Facken kan få ökad rätt att ta strid för tillfälliga arbetare

Den som tillfälligt jobbar i Sverige ska ha rätt till åtminstone den lägsta nivån i svenska avtal. Facken ska få ta strid för löner och villkor för EU-medborgare och andra utländska arbetare som är här och jobbar en period, föreslår en statlig utredning i dag.

Det handlar om villkoren för utstationerade arbetare – det vill säga personer som tillfälligt jobbar i ett annat land än de är anställda i. Det finns ett direktiv i EU som styr deras rättigheter. Den gällande svenska lagen lex Laval har försvenskat reglerna, men den har mött kritik och det är flera år sedan regeringen satte i gång en utredning för att ändra den.

Efter valet förra året bytte den då nya regeringen ut ordföranden för utredningen samt gav henne nya direktiv. I dag presenterade Marie Granlund (S) förslagen till ny lagstiftning:

• Facken i Sverige ska ha rätt att strida (varsla om blockad till exempel) för att de utstationerade arbetarna ska få ett kollektivavtal med åtminstone den lägsta nivån i motsvarande svenskt kollektivavtal. Avtal är det som gäller, arbetsgivaren ska inte kunna hänvisa till att det har villkor som motsvarar avtalet.

• När arbetsgivaren är stationerad i ett främmande land som inte är med i EU eller EES (till exempel Makedonien) ska de svenska facken kunna kräva fullt kollektivavtal för de utstationerade arbetarna.

• De svenska facken ska kunna kräva dokumentation på att kollektivavtalet med minimivillkoren följs. Anställningsavtal, lönespecifikationer och andra dokument ska tillhandahållas inom tre veckor.

• De utstationerade arbetstagarna ska kunna kräva minimivillkoren i kollektivavtalet även om de inte är med i facket. De kan gå till svensk domstol.

• Det ska ingå i arbetsgivarens skyldigheter att betala premier för arbetsskade- och livförsäkring som ger ekonomisk ersättning till de utstationerade arbetarna om det finns brister i säkerhet, hälsa eller hygien i arbetet.

Statliga Arbetsmiljöverket ska, enligt utredningens förslag, få uppdraget att tolka vad som är minimivillkoren i de svenska kollektivavtalen. Detta så att utländska arbetsgivare ska få tydliga besked om vad som gäller.

En springande punkt för transportbranschen är om chaufförer anställda i andra länder, men som kör på svenska vägar, är att betrakta som utstationerade.  Arbetsmiljöverket har tidigare inte kunnat svara på frågan.

– Detta är inget som utredningen har tittat på, säger huvudsekreteraren Sören Öman. Vilka som är utstationerade är en fråga för EU:s direktiv och om det är oklart är det EU-rätten som måste avgöra den.

En tolkning av bakomliggande regler säger att arbetstagare bör räknas som utstationerade om de arbetar i Sverige för ett företag från ett annat land – på uppdrag av en svensk beställare. Därmed skulle nuvarande regler och en väntad lagändring gälla även delar av cabotagetrafiken (de inrikesresor som utländska åkerier är tillåtna att göra i ett annat land).

De borgerliga partierna reserverar sig mot hela förslaget. LO är positivt till grundidéerna, men kritiskt till att Arbetsmiljöverket ska få uppdraget att granska och tolka kollektivavtalen.

– Särskilt positivt är att det går att ställa tuffare krav på den arbetsgivare som utstationerar arbetskraft. Det blir nu möjligt att kräva att arbetsgivaren ska teckna kollektivavtal. Det betyder också att arbetstagarna kan kräva villkor och betalning enligt ett sådant avtal, säger Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO, i ett pressmeddelande.

Utredningen förväntas nu gå ut på en större remissrunda så att organisationer, myndigheter, domstolar och andra berörda ska få kommentera den innan regeringen skriver ett skarpt förslag om lagändring. Sista ordet har politikerna i riksdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.