Ovädershiummel över hav.
Close
Himlen drar ihop sig och tycks säga: Skynda er, det är bråttom om vi ska rädda vår planet! ”Facket har en jätteviktig roll att spela. De har en organisation på plats och de behöver ta fram en plan för säkra arbeten nu när mer extremväder kommer”, säger Frida Hylander.
Close
Kultur

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Porträttbild på blond kvinna i gul blus.
Frida Hylander. Foto: Portinson fotografi

Frågorna kommer upp i ett samtal med klimatpsykologen Frida Hylander i Malmö. Klimatpsykologi tar upp olika aspekter av krisen i klimat- och ekosystemet, förklarar hon. Här ryms inte bara frågor som översvämningar och utrotning av vilda djur utan också sociala och ekonomiska aspekter. Hur fördelar vi jordens resurser och vilka drabbas hårdast av klimatkrisen?

– Det handlar om hur vi människor påverkas och agerar. Vad är vettigt att ägna sig åt för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring? Hur kommunicerar vi om miljöfrågor när några bryr sig väldigt mycket och andra lever på som förut?

Att anklaga en chaufför eller någon annan som vi anser inte gör tillräckligt för att minska sina koldioxidutsläpp är ingen framkomlig väg, betonar Frida Hylander.

Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster
Rapande kor släpper ut metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Foto: Justina Öster

Ohållbart system

– I stället för att se på en enskild individ behöver vi lyfta blicken. Chauffören är ingen ”miljöbov” utan en del av ett ohållbart system. Det är systemet som behöver förändras så att chauffören får förutsättningar att arbeta mer klimatsmart, exempelvis köra el- eller gaslastbil.

Omställningen till en mer hållbar livsstil ligger i allas intresse. Alternativet är en katastrof som drabbar alla, menar hon.

– Men för att åstadkomma en långsiktigt hållbar förändring behöver vi skifta fokus från jag till vi.

Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster
Inför raukarna på Fårö är människan liten. Testa ditt klimatavtryck på Världsnaturfondens (WWF) klimatkalkylator på wwf.se. Foto: Justina Öster

Alla kan bidra

Var och en kan bidra genom att äta vegetariskt, installera solpaneler och köpa begagnade kläder. Det är viktigt, men de stora förändringarna skapas när människor går samman och driver frågor ihop, anser Frida Hylander. Hon nämner medborgarrättsrörelsen i USA och fackföreningsrörelsen i Sverige med ledorden tillsammans är vi starka.

– Chaufförerna kan lyfta miljöfrågorna, begära att facket ska ta tag i dem och trycka på politikerna. Facket har en jätteviktig roll att spela här. En plan behöver tas fram för hur förarna ska sköta sina jobb när översvämningar, jordskred, temperaturökningar och köldknäppar slår till. Vi måste rusta oss för det.

Tankarna går till jordskredet vid E6 i Stenungsund och kö-kaoset på E22. Till icke-fungerande AC i budbilar och köldknäppen i norra Sverige i början av året. Ska serviceförare ge sig ut i alla väder?

– Människor i arbetaryrken är generellt mer utsatta än mer resursstarka grupper också när det gäller boende och ekonomi. De kan inte jobba hemma som många tjänstemän.

Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster
Vårtecken på jorden vi ärvde. Foto: Justina Öster

Se rött

Uttrycket flygskam får många i branschen att se rött. Skam är starkare än skuld och individuell skam starkare än kollektiv, beskriver Frida Hylander. Det hänger ihop med sociala normer, vi är snabba att fånga upp vad vi ska göra och inte och hur andra gör för att inte avvika. Skam är jobbigt och den som skambeläggs kan slå bakut:

Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster
Svenskarnas flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela landets bilism, enligt Chalmers och Naturvårdsverket. Foto: Justina Öster

– Nu ska de där miljömupparna få, jag ska flyga extra mycket! Det blir kontraproduktivt. Samtidigt visar en rapport att den rikaste 1 procenten av svenskarna släpper ut nästan tio gånger mer koldioxid än de fattigaste 50 procenten. Den ojämlikheten går igen i världen. De fattiga drabbas hårdast av utsläppen. Ska vi då fortsätta ta extra hänsyn till de få som flyger mest?

Teknik för exempelvis elflygplan utvecklas långsamt och omställningen behöver skyndas på om vi ska uppfylla miljömålen, menar Frida Hylander.

Vad kan det innebära för flygplatsarbetarna?

– Om deras arbeten förändras eller försvinner behöver de också gå samman och kräva en plan för omställningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.