Avtal 2025

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Fredagen den 21 mars valde arbetsgivarna inom industrin att godkänna det medlingsbud som lämnats av Industriavtalets opartiska ordföranden (Opo). Det rör sig om ett avtal som är 36 månader långt och har en sammanlagd löneökning på 7,7 procent. Arbetsgivarna anser att löneökningarna i Opo:s framställan, medlingsbudet, är svårsmälta men acceptabla.

–  Vi ser att det bud som Opo nu har lagt är på en bekymmersam nivå och det är efter noggrant övervägande som vi säger ja. Vi noterar att nivån ligger nära det avtal som man slöt i Finland och att vi med detta avtal skulle klara konkurrenskraften med darr på ribban, säger industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf i ett pressmeddelande.

Facken inom industrin (se faktaruta) har i ett gemensamt pressmeddelande avfärdat lönebudet och skriver: ”För att en slutlig hemställan ska kunna antas av Facken inom industrin måste avtalsvärdet vara avsevärt högre. Facken inom industrin skriver i sitt svar att avtalsvärdet måste höjas med avsevärt högre löneökningar vid varje revisionstillfälle. Dessutom saknar hemställan nödvändiga avsättningar till system för arbetstidsförkortning – deltidspension, inrättande av system för arbetstidsförkortning på alla områden, en låglönesatsning och en lösning för alla områden på frågan om övertidsersättning för deltidsanställda. Dessa reservationer gäller oavsett avtalsperiodens längd.”

Förhandlingarna om industriavtalet kommer att fortsätta och målet är fortfarande att ett avtal ska vara klart senast den 31 mars.

På Näringslivets hus är Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet samlade, det avtalet löper också ut den 31 mars. Industrifackens avvisande av Opo:s hemställan tycker Transports förbundsordförande Tommy Wreeth är glädjande.

– Jag förutsätter att de fortfarande har ett ettårigt avtal i fokus enligt LO-samordningen.

Påverkar detta era förhandlingar?

– Nej, egentligen inte. Vi har någon form av konstruktiva förhandlingar som till viss del tog lite fart under fredagen. Men det känns ändå som det är en bra bit kvar, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert Johansson:
    21 mars, 2025

    Det är direkt oförskämt av medlarna att komma med ett sådant förslag och det är ännu mer oförskämt av arbetsgivarna att acceptera förslaget.
    Men arbetsgivarnas inställning är att arbetstagarna knappt skall ha några som helst löneökningar men att dem själv skall kunna dela på miljarder är OK.
    Att diskussion om ett 3-årigt avtalsperiod måste man förutsätta att industrifacken inte ens diskuterar för samordningen är ju 1 år. Industrifacken kan väl ändå inte vara dem som skall bryta samordningen!!!

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.