kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close
Transport har samlat namn mot dumpade villkor och oschyst konkurrens i snart ett år. Här på kollektivavtalets dag i Stockholm.
Close

Fackens medborgarinitiativ når inte målet i Europa

En månad kvar tills en miljon européer skulle ha skrivit på för schysta villkor på vägarna. Antalet är uppe i runt 165 000. De nordiska EU-länderna och Belgien är ensamma om att ha klarat sina miniminivåer.

– Det är i alla fall ett tydligt budskap från oss i Norden att vi har sett problemen med oschyst konkurrens och usla villkor, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Och att vi kräver att något måste göras åt detta.

Det handlar om Fair transport Europe. Ett medborgarinitiativ som drogs i gång av fackförbund i Europa. Med hjälp av en miljon namnunderskrifter mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften skulle facken tvinga upp frågan om schysta villkor och schyst konkurrens på EU-politikernas bord.

Så här fungerar ett europeiskt medborgarinitiativ:

Politikerna i EU-kommissionen är tvungna att lyssna och överväga lagförslag om en miljon medborgare kräver det. Ytterligare en gräns finns för att politikerna ska tvingas ta upp frågan: I minst sju av 28 EU-länder måste en nationell undre gräns för antalet underskrifter nås.

Gränser som kampanjen realistiskt sett inte kommer att nå under de veckor som är kvar till slutdatum. Insamlingen har snart pågått i ett år – och en miljon namn är alltför långt borta.

– Medborgarinitiativ är både krångligt och svårt att genomföra, säger Magnus Falk. Det märks att det inte är meningen att EU-medborgarna ska kunna göra sina röster hörda på det här sättet.

När han räknar ihop de svenska underskrifterna blir antalet runt 18 000, flera tusen fler än minimigränsen för landet. Och insamlandet fortsätter: Till exempel vid nästa veckas Elmiamässa då transportare kommer att finnas på plats med datorn.

Utöver Sverige har bara Danmark, Finland och Belgien nått sina nationella minimigränser.

– De fackliga organisationerna nere i Europa har inte fått med sig sina medlemmar, säger Magnus Falk. Facken prioriterar uppenbarligen frågan olika i de olika länderna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.