Facken vann – igen

Ny dag – nytt besked från Region Dalarna. Färdtjänstchaufförerna ska återigen kunna lita på att de får månadslön även om ett och ett halvt år. Omsvängningen presenterades mitt under en demonstration.

För en dryg vecka sedan fick chauffören Peter Graaf veta att det nya avtalet omedelbart gav honom en fast månadslön. Grunden för att Transport och Taxi Dalarna då hade enats om ett nytt lokalt löneavtal var att Region Dalarna skulle kräva fast lön nästa gång samhällsbetalda resor ska upphandlas.

Men redan i slutet av samma vecka kom beskedet att Region Dalarna inte längre skulle kräva månadslön av företagen som lämnar in anbud på färdtjänsttrafiken. Chauffören Peter Graaf blev då mycket tveksam till om det nya lokala löneavtalet skulle överleva i längden. Han litade inte på att taxibolaget skulle förlänga avtalet när det går ut sommaren 2016.

– Och om det skiter sig – och taxibolaget vill ha tillbaka ren ackordslön – då tror jag att varenda chaufför slutar, sa han till Transportarbetaren.

Men så i dag, onsdag, svänger Region Dalarna igen. Upphandlingen av samhällsbetalda resor – färdtjänsten och viss busstrafik – får återigen nya krav. Eller nygamla.

Regionen kräver fasta löner av de företag som vill tävla om den stora upphandlingen. Den tar också tillbaka Kommunals krav att personalen ska tas över om ett nytt företag vinner bussupphandlingen.

– Det här känns jättebra. Nu hoppas vi innerligt att regionen håller fast vid detta, säger Thomas Nordin, ombudsman på Transport i Dalarna.

– De killar och tjejer som kör färdtjänsten har verkligen kämpat för det här, säger han.

Beskedet från Region Dalarna kom vid en demonstration utanför årets sista möte med direktionen. Leif Nilsson (S), ordförande i regionen, kom ut och talade inför protesterande färdtjänstförare, bussförare och färdtjänstbrukare.

– Vi har beaktat fackens krav och ska se till att de finns med i upphandlingen, sa han inför demonstranter och tv-kameror.

Då utbröt jubel. Men Peter Graaf vågar inte bli alltför glad igen.

– Det här litar jag inte på förrän det är verklighet. Regionen ändrar sig ju för varje dag.

I november fick han den nya lönen på 22 250 kronor plus ob-ersättning. Med det gamla provisionsbaserade avtalet skulle han ha landat på garantisumman 17 600.

En bra månad kan taxichauffören komma upp i en lön på runt 25 000, enligt Taxi Dalarnas vd Alan Björk. Men aldrig hamna under 22 250.

Det som gör detta löneavtal speciellt är kombinationen: dels en fast lön, som kompletteras med ob-tillägg och övertidsersättning, dels en procentlön på inkört belopp om den överstiger månadslönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.