Plånbok med pengar
Avtal 2025

Facken inom industrin kräver 4,2 procent i löneökning

Löner. LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.

Eftermiddagen måndagen den 4 november gick Facken inom industrin ut och krävde 4,2 procent i löneökning i ett ettårigt avtal.

– Det här kravet grundar sig naturligtvis på noggranna överväganden av de ekonomiska förutsättningarna både nationellt och internationellt. Vi utgår också från en stark konkurrenskraft och vi ser nu goda skäl att fortsätta med en löneökningstakt i linje med den som vi hade i senaste avtalsrörelsen. Utöver det så har vi också en låglönesatsning. Den gäller ju enbart för LO-förbunden och det är den insamlingsmodell som vi har använt och också fått igenom under de senaste tre avtalsrörelserna, sa IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson vid pressträffen då avtalskraven presenterades.

Sedan 1998 finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den löneökningstakt som Facken inom industrin och arbetsgivarna på motsidan kommit överens om. Den löneökningen kallas för industrimärket och sätter spelplanen för alla andra fack och arbetsgivare då löner och andra villkor i kollektivavtal förhandlas fram.

Redan i början av pressträffen konstaterade Per-Olof Sjöö, ordförande för GS, att arbetsgivarnas uppfattning alltid är att facken kräver för mycket och att det i samband med avtalsrörelser går dåligt för Sverige. Industrifackens företrädare valde under pressträffen att visa att svensk export ökat och att industriföretagen sett en ökad vinstandel under flera år. Svenska löner ligger också under snittet av lönerna i Västeuropa.

Och mycket riktigt. Pressträffen hade inte slutat när arbetsgivarnas organisationer började att skicka pressmeddelanden om att lönekravet är allt för stort.

– Jag är uppriktigt förvånad. Fackförbunden måste lyfta blicken och ta in den verklighet som företagen står inför. En löneökning på 4,2 procent vore ett dråpslag, inte minst för de små och medelstora företagen. Vi måste ju hitta en nivå som fungerar för hela arbetsmarknaden, då kan man inte sikta på en nivå som skulle driva vissa företag ur landet, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef, IKEM, i ett pressmeddelande.

Transports ordförande röstade nej

Tidigare under måndagen beslutade LO-styrelsen att rösta ja till Facken inom industrins lönebud på 4,2 procent. Transports Tommy Wreeth röstade nej i egenskap av ledamot i LO-styrelsen.

Den 14 november har Transports förbundsstyrelse samt Transports förbundsråd möte för att ta ställning till avtalskraven och den 29 november ska Transport svara om förbundet kommer att vara del i LO-samordningen eller inte.

– Jag tycker att 4,2 procent är ett alldeles för lågt bud om man jämför med vad utfallet brukar bli när Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna kommit överens, säger Tommy Wreeth och fortsätter:

– Jag reserverade mig i LO-styrelsen eftersom jag inte tror att det här är bra för några LO-medlemmar utanför Industriavtalet. Vi har inte någon större löneglidning utan får nöja oss med vad vi får i riksavtalen. Men för industrin passar det bra, de förhandlar vidare på arbetsplatserna och får märket som golv, men vi riskerar att få det som tak.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.