Facket förlorade segdragen tvist om lönedumpning
Transportfacken förlorade den 14 år gamla tvisten om lönevillkoren ombord på det Panamaflaggade fartyget Sava Star. Båten lades i blockad i Sverige 2001 och 2003, och stridsåtgärderna hamnade sedan i Arbetsdomstolen.
– Än en gång ställdes EU:s fria rörlighet mot arbetstagarnas rättigheter. Och arbetstagarna förlorade igen. Det bevisar bara att unionen utvecklats till ett nyliberalt skitprojekt! Men det mest anmärkningsvärda är att en norskägd båt som flaggats ut till Panama ska omfattas av EU:s fria rörlighet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Redare har länge flaggat ut fartyg för att komma undan nationella lagar och regler, bland annat om arbetsrätt, arbetsmiljö och löner.
Redan 1948 startade Internationella transportarbetarefederationen (ITF) en motoffensiv. Via en global kampanj (Foc) började anställda inspektörer tvinga rederierna att teckna kollektivavtal som gav anständiga villkor till tiotusentals lågbetalda sjömän.
Norden fick en nyckelroll i kampanjen som kom att kantas av stämningar och juridiska processer.
Hösten 2001 var det dags igen. Fartyget Sava Star hade precis anlöpt hamnen i Holmsund utanför Umeå. Transports ITF-inspektör klev ombord och krävde att det norska rederiet Fonnship skulle teckna kollektivavtal för besättningen – två ryska sjömän och fyra polska befäl.
Rederiet vägrade, men vek sig efter en blockad där hamnarbetarna stoppat allt lastningsarbete. Fonnship skrev på. Fast uppgörelsen blev kortvarig och redan 2003 slog facket till igen. Den här gången var det fackförbundet Seko som ingrep. I Köpings hamn.
Fonnship kontrade med stämningar till Arbetsdomstolen (AD), både mot Transport och Seko. Rederiet ansåg att de svenska facken gjort övertramp på en mängd punkter. Bland annat hävdade rederiet att man redan hade ett kollektivavtal, med ett ryskt fack. Lönerna påstods vara bättre än i ITF:s avtal.
En central fråga blev EU:s fria rörlighet. Var fackets stridsåtgärder en kränkning av den? Och kan ett företag som Fonnship över huvud taget åberopa EU:s fria rörlighet? Norge är ju inte med i EU. Rederiet har dessutom medvetet flaggat ut sitt fartyg till Panama för att komma undan norska löner och norsk lagstiftning.
AD tog 14 år på sig att avgöra tvisten. Då inväntade domstolen både så kallat förhandsavgörande från EU-domstolen och utgången i en liknande AD-process, från 2007.
Domen som meddelades i dag, onsdag, blev ett tungt bakslag för facket.
AD slår fast att Fonnship ska omfattas av den fria rörligheten. Norge är visserligen inte med i EU, men Fonnship uppfyller ändå villkoren om fri rörlighet. Via EES-avtalet.
Var stridsåtgärderna tillåtna? Nej, säger AD. Skälet som anges är att villkoren i ITF:s kollektivavtal är för långtgående för att stridsåtgärderna ska vara lagliga. Här resonerar domstolen kring ”minimivillkor” – ett begrepp som kom till först i efterdyningarna av Lavaltvisten i Vaxholm. Den utspelades flera år efter blockaderna mot Fonnship i Holmsund och Köping.
Transports ordförande Lars Lindgren är inte glad över AD utslag:
– Det är för jävligt att löntagarna på nytt får stå tillbaka. Vem kunde ana 2002–2003 att ett norskt företag som gör allt för att komma undan sitt eget lands regler och lagar ska skyddas av EU:s fria rörlighet!
– Det är minst sagt märkligt att AD väger in minimivillkor när man bedömer om våra stridsåtgärder var lagliga. Minimivillkor och kollektivavtalens hårda kärna var sådant som EU-domstolen uppfann långt senare. Rättsläget har förändrats radikalt på de 13 år som gått, det struntar AD i.
Lars Lindgren befarar att AD-domen får konsekvenser även i andra branscher:
– Nu är det väl fritt fram att flagga ut flygplan till länder som Panama också. I Foc-kampanjen slåss vi för att förhindra lönedumpning och att fattiga människor utnyttjas hänsynslöst. Det var det vi gjorde i Holmsund och Köping.
– Jag minns när våra chaufförer avstod en 25-öring i timmen i lönehöjning för att i stället få skyddsskor. Skor med stålhätta. Det var många år sedan och vi har betalat dyrt för de skorna. Allt sådant vill EU ta ifrån oss. Allt! Det ska bara vara lägsta nivå som gäller.