Facken inom industrin kräver 4,2 procent i löneökning
Löner. LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.
Eftermiddagen måndagen den 4 november gick Facken inom industrin ut och krävde 4,2 procent i löneökning i ett ettårigt avtal.
– Det här kravet grundar sig naturligtvis på noggranna överväganden av de ekonomiska förutsättningarna både nationellt och internationellt. Vi utgår också från en stark konkurrenskraft och vi ser nu goda skäl att fortsätta med en löneökningstakt i linje med den som vi hade i senaste avtalsrörelsen. Utöver det så har vi också en låglönesatsning. Den gäller ju enbart för LO-förbunden och det är den insamlingsmodell som vi har använt och också fått igenom under de senaste tre avtalsrörelserna, sa IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson vid pressträffen då avtalskraven presenterades.
Sedan 1998 finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den löneökningstakt som Facken inom industrin och arbetsgivarna på motsidan kommit överens om. Den löneökningen kallas för industrimärket och sätter spelplanen för alla andra fack och arbetsgivare då löner och andra villkor i kollektivavtal förhandlas fram.
Redan i början av pressträffen konstaterade Per-Olof Sjöö, ordförande för GS, att arbetsgivarnas uppfattning alltid är att facken kräver för mycket och att det i samband med avtalsrörelser går dåligt för Sverige. Industrifackens företrädare valde under pressträffen att visa att svensk export ökat och att industriföretagen sett en ökad vinstandel under flera år. Svenska löner ligger också under snittet av lönerna i Västeuropa.
Och mycket riktigt. Pressträffen hade inte slutat när arbetsgivarnas organisationer började att skicka pressmeddelanden om att lönekravet är allt för stort.
– Jag är uppriktigt förvånad. Fackförbunden måste lyfta blicken och ta in den verklighet som företagen står inför. En löneökning på 4,2 procent vore ett dråpslag, inte minst för de små och medelstora företagen. Vi måste ju hitta en nivå som fungerar för hela arbetsmarknaden, då kan man inte sikta på en nivå som skulle driva vissa företag ur landet, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef, IKEM, i ett pressmeddelande.
Transports ordförande röstade nej
Tidigare under måndagen beslutade LO-styrelsen att rösta ja till Facken inom industrins lönebud på 4,2 procent. Transports Tommy Wreeth röstade nej i egenskap av ledamot i LO-styrelsen.
Den 14 november har Transports förbundsstyrelse samt Transports förbundsråd möte för att ta ställning till avtalskraven och den 29 november ska Transport svara om förbundet kommer att vara del i LO-samordningen eller inte.
– Jag tycker att 4,2 procent är ett alldeles för lågt bud om man jämför med vad utfallet brukar bli när Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna kommit överens, säger Tommy Wreeth och fortsätter:
– Jag reserverade mig i LO-styrelsen eftersom jag inte tror att det här är bra för några LO-medlemmar utanför Industriavtalet. Vi har inte någon större löneglidning utan får nöja oss med vad vi får i riksavtalen. Men för industrin passar det bra, de förhandlar vidare på arbetsplatserna och får märket som golv, men vi riskerar att få det som tak.