Fack och bransch utreder vägslitageavgifter
Överläggningarna mellan Transport och åkeribranschens båda organisationer har tagit ny fart. En starkare åkerinäring är det gemensamma målet – och en oberoende utredare ska föreslå en gemensam linje.
I början av november möts en styrgrupp med Transports Magnus Falk, Biltrafikens arbetsgivareförbunds (BA) Maria Lindh och Sveriges Åkeriföretags (SÅ) Mårten Johansson. En åkare finns också med i gänget.
Facket och branschen ska enas om direktiv till en fristående utredare. Syftet är att få bort både illegal konkurrens och lönedumpning på vägarna.
– Vi går in i detta med helt öppna ögon, säger Maria Lindh. BA vill veta vilka konsekvenser som olika förslag kan få.
En sak som utredaren kommer att titta på är vilka effekterna kan bli av vägslitageavgifter, helt enkelt någon form av avgift eller skatt för lastbilar som körs på svenska vägar. Han eller hon ska gå igenom förutsättningarna för olika avgifter i olika regioner, miljödifferentierade avgifter och kanske en skatteväxling.
– OM utredaren och organisationerna landar på att avståndsbaserad avgift bör införas så är det viktigt HUR det går till, säger Mårten Johansson från SÅ. Det måste gynna svensk transportnäring.
Frågan avgörs på sikt av riksdag och regering. Facket och branschen hoppas att, med sin utredning, kunna ha en gemensam linje när den blir politisk.