Facken har sista ordet
Marktjänsterna ska säljas, nya kollektivavtal ska förhandlas fram och ersättningsnivåerna ska sänkas. SAS har presenterat sitt sparpaket. Nu är det upp till facken att godkänna det, annars går företaget i konkurs, hävdar SAS vd.
I dag, måndag, presenterade SAS sin kvartalsrapport och tillsammans med den sitt stora sparpaket. Bankerna går med på att förlänga lånen, på totalt 3,5 miljarder kronor, fram till mars 2015. Men bara om fackförbunden säger ja till alla förslag.
– Våra grupper är de som tjänar minst i SAS, vi kommer aldrig att gå med på några lönesänkningar, säger Lars Lindgren, Transportarbetareförbundets ordförande.
– Nu är det dessutom klart att marktjänsten ska säljas och då är det ännu mindre anledning att göra det, tillägger han.
Sparplanen innehåller en lång lista på saker som ska ge företaget de tre miljarderna som krävs, och en försäljning av Ground Handling är en av delarna.
Utöver det vill bolaget förhandla fram nya anställnings- och lönevillkor för Tech-anställda och för flygplanspersonalen. De vill ta fram nya kollektivavtal där alla lokala överenskommelser skrotas.
– Vi har riksavtal och det är branschavtal som ser lika ut för alla medlemmar, oavsett vilket bolag man jobbar för. Vi tummar inte på kollektivavtalen en millimeter. SAS måste ordna sin struktur och de måste börja städa från toppen, säger Kenneth Grampe, ombudsman och ansvarig i Transports flygavdelning.
Om marktjänsterna ska säljas är det dessutom förbjudet för SAS att ändra i avtalen. Enligt Lagen om anställningsskydd måste företaget hålla alla ekonomiska förpliktelser mot de anställda fram till det nya företaget tar över.
– Nu är beslutet taget och då får de inte städa för en övertagares räkning, säger Kenneth Grampe.
Enligt sparpaketet vill SAS även centralisera alla administrativa funktioner, vilket innebär att huvudkontoren i Norge och Danmark kommer att minskas eller tas bort helt. SAS vill också genomföra pensionsförändringar som minskar effekterna av de nya redovisningsreglerna.
Dessutom vill bolaget sälja både fast egendom, flygmotorer och det norska dotterbolaget Widerøe.
Totalt försvinner flera tusen tjänster i och med försäljning och outsorucening, men även den egna personalstyrkan kommer att minska om sparpaketet går igenom. 800 tjänster försvinner när administrationen skärs ner och flyttar till Stockholm.
SAS vd, Rickard Gustafson, skriver i ett brev till de anställda att: ”Den här planen är helt avgörande för SAS överlevnad. Om vi genomför de initiativ som vi föreslår till 100 procent, så har vi en framtid. Om vi säger nej till planen går SAS mot en avveckling.”
Från fackets synvinkel är detta inte något skäl till att vika sig.
– I arbetarrörelsen har vi alltid haft inställningen att om ett företag inte kan betala löner och villkor som alla andra i branschen så har de ingen framtid, säger Kenneth Grampe.
De norska och danska facken har varit tydliga med att de inte kommer att gå med på några lönesänkningar och enligt Kenneth Grampe är det de som kommer att ha den avgörande rollen, eftersom det är där sparpaketet kommer att få störst genomslag.
Transport har ännu inte kallats till förhandling.
– Jag tror att vi kan avvakta under veckan och se vad som händer. De vet att det inte finns något att hämta hos oss och därför verkar det inte vara så bråttom, säger han.
SAS har dock inte mycket tid på sig. Förhandlingar kommer att ske i både Danmark och Norge under veckan och på söndag, den 18 november, ska styrelsen träffas på nytt för att fatta definitivt beslut om de nya förutsättningarna.