Facket råder chaufförer att nobba provanställning

Ofrivilliga företagare. Larmet gick i Karlstad. När Konsum lämnar över ansvaret för terminal, lagerhållning och transporter till Coop Sverige kommer det in åkerier som kräver att chaufförerna ska vara egna företagare. Efter ett par dagars fackligt arbete har de inblandade företagen försäkrat att det aldrig har varit planen. Transport protesterar dock mot åkeriets plan att provanställa chaufförerna. Nu gäller det att hänga med i svängarna.

Så här går det till när Konsum Värmland slutar med egna terminalare och chaufförer: Coop Sverige har gjort en upphandling. Företaget GDL fick uppdraget. Det anlitar i sin tur åkeriet HTL för lastbilstransporterna. Och HTL kan i vissa fall behöva hyra in andra åkerier för en del körningar.

– Vi har kollektivavtal och kräver det av andra åkerier som vi tar in, säger Peter Jönsson, delägare i HTL.

Han berättar att han blev förvånad när Transports ombudsman och lokala journalister hade fått uppgifter om att åkeriet tänker kräva F-skattsedel av chaufförer. Att de skulle vara falska egenföretagare.

– Avtalet med Coop är helt ”by the book”, säger han. Där finns inga konstigheter utan vi ska följa alla lagar och regler och ha vanligt anställda chaufförer.

Samma besked ger upphandlaren på Coop Sverige.

– Det är bra att både upphandlaren och entreprenören försäkrar att det inte ska förekomma några falska företagare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Däremot är han upprörd över att det nya åkeriet vill anställa de tidigare Konsumchaufförerna på prov. HTL:s plan är provanställningar för alla.

– Det är helt absurt att den som har kört för Konsum i 27 år ska få en provanställning bara för att jobbet ska göras för ett annat företag. Då kan chauffören åka ut efter fem och en halv månad – när han har hjälpt det nya företaget att komma i gång – och ersättas av en billigare förare, säger Mikael Ladman.

Peter Jönsson, däremot, anser att HTL ska kunna provanställa eftersom uppdraget är nytt för företaget. Han lutar sig mot lagen som öppnar för att arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om max sex månaders provanställning.

Mikael Ladman har rått chaufförerna att inte skriva under något kontrakt med provanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.