Ledare

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

De kritiska artiklarna, som först publicerades i Aftonbladet, skapade förstämning på förbundskontoret – där också Transportarbetaren har sin redaktion.

Avslöjandet kom i ett läge där Transport under en period tappat medlemmar och därmed i styrka gentemot arbetsgivarna. Det kom bara halvtannat år efter att förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, lämnade sin post efter rubriker om spritnotor, lägenhet på Östermalm och resor med tjänstebilen.

En del av besvikelsen på förbundskontoret bottnar i att Transport och de utpekade ”fackpamparna” inte fått möjlighet att ordentligt förklara omständigheterna kring resan i medierna.

Som att det handlade om en internationell kongress – inte konferens – i Transports viktigaste globala fackliga sammanslutning, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Det är inte svenska Transport som bestämt platsen, inte dagordningen och det är inte Transport som förhandlat fram priser med ett antal hotell som ligger hyggligt nära kongresscentret.

Men det finns ändå skäl till självrannsakan. Lars Lindgren uttalade på sin tid att Transport och förbundets företrädare på olika nivåer aldrig bör göra saker som man inte är beredd att berätta öppet om på ett vanligt medlemsmöte.

Det är en bra programförklaring, tycker jag.

Jag tror att förbundet utan dubier hade kunnat berätta för medlemmarna att tolv personer utsågs att resa. Det var två ur förbundsledningen, ytterligare fem ur förbundsstyrelsen, två ansvariga för Transports internationella arbete, två centrala ombudsmän och en lokalombudsman.

Det internationella arbetet är viktigt och Norden och den nordiska modellen har länge varit en förebild för arbetare i andra världsdelar.

”Fackpamparna” hade säkerligen kunnat berätta att en orsak till att kongressen lades i just Singapore (där priserna är höga) var att ett viktigt kongresstema handlade om automatiseringen och robotiseringen som i snabb takt äventyrar jobb på den globala arbetsmarknaden. Singapore finns i frontlinjen för den omställningen.

Men jag tror inte att deltagarna lättvindigt ställt sig upp på det fackliga medlemsmötet och berättat att man tänkt åka i business class för 25 000 kronor tur- och retur. Inte i de fall resan inleddes eller avslutades med ett antal semesterdagar.

Det duger heller inte att skylla på ett otydligt resereglemente. Alla som jobbar i den fackliga rörelsen har ett eget ansvar att se till att medlemmarnas pengar används på ett ansvarsfullt sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bo Aghall:
    21 november, 2018

    Pinsamt för oss gräsrötter!!Kommer att mista medlemmar efter detta! Många tycker att medlemsavgiften är hög ändå!!🤔

Lästips:

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.