Få utlandsfödda i Transports topp

Nästan var sjätte medlem i Transport är född utanför Norden. I förbundets ledning har en av 38 personer utomnordisk bakgrund.

Transports förbundsstyrelse består av 14 personer. Två är födda i Finland, resten i Sverige. Förbundsrådet, som är Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna, har 24 ledamöter. Den enda som inte är född i Sverige är Robert Savela från avdelning 26 i Norrbotten.

– Oj, är det så. Rent spontant tycker jag att det är lågt. Då är vi ju inte representativa om man tittar på hur medlemskåren ser ut. Det är något som vi kan bli bättre på.

Själv är han född i Colombia och adopterades av en svensk familj som liten. Han tror att det spelar roll hur väl förbundets ledning speglar medlemskårens sammansättning.

– Det skulle jag absolut vilja säga. Ser jag till mig själv driver jag frågor om till exempel främlingsfientlighet utifrån mitt eget perspektiv och hur jag har blivit bemött. Det finns förstås många andra som upprörs över det också, men de har inte samma erfarenheter.

Han tror att det finns konkreta hinder som gör att invandrare har svårare att nå höga positioner inom facket.

– Jag kan se att även kvinnor kommer till tals mindre än män inom rörelsen, både i facket och politiken. Det kan också räcka med att man inte kan den fackliga terminologin för att inte bli lyssnad på. Är det då någon med invandrarbakgrund som bryter kraftigt eller har svårt att uttala svenska ordentligt, blir det dubbelfel. Man blir inte lyssnad på.

Saied Tagavi är taxichaufför och engagerad i Stockholmsavdelningens taxisektion. Han har länge drivit frågan om invandrares representation i Transport genom till exempel motioner till kongressen.

Saied Tagavi håller med om att det finns en kultur inom fackförbundsrörelsen som inte släpper fram alla. Han tycker sig se hur andra invandrare och andra generationens invandrare tar för sig allt mer inom både politik och näringsliv, men i mindre grad just i facket.

– I den fackliga organisationen är det mest män från 40 år som är mest engagerade. De hör till den generation som inte är så insatt i ett multietniskt samhälle och hur det ska fungera.

Saied Tagavi är noga med att frågan är komplex.

– Det är ett strukturellt problem, inte bara i facket utan i hela det svenska samhället. Men man kan inte bara skylla på andra, det finns också ett bristande engagemang från de etniska grupperna.

En anledning till det kan vara dåliga kunskaper om den svenska modellen.

– En viktig fråga, hur mycket känner invandrarna till om den fackliga kampen i Sverige? Jag ställer ofta frågan till andra taxichaufförer: Vet du vad den svenska modellen är? Nej, svarar de.

Därför tycker Saied Tagavi att det är viktigt att Transport syns mer i de branscher där många är födda utomlands.

Transports ordförande, Lars Lindgren, tror att språket är den största anledningen till att den som inte är född i Sverige inte når förbundets ledning.

– Alla har precis samma möjligheter att föra fram sin synpunkt, men oftast är det den som snackar mest som blir vald till olika poster. Då kan språkbarriären bli ett problem som gör att duktiga människor inte kommer fram.

I stort sett tycker han dock inte att andelen utlandsfödda i ledningen är något att oroa sig över.

– Jag ser inte det som ett problem. Men det är jättebra att så många utlandsfödda är med i facket, för vi företräder alla våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.