Facket framme med Nilsbuss
Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.
– Tvisten är reglerad. Det känns bra att vi nu kommit överens innan det behövde bli tal om en stämning i rätten och att få ett avslut på det här långdragna ärendet, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.
De sex Transportmedlemmar det rör sig om har fått lönen från Nilsbuss utbetald före jul. Hur mycket pengar det rör sig om per person kan fackets förhandlare inte säga på grund av överenskommelsen.
– Men medlemmarna är nöjda. Jag kan förstå frustrationen hos dem för att det tagit sådan tid, säger Mats L Andersson.
Han är en av dem inom Transport som försökt komma fram till en lösning med Nilsbuss, för att få företaget att betala ut rätt lön bland annat. Länge. Enligt Mats L Andersson närmare 3,5 år. I slutet av november träffade han Nilsbuss vd Anders Fransson, i Vimmerby där bolaget har sitt säte.
Nu är överenskommelsen påskriven och klar.
Förlikning i domstol
I somras fick en tidigare anställd vid bussbolaget rätt genom en förlikning i tingsrätten. Och 40 000 kronor i utebliven ersättning, främst för övertidsarbete.
Facket hade, som en sista utväg, stämt Nilsbuss då tidigare förhandlingar och sittningar inte lett någon vart. Fel åtgärdades helt eller delvis, men nya problem tillkom.
Utslaget i civilmålet väckte förhoppningar hos andra chaufförer, varav ytterligare sex alltså fått rätt ersättning för arbetad tid i efterhand.
– Det här med stämningar i tingsrätten är inte något vi strävar efter. Facket ska ju förhandla, det är det vi är bäst på, säger Mats L Andersson.
Han ser inte Transport som en segrare över Nilsbuss i och med den nu ingångna överenskommelsen:
– Det är både sött och surt för båda parter, det finns inga segrare.
De flesta som berörs av överenskommelsen kör inte längre för Nilsbuss utan har bytt arbetsgivare.
Tidigare brister
Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om problem som rör Nilsbuss, ett bussbolag som också kör samhällsbetald, upphandlad trafik – som färdtjänst och skolskjutsar – för flera regioner och kommuner.
Problemen har gällt utebliven ersättning för arbetad tid. men även stressig arbetsmiljö och undermåliga fordon på vissa depåer.
Facket har länge påtalat brister, och även uppmärksammat regionerna. Dels gäller det fusk med raster: Kalmar läns trafik (KLT) lägger in rast om 45 minuter, Nilsbuss gör avdrag för ytterligare 45 minuter. Dels gäller det ett så kallat flexsystem, som innebär att förare måste vara tillgängliga 30 minuter före och efter ordinarie arbetstid.
I somras tvingades Nilsbuss betala viten på sammanlagt 1,7 miljoner kronor till trafikbolagen i Region Kalmar och Region Kronoberg. Det rörde sig om inställda turer, trasiga fordon och förseningar.
Att den överenskommelse som ingicks före jul, mellan Transport och Nilsbuss, innebär att det är slut på alla problem med bolagets beräkningar är inget som Transports Mats L Andersson kan säga.
– För just de här förarna är överenskommelsen ett slut på processen i fallet.