Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock
Close
Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se.
Close
Har du pengar att hämta?

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

– Jag visste om att den fanns, eftersom mitt skyddsombud som också var en nära kollega till mig berättade om försäkringen förra gången jag var sjukskriven.

Den kollektivavtalade sjukförsäkringen AGS betalar tio procent extra mellan dag 15 och 360 under sjukskrivningen samt ungefär 15 procent extra till den som har sjukersättning. Ersättningarna är ett komplement till socialförsäkringen. Det är en försäkring som just nu är helt kostnadsfri för arbetsgivarna under 2024 och har varit det i nästan två decennium.

Anders Jonsson, chefaktuarie på Afa Försäkring. Foto: Susanne Kronholm
Anders Jonsson, chefaktuarie på Afa Försäkring. Foto: Susanne Kronholm

Men varför är det så billigt? Det vet Anders Jonsson. Han är chefaktuarie på Afa Försäkring. Hans jobb är att se till att det finns tillräckligt med pengar i kassan för att täcka framtida kostnader till de försäkrade som har rätt till ersättning.

– Våra försäkringsvillkor säger att vi ska betala månadsersättning vid sjukersättning från Försäkringskassan, det betyder att försäkringarna är ett komplement till socialförsäkringssystemet och vi utgår alltid från Försäkringskassans beslut. Reglerna för rätten att få sjukersättning förändrades väsentligt 2008. Det innebar att bolagets åtagande minskade samtidigt som jag hade reservsatt utifrån de gamla reglerna, säger han.

Reglerna tuffades till

Reglerna som ändrades kom under den dåvarande alliansregeringen som ett svar på flera år av kraftigt stigande sjuktal. Reglerna tuffades till och antalet som fick sjukersättning, tidigare kallat sjukpension, minskade kraftigt. 2005 fick 540 000 personer sjukersättning, år 2001 var det 220 000 personer som fick det.

Minskade kostnader och goda börsår har gjort att Afa Försäkring har en hög konsolidering. Detta har gjort att det inte har funnits behov av att ta ut premier. Dessutom har, efter olika styrelsebeslut i Afa Försäkring som både LO och Svenskt Näringsliv stod bakom, arbetsgivarna fått tillbaka miljardbelopp för att de betalat för mycket i premier åren kring då de nya reglerna infördes. Den senaste utbetalningen kom 2022 och gav exempelvis Samhall och Ica 289 respektive 73 miljoner kronor i återbetalning från Afa Försäkring. Men då uppkommer frågan. Varför inte ge bättre försäkringsvillkor för de försäkrade i stället?

– Skälet är att det är arbetsmarknadens parter som äger försäkringsvillkoren och inte Afa Försäkring. Det innebär att det är parterna som har möjligheten att ändra försäkringarnas innehåll.

Om Afa Försäkring ska öka eller minska försäkringarnas omfattning så krävs det dessutom att LO och Svenskt Näringsliv kommer överens. Försäkringarna är frikopplade från kollektivavtalen och därför kan varken fack eller arbetsgivare baka in det som krav i en avtalsrörelse eller hota med stridsåtgärder för att ändra i försäkringsvillkoren.

Få vet att de finns

Ytterligare ett skäl till varför försäkringen är gratis för arbetsgivaren: få vet ens om att de finns. Elisabet hade turen att ha en kollega som tipsade. Men hon tror att många saknar den kunskapen.

– Vi som är med i facket får lite information. Jag blev ju själv påmind när jag läste en artikel i Transportarbetaren. Men de som inte är med i facket får inte ens tidningen och ingen från arbetsgivaren hör av sig och berättar om försäkringar då man är sjuk.

Vems ansvar tycker du att det ska vara att informera?

– På vårt jobb skulle det vara svårt. Många pratar inte svenska. Men det är klart arbetsgivaren kunde ju ringa till den som är sjuk, men de gör inte det. På VTD har de sparat bort så mycket så det finns knappt någon kvar som känner oss.

”Borde räcka längre”

Elisabet har snart varit sjukskriven i mer än 360 dagar. Det betyder att toppningen från AGS-försäkringen tagit slut och hon hade gärna sett att försäkringen skyddat i framtiden med.

– Pengarna skulle behövas. Jag har tio år kvar till pensionen och tvivlar på att jag kommer tillbaka. Jag kan tycka att försäkringen skulle räcka längre, det är inte ovanligt att folk är sjukskrivna i flera år, säger Elisabet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.