Facket förlorade segdragen tvist om lönedumpning

Transportfacken förlorade den 14 år gamla tvisten om lönevillkoren ombord på det Panamaflaggade fartyget Sava Star. Båten lades i blockad i Sverige 2001 och 2003, och stridsåtgärderna hamnade sedan i Arbetsdomstolen.

– Än en gång ställdes EU:s fria rörlighet mot arbetstagarnas rättigheter. Och arbetstagarna förlorade igen. Det bevisar bara att unionen utvecklats till ett nyliberalt skitprojekt! Men det mest anmärkningsvärda är att en norskägd båt som flaggats ut till Panama ska omfattas av EU:s fria rörlighet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Redare har länge flaggat ut fartyg för att komma undan nationella lagar och regler, bland annat om arbetsrätt, arbetsmiljö och löner.

Redan 1948 startade Internationella transportarbetarefederationen (ITF) en motoffensiv. Via en global kampanj (Foc) började anställda inspektörer tvinga rederierna att teckna kollektivavtal som gav anständiga villkor till tiotusentals lågbetalda sjömän.

Norden fick en nyckelroll i kampanjen som kom att kantas av stämningar och juridiska processer.

Hösten 2001 var det dags igen. Fartyget Sava Star hade precis anlöpt hamnen i Holmsund utanför Umeå. Transports ITF-inspektör klev ombord och krävde att det norska rederiet Fonnship skulle teckna kollektivavtal för besättningen – två ryska sjömän och fyra polska befäl.

Rederiet vägrade, men vek sig efter en blockad där hamnarbetarna stoppat allt lastningsarbete. Fonnship skrev på. Fast uppgörelsen blev kortvarig och redan 2003 slog facket till igen. Den här gången var det fackförbundet Seko som ingrep. I Köpings hamn.

Fonnship kontrade med stämningar till Arbetsdomstolen (AD), både mot Transport och Seko. Rederiet ansåg att de svenska facken gjort övertramp på en mängd punkter. Bland annat hävdade rederiet att man redan hade ett kollektivavtal, med ett ryskt fack. Lönerna påstods vara bättre än i ITF:s avtal.

En central fråga blev EU:s fria rörlighet. Var fackets stridsåtgärder en kränkning av den? Och kan ett företag som Fonnship över huvud taget åberopa EU:s fria rörlighet? Norge är ju inte med i EU. Rederiet har dessutom medvetet flaggat ut sitt fartyg till Panama för att komma undan norska löner och norsk lagstiftning.

AD tog 14 år på sig att avgöra tvisten. Då inväntade domstolen både så kallat förhandsavgörande från EU-domstolen och utgången i en liknande AD-process, från 2007.

Domen som meddelades i dag, onsdag, blev ett tungt bakslag för facket.

AD slår fast att Fonnship ska omfattas av den fria rörligheten. Norge är visserligen inte med i EU, men Fonnship uppfyller ändå villkoren om fri rörlighet. Via EES-avtalet.

Var stridsåtgärderna tillåtna? Nej, säger AD. Skälet som anges är att villkoren i ITF:s kollektivavtal är för långtgående för att stridsåtgärderna ska vara lagliga. Här resonerar domstolen kring ”minimivillkor” – ett begrepp som kom till först i efterdyningarna av Lavaltvisten i Vaxholm. Den utspelades flera år efter blockaderna mot Fonnship i Holmsund och Köping.

Transports ordförande Lars Lindgren är inte glad över AD utslag:

– Det är för jävligt att löntagarna på nytt får stå tillbaka. Vem kunde ana 2002–2003 att ett norskt företag som gör allt för att komma undan sitt eget lands regler och lagar ska skyddas av EU:s fria rörlighet!

– Det är minst sagt märkligt att AD väger in minimivillkor när man bedömer om våra stridsåtgärder var lagliga. Minimivillkor och kollektivavtalens hårda kärna var sådant som EU-domstolen uppfann långt senare. Rättsläget har förändrats radikalt på de 13 år som gått, det struntar AD i.

Lars Lindgren befarar att AD-domen får konsekvenser även i andra branscher:

– Nu är det väl fritt fram att flagga ut flygplan till länder som Panama också. I Foc-kampanjen slåss vi för att förhindra lönedumpning och att fattiga människor utnyttjas hänsynslöst. Det var det vi gjorde i Holmsund och Köping.

– Jag minns när våra chaufförer avstod en 25-öring i timmen i lönehöjning för att i stället få skyddsskor. Skor med stålhätta. Det var många år sedan och vi har betalat dyrt för de skorna. Allt sådant vill EU ta ifrån oss. Allt! Det ska bara vara lägsta nivå som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.