Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler
Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.
– Om förslaget blir verklighet försämras både trafiksäkerheten och chaufförernas möjlighet till ett socialt liv. Lördagar blir som en vanlig arbetsdag, säger Transports internationella sekreterare Magnus Falk.
Förändringarna i EU:s kör- och vilotidsregler har diskuterats länge. Redan för ett år sedan varnade Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) för allvarliga konsekvenser om förslaget genomförs.
Den största förändringen handlar alltså om veckovilan. Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod.
EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Åkeriet måste ordna annat boende.
Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod.
– Det är här som en majoritet i transportutskottet vill luckra upp reglerna, förklarar Magnus Falk. I framtiden ska förarna kunna ta två reducerade veckovilor efter varandra. Det låter kanske inte så dramatiskt, men det får stora konsekvenser för chaufförerna.
ETF har tagit fram statistik och menar att tunga fordon redan nu är inblandade i många olyckor med dödlig utgång. Med mindre tid för återhämtning ökar riskerna både för yrkesförarna och medtrafikanterna, anser facket.
Transportutskottet väntas också rösta om bestämmelser som gäller för så kallad utstationerad arbetskraft.
– Risken är överhängande att en majoritet av utskottet röstar för att internationella vägtransporter ska undantas från utstationeringsreglerna. Det är också allvarligt, säger Magnus Falk.
Efter omröstningen i transportutskottet väntar parlamentet, och sedan rådet och kommissionen. Falk utesluter inte att förändringarna i kör- och vilotiderna kan vara klubbade och klara redan till hösten:
– Fast vi hoppas kunna vända opinionen. Därför skriver vi nu ett öppet brev till de politiska partierna, EU-parlamentarikerna och till olika trafiksäkerhetsorganisationer. Samma sak gör andra fackförbund ute i Europa.
Transports förbundssekreterare, Lars Mikaelsson, är också kritisk mot de föreslagna ändringarna:
– Det är sjukt om yrkesförare som kör tunga fordon ska ha sämre rätt till vila än andra arbetstagare.