hur det ska fungera.
Saied Tagavi är noga med att frågan är komplex.
– Det är ett strukturellt problem, inte bara i facket utan i hela det svenska samhället. Men man kan inte bara skylla på andra, det finns också ett bristande engagemang från de etniska grupperna.
En anledning till det kan vara dåliga kunskaper om den svenska modellen.
– En viktig fråga, hur mycket känner invandrarna till om den fackliga kampen i Sverige? Jag ställer ofta frågan till andra taxichaufförer: Vet du vad den svenska modellen är? Nej, svarar de.
Därför tycker Saied Tagavi att det är viktigt att Transport syns mer i de branscher där många är födda utomlands.
Transports ordförande, Lars Lindgren, tror att språket är den största anledningen till att den som inte är född i Sverige inte når förbundets ledning.
– Alla har precis samma möjligheter att föra fram sin synpunkt, men oftast är det den som snackar mest som blir vald till olika poster. Då kan språkbarriären bli ett problem som gör att duktiga människor inte kommer fram.
I stort sett tycker han dock inte att andelen utlandsfödda i ledningen är något att oroa sig över.
– Jag ser inte det som ett problem. Men det är jättebra att så många utlandsfödda är med i facket, för vi företräder alla våra medlemmar.