Facket fortsätter protestera mot Ikeas transporter
Svältlön. Protesterna mot Ikea fortsätter. Att chaufförer med usla villkor levererar varor till möbeljättens butiker har väckt ilska runt om i Europa. I dag mötte Transports Pia Edvall kunder utanför varuhuset i Kungens kurva, i södra Stockholm.
För en dryg månad sedan hölls det protestaktioner i en rad europeiska länder. Den utlösande faktorn var då en dom mot Brinkman Trans-Holland, som har kontor i Sverige och Holland. En holländsk domstol dömde företaget för att ha utnyttjat förare från Moldavien och Polen när det bland annat har levererat växter åt Ikea-varuhus i Skandinavien.
Enligt domen har chaufförerna tjänat neråt 2 000 kronor i månaden. De har levt veckor eller månader i sina lastbilar, och tvingats bryta mot reglerna för kör- och vilotider.
I dag, måndag, var det dags igen. Internationella transportfederationen (ITF) publicerar en film som visar hur Ikeas underleverantörers underleverantörer utnyttjar chaufförer.
Samtidigt delade Transports ombudsmän och förtroendevalda ut flygblad vid Ikeavaruhus i Malmö, Helsingborg, Umeå, Jönköping, Uddevalla, Karlstad, Stockholm, Borlänge, Älmhult och Kalmar. I Kungens kurva mötte kunderna folk från avdelning 5 i Stockholm:
– Även om en hel del är stressade när de kommer ut från Ikea är ganska många ändå intresserade, berättar ombudsman Pia Edvall. Det känns som om vi får upp ögonen på folk när det gäller chaufförernas villkor.
Hon pratar en lite längre stund med den tyska chaufför som är på semester i Stockholm. Själv kör han mindre bilar, men han har träffat på lastbilsförare – både de som tvingas leva i misär och de som har moderna, fräscha fordon att övernatta i.
– Han fick med sig en bunt flygblad för att sprida på åkeriet i München, säger Pia Edvall.
Från centralt håll i Transport uttalar sig Markus Petersson, tillförordnad ordförande, i ett pressmeddelande.
– Vi vill se både kortsiktiga och långsiktiga lösningar som garanterar chaufförernas löner och villkor. Det är inte anständigt för ett företag som Ikea att låta människor arbeta under förhållanden där de tvingas leva i sina lastbilar flera månader i sträck, säger han.
Ikeas presskontakt Malin Sennervall sa vid den senaste aktionen att företaget ska gå vidare med frågan om chaufförernas villkor. Hon sa att Ikea ska hålla en nära dialog med Transportarbetareförbundet om detta.