Fack går samman med krav på Iran

Kräver frisläppningar. Fyra fackliga tungviktare har enats kring fyra krav som riktas mot högsta ledningen i Iran. Alla fackliga fångar måste släppas fria och åtalen mot fackligt aktiva måste läggas ner, skriver ledarna i LO, Transport, Kommunal och IF Metall.

– Det är första gången vi har alla de tunga undertecknarna, säger Saied Tagavi och pekar på namnteckningarna.

Själv är han projektledare i den fackliga plattform som engagerar sig och sprider kunskap om situationen i Iran. Till vardags kör han taxi i Stockholm och är därtill engagerad på flera nivåer i Transport.

Uttalandet, som skickas till bland flera andra den religiösa och politiska ledaren Ayatollah Khamenei och Irans president Hassan Rouhani, blev klart i dag den 14 mars – då den persiska eldfesten firas. Avsändare är fyra ordföranden: LO:s Karl-Petter Thorwaldsson, Lars Lindgren, Transport, Tobias Baudin, Kommunal, och Anders Ferbe, IF Metall.

De fyra kraven är att …

… alla fackliga fångar ovillkorligen ska släppas.

… att samtliga åtal mot fackligt aktiva ska läggas ner.

… att Iran ska respektera och tillämpa (FN:s arbetlivsorganisation) ILO:s kärnkonventioner.

… att den brutala behandlingen av oliktänkande ska stoppas.

– Att skicka uttalandet till ledarna i Iran är en stark signal, säger Saied Tagavi. Vad som kommer att hända i landet är mycket svårt att säga, men vad jag hör är att folk vågar göra sina röster hörda mer än tidigare.

Han konstaterar också att den fackliga plattformens arbete har börjat ger resultat i Sverige.

– Nu tror jag att fler fackliga organisationer kommer med.

Bakgrunden till dagens uttalande är bland annat att Reza Shahabi, som sitter i bussförarfackets styrelse, hotas av fängelse igen. Han fängslades 2010 och är villkorligt frigiven för tillfället.

Ett annat exempel på Irans behandling av fackligt aktiva är att ordföranden i Irans lärarförbund, Esmail Abdi, för ett år sedan dömdes till sex års fängelse. Flera andra aktiva i lärarfacket lever också med fängelsedomar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Saied Tagavi i Kungsträdgården. Foto: Privat

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

kongress 2022 Saied Tagavi

Tal för Irans fackligt engagerade

Kongressen. Taxichauffören och kongressombudet Saied Tagavi talade om förföljelser av fackligt engagerade i Iran. Och vädjade om att Transports kongress ska uttala sitt stöd. Något en enig kongress också gjorde på söndagen.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.