Bil med taxiskylt
Close
Kameror och larm i taxibilarna måste måste bli obligatoriskt, kräver Transport.
Close

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

På bara ett par veckor har sju taxichaufförer utsatts för rån, de flesta i Rinkebytrakten i västra Stockholm. Så sent som natten till i torsdags rånades en taxichaufför i stadsdelen Bromsten.
Det har lett till att media uppmärksammat Transports krav på obligatorisk kamerautrustning, gps-positionering och larmknappar i alla taxibilar.

– Vi har krävt det i flera år. Vi har också redan kameror i våra bilar hos Taxi Stockholm, som jag kör åt. Problemet är att det inte är obligatoriskt – bolagen behöver inte bry sig utan kan göra som de vill, säger Saied Tagavi.

Saied Tagavi
Foto: John Antonsson

Saied Tagavi tar rånen den senaste tiden mycket allvarligt.

– Och det är bara toppen på ett isberg. Många som blivit utsatta för våld och hot kanske inte ens har någon att prata med, här i Stockholm har vi kamratstödjare som direkt tar kontakt med dem som utsatts, säger Saied Tagavi.

Han ser flera fördelar med kameror vars bilder bara polisen har tillgång till, liksom ett positioneringssystem där taxiväxeln direkt får kännedom om var en bil befinner sig. Saied Tagavi är övertygad om att det har en avskräckande effekt.

Claudio Skubla är förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet. Han ser gärna ett krav på kameror i alla taxibilar men säger till P4 Stockholm att det är omöjligt från förbundet att ställa kravet på företagen då det är en medlemsorganisation. Däremot är han positiv till att gemensamt med Transport arbeta för ökad trygghet för chaufförerna.

– Det är jättebra att de ställer upp och vill att vi arbetar tillsammans. Det måste bli ordning i branschen, säger Saied Tagavi.

Han lyfter också att rånen av vissa ses som en del av en utveckling, med våld och skjutningar, i så kallat utsatta områden.

– Det är viktigt att vi agerar, det kommer annars att få konsekvenser för hela samhället.

Taxisektionen planerar att i september anordna en hearing med berörda, även politiker.

När det gäller de aktuella rånen i Rinkebytrakten har polisen anhållit två personer som skäligen misstänkta, den lägre misstankegraden, för grovt rån och olaga tvång. De misstänks tillsammans med andra ligga bakom flera av rånen.

– Vi bedömer att det rör sig om två till fem gärningsmän och att de varit med vid flera brottstillfällen, säger Ola Österling, polisens presstalesperson.

Gärningsmännen har i samtliga fall varit beväpnade med kniv eller vapenliknande föremål och har sedan under hot tilltvingat sig koder för att tömma kassan. Det är såväl tekniska bevis som tips som lett till anhållandena. Polisen hade på fredagen, knappt två veckor efter att det första rånet begicks, gott hopp om att få in övriga misstänkta gärningsmän. Den pågående förundersökningen rör sju taxirån som skett efter midsommarhelgen.

Trots de senaste veckornas många taxirån har den långsiktiga trenden annars varit att rånen markant minskat och 2018 var nere bland de lägsta nivåerna sedan branschens avreglering för 27 år sedan. I hela landet begicks 22 taxirån förra året, att jämföra med närmare 80 rån år 2010. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Enligt Brå:s analys är just skyddskameror i många bilar en förklaring till att taxirånen minskat. En annan viktig förklaring är att taxichaufförerna inte längre hanterar kontanter i någon större mängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.