Fackens medborgarinitiativ når inte målet i Europa
En månad kvar tills en miljon européer skulle ha skrivit på för schysta villkor på vägarna. Antalet är uppe i runt 165 000. De nordiska EU-länderna och Belgien är ensamma om att ha klarat sina miniminivåer.
– Det är i alla fall ett tydligt budskap från oss i Norden att vi har sett problemen med oschyst konkurrens och usla villkor, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Och att vi kräver att något måste göras åt detta.
Det handlar om Fair transport Europe. Ett medborgarinitiativ som drogs i gång av fackförbund i Europa. Med hjälp av en miljon namnunderskrifter mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften skulle facken tvinga upp frågan om schysta villkor och schyst konkurrens på EU-politikernas bord.
Så här fungerar ett europeiskt medborgarinitiativ:
Politikerna i EU-kommissionen är tvungna att lyssna och överväga lagförslag om en miljon medborgare kräver det. Ytterligare en gräns finns för att politikerna ska tvingas ta upp frågan: I minst sju av 28 EU-länder måste en nationell undre gräns för antalet underskrifter nås.
Gränser som kampanjen realistiskt sett inte kommer att nå under de veckor som är kvar till slutdatum. Insamlingen har snart pågått i ett år – och en miljon namn är alltför långt borta.
– Medborgarinitiativ är både krångligt och svårt att genomföra, säger Magnus Falk. Det märks att det inte är meningen att EU-medborgarna ska kunna göra sina röster hörda på det här sättet.
När han räknar ihop de svenska underskrifterna blir antalet runt 18 000, flera tusen fler än minimigränsen för landet. Och insamlandet fortsätter: Till exempel vid nästa veckas Elmiamässa då transportare kommer att finnas på plats med datorn.
Utöver Sverige har bara Danmark, Finland och Belgien nått sina nationella minimigränser.
– De fackliga organisationerna nere i Europa har inte fått med sig sina medlemmar, säger Magnus Falk. Facken prioriterar uppenbarligen frågan olika i de olika länderna.