Bil med taxiskylt
Close
Kameror och larm i taxibilarna måste måste bli obligatoriskt, kräver Transport.
Close

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

På bara ett par veckor har sju taxichaufförer utsatts för rån, de flesta i Rinkebytrakten i västra Stockholm. Så sent som natten till i torsdags rånades en taxichaufför i stadsdelen Bromsten.
Det har lett till att media uppmärksammat Transports krav på obligatorisk kamerautrustning, gps-positionering och larmknappar i alla taxibilar.

– Vi har krävt det i flera år. Vi har också redan kameror i våra bilar hos Taxi Stockholm, som jag kör åt. Problemet är att det inte är obligatoriskt – bolagen behöver inte bry sig utan kan göra som de vill, säger Saied Tagavi.

Saied Tagavi
Foto: John Antonsson

Saied Tagavi tar rånen den senaste tiden mycket allvarligt.

– Och det är bara toppen på ett isberg. Många som blivit utsatta för våld och hot kanske inte ens har någon att prata med, här i Stockholm har vi kamratstödjare som direkt tar kontakt med dem som utsatts, säger Saied Tagavi.

Han ser flera fördelar med kameror vars bilder bara polisen har tillgång till, liksom ett positioneringssystem där taxiväxeln direkt får kännedom om var en bil befinner sig. Saied Tagavi är övertygad om att det har en avskräckande effekt.

Claudio Skubla är förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet. Han ser gärna ett krav på kameror i alla taxibilar men säger till P4 Stockholm att det är omöjligt från förbundet att ställa kravet på företagen då det är en medlemsorganisation. Däremot är han positiv till att gemensamt med Transport arbeta för ökad trygghet för chaufförerna.

– Det är jättebra att de ställer upp och vill att vi arbetar tillsammans. Det måste bli ordning i branschen, säger Saied Tagavi.

Han lyfter också att rånen av vissa ses som en del av en utveckling, med våld och skjutningar, i så kallat utsatta områden.

– Det är viktigt att vi agerar, det kommer annars att få konsekvenser för hela samhället.

Taxisektionen planerar att i september anordna en hearing med berörda, även politiker.

När det gäller de aktuella rånen i Rinkebytrakten har polisen anhållit två personer som skäligen misstänkta, den lägre misstankegraden, för grovt rån och olaga tvång. De misstänks tillsammans med andra ligga bakom flera av rånen.

– Vi bedömer att det rör sig om två till fem gärningsmän och att de varit med vid flera brottstillfällen, säger Ola Österling, polisens presstalesperson.

Gärningsmännen har i samtliga fall varit beväpnade med kniv eller vapenliknande föremål och har sedan under hot tilltvingat sig koder för att tömma kassan. Det är såväl tekniska bevis som tips som lett till anhållandena. Polisen hade på fredagen, knappt två veckor efter att det första rånet begicks, gott hopp om att få in övriga misstänkta gärningsmän. Den pågående förundersökningen rör sju taxirån som skett efter midsommarhelgen.

Trots de senaste veckornas många taxirån har den långsiktiga trenden annars varit att rånen markant minskat och 2018 var nere bland de lägsta nivåerna sedan branschens avreglering för 27 år sedan. I hela landet begicks 22 taxirån förra året, att jämföra med närmare 80 rån år 2010. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Enligt Brå:s analys är just skyddskameror i många bilar en förklaring till att taxirånen minskat. En annan viktig förklaring är att taxichaufförerna inte längre hanterar kontanter i någon större mängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Bil med taxiskylt

Kommunalförbund vill bryta med taxibolag

Servicetrafik. Färdtjänst och servicetrafik i Västernorrland kan vara hotade av en konflikt mellan kollektivtrafikmyndigheten och taxibolag verksamma i sammanlagt sju kommuner.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.