Facket möter unga sommarjobbare

Sommarjobb. Det handlar om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Och det har blivit en sommartradition att LO besöker ungdomar som är ute i arbetslivet, kanske för första gången. För närvarande söker facket upp ungdomar runt om i landet för att informera och peppa.

Inget arbete regniga dagar, utebliven lön, inga anställningsbevis, svartjobb eller provjobb utan ersättning – unga sommarjobbare hör till dem som oftast drabbas av problem på arbetsmarknaden.

Veckan efter midsommar startade LO sin årliga uppsökande kampanj för att göra ungdomar medvetna om att lika villkor på jobbet också gäller dem.

Riccard Axtelius Jonatan Nordkvist
Riccard Axtelius och Jonatan Nordkvist. Foto: Avdelning 12

– Många kanske inte känner till så väl vad som gäller och det är en bra möjlighet att ge information. Det är också en väldigt bra chans att informera om facket, säger Jonatan Nordkvist från Transports Malmöavdelning.

Det är andra sommaren som han är uppsökare. Även Riccard Axtelius från avdelning 12 är med i Skånes LO-distrikts arbete, som pågår under en tvåveckorsperiod: Alla kommuner i Skåne ska få besök och tillsammans med uppsökare från andra förbund är de indelade i grupper.

– Vår grupp besöker kanske 20 arbetsplatser per dag, men det är olika – om vi är ute på landsbygden blir det mer köra och färre besök, säger Jonatan Nordkvist.
Hur många sommarjobbare de möter varierar också. Ibland kan det handla om en enda person på den arbetsplats de besöker. I uppdraget ingår också att besöka tillställningar, som festivaler, som lockar många unga. Eller kanske stanna till längs en väg där det står en ung jordgubbsförsäljare.

– Den arbetsplats med flest sommarjobbare vi besökt i år var en restaurang, de hade 16 extra i personalen, säger Jonatan Nordkvist.

Frågorna de får varierar också, en hel del handlar om kollektivavtal och semesterersättning. Arbetsgivarna är oftast positivt inställda till besöken och i de fall uppsökarna känner att något inte stämmer vid ett besök rapporterar de i LO:s system för saken.

Om du skulle ge ett råd till en ung sommarjobbare, vilket råd är det?

–Egentligen är det många… Men absolut viktigast är att se till att få ett anställningsbevis även om det kan kännas svårt att ställa det kravet. Det är både viktigt för framtiden, när man söker andra jobb, och en försäkran om att du är anställd på arbetsplatsen om något skulle hända, säger Jonatan Nordkvist, som själv arbetar med tidningsdistribution sedan tio år och nyligen börjat en tjänst som distributionsansvarig.

LO räknar med att fackets representanter kommer att samtala med mer än 50 000 unga under de fyra veckor uppsökeriet pågår. En annan del av sommarkampanjen är fackets hjälptelefon, som funnits i över 20 år.

– Vi är ju inte en kontrollorganisation. Skulle vi se något som är fel, som en 13-åring som hanterar en handkassa, skickar vi den informationen vidare. Vi varken kan eller får hantera ärendena, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.
– De allra flesta arbetsgivare är superbra, de är glada att vi kommer. Väldigt få ifrågasätter det, vad jag känner till har det bara varit vid två tillfällen i år.

Meta Jarl hoppas att uppsökarna under informationskampanjen hinner besöka mellan 1 500 och 2 000 arbetsplatser i Skåne. I hela landet räknar LO med omkring 10 000 arbetsplatsbesök under juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Kvinnor med funktionshinder får sämre jobbstöd

Arbetssökande. ”Supported employment” är en form av stöd vid anställning för personer med funktionshinder. Men alla som behöver får inte det stödet och kvinnor får sämre hjälp än männen när det gäller att hitta och behålla ett arbete.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.