Close
Berit Müllerström, andre vice ordförande LO, och Tommy Wreeth, ordförande Transport.
Close

Facket kritiskt till politikens innehåll

Politik. Transport och LO är glada över att Stefan Löfven (S) leder regeringen. Men är kritiska till ändrat anställningsskydd.

Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande är glad att Stefan Löfven är statsminister och uppskattar att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) blir kvar och att Anna Ekström (S) får ansvar för utbildningsdepartementet. Hon tycker att stora delar regeringsförklaringens innehåll var väntat – men inte önskat.

– Fördelningspolitiken gynnar höginkomsttagare, men den inriktningen har vi hört om sedan tidigare. Sen tycker jag att det är bra att man pratar om att ha kvar investeringsstödet för hyresrätter, även om vi inte tycker om marknadshyror.

Stefan Löfven nämnde i regeringsförklaringen bland annat att ta bort den så kallade värnskatten, en skatt för dem med allra högst inkomster. Samtidigt pratade han om politik för ökad jämlikhet. Hoppas ni att det kommer andra förslag som minskar klyftorna?

– Man får se vad de kan göra. Jag noterade också att han sa det. Vår förhoppning är att regeringen ska göra bra saker, säger Berit Müllerström.

Hur kommer LO att agera i frågor där ni inte är överens med regeringen?

– Vi kommer alltid att driva de frågor vi tycker är viktiga och gynnar våra grupper. Jämlikheten är oerhört viktig, den har vi jobbat med under hela kongressperioden.

Redan under det här året förväntas regeringen tillsätta en utredning om lagen om anställningsskydd. Samtidigt ska parterna försöka förhandla fram en egen lösning.

– Det är klart att det blir en väldig utmaning. Vi tar oss an den uppgiften, vi har ständigt pågående förhandlingar. Nu gäller det för oss alla, både på arbetsgivar- och den fackliga sidan, att hitta bra lösningar på problematiken. Vi vill lösa det förhandlingsvägen, vi vill inte att politiker ska styra på de här områdena. Nu blir det en tidspress och vi har det här beslutet att jobba utifrån.

Transports ordförande Tommy Wreeth är kritisk till delar av regeringens politiska inriktning men positiv till att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson blir kvar (S).

– Transports hållning ligger fast när det gäller den nya regeringsöverenskommelsen. Vi kommer att stå upp för våra medlemmar och arbeta mot de försämringar för vanliga arbetare som aviserats i och med överenskommelsen med C, L och MP. Här är naturligtvis arbetsrätten i fokus. Det vore förödande om en socialdemokratiskt ledd regering skulle bidra till en uppluckring av las och vi kommer inte att ”rätta in oss i ledet” i den frågan. Tvärtom, skriver Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

– Med detta sagt är jag personligen mycket positiv till att Tomas Eneroth och Ylva Johansson finns kvar på, för oss, så viktiga positioner. Vi har haft en bra dialog med dessa statsråd under den gångna mandatperioden och jag hoppas att vi kommer att fortsätta att ha det framöver. Thomas Eneroth har visat på ett stort engagemang, handlingskraft och djup kunskap i våra frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.