Få utlandsfödda i Transports topp
Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.
Mellan 2005 och 2020 fördubblades andelen utlandsfödda medlemmar i Transport, från 10 procent till 21 procent.
Transports förbundsstyrelse består av 13 personer. Förbundsrådet, högsta beslutande organ mellan kongresserna, har utöver styrelsen 25 ledamöter. Av dessa 38 är ett par födda i ett annat nordiskt land.
När Transportarbetaren skrev om representation i januari 2015 hade bara en i förbundsrådet utomnordisk bakgrund: Robert Savela, då ordförande för Transports avdelning 26 Norrbotten, i dag regionalt skyddsombud på avdelningen.
Då uttryckte Savela att det var förvånande lågt: ”Då är vi ju inte representativa om man tittar på hur medlemskåren ser ut. Det är något som vi kan bli bättre på.”
Hårdare samhällsklimat
På frågan om han i dag är överraskad att det inte hänt mer under de gångna tio åren svarar han både ja och nej. Ett hårdare samhällsklimat, med råare påhopp inte minst i sociala medier, kan spela in, menar Savela. Dåligt bemötande, som han sett drabba kvinnor, riskerar att få förtroendevalda att hoppa av eller kliva åt sidan.
– Jag tycker vi borde ha fått in fler med utländsk härkomst i ledande positioner. Vi har ett stort jobb framför oss, säger han.
– Vi måste ge nya förtroendevalda det stöd de behöver för att känna sig trygga och inte motarbetade, gör vi det jobbet kommer det också leda till framstående positioner.
Ingen enkel lösning
Någon enkel lösning på hur har han inte. Men framhåller att hela fackföreningsrörelsens värdegrund vilar på tanken om allas lika värde – och allas möjlighet att komma till tals.
Robert Savela tror fortfarande att egna erfarenheter av att ha utomeuropeisk bakgrund ger en djupare förståelse för de problem den med utländsk härkomst, särskilt utomeuropeisk, kan möta. Erfarenheter som gagnar hela organisationen. Själv är han adopterad, kom från Colombia som liten. Har på ett annat sätt mött smygrasism ute i samhället, tal om blattar, hört om ”låtsasföräldrar”– erfarenheter den som kommer från en ”helsvensk, vit familj” inte har, även om de delar värderingar.
Förändring tar tid
Ombudsman Kent Christensen på avdelning 88 Dalarna sitter i förbundsrådet och har också suttit i valberedningen inför kongresserna 2017 och 2022.
Han ser det som viktigt att ledningen representerar medlemskåren, även när det gäller utlandsfödda, men betonar att förändring tar tid.
– I arbetet i valberedningen på förbundsnivå är vi bundna till att styrelsen ska vara representativ yrkesmässigt och geografiskt. Om vi ska framåt är vi tvungna att titta på kompetens, säger Kent Christensen.
– Inom vissa avtalsområden är den låga organisationsgraden ett stort problem, som taxi, tidningsbud och cykelbud. Det vore bra att få in folk från de grupperna i förbundsstyrelsen och då kan det lika gärna vara en svensk.
Lång resa från start till topp
Att han själv är född i ett annat land (Danmark) spelar Kent Christensen ned i sammanhanget. Det är knappast danskar, eller ens personer från Västeuropa, som avses i diskussioner om ”invandrarproblem” med mer eller mindre främlingsfientliga toner.
Christensen påpekar dock att det för alla, oavsett kön eller ursprung, vanligen är en lång resa från den första utbildningen, Startpunkten, tills det blir aktuellt att få förtroendeuppdrag på hög nivå. Upp till tio år.
Kvinnlig ”överrepresentation”
Förändring över tid syns i dag när det gäller kvinnlig representation, både på arbetsplatser och avdelningsnivå. Och i viss mån också representation av utlandsfödda medlemmar.
Faktum är att det sedan några år är en viss kvinnlig ”överrepresentation” bland de förtroendevalda:
Vid utgången av 2021 var andelen yrkesverksamma medlemmar 22 procent, och andelen förtroendevalda som är kvinnor 28 procent.
Viktigt med representativ ledning
Lars Mikaelsson är förbundssekreterare och Transport vice ordförande. Han är även den huvudansvarige för förbundets organiseringsenhet. Också han betonar vikten av att ledningen är representativ för medlemmarna.
– Vi jobbar jättehårt för fler förtroendevalda ute på arbetsplatserna. Förtroendevalda som till exempel Transportombud, som sedan kan ta sig längre upp i pyramiden. Det kommer att ta tid, men det är den vägen det måste gå.