Facket segrade i två viktiga rättsprocesser
På kort tid har det kommit två domar som kan få stor betydelse i kampen mot den utbredda lönedumpningen i EU. Den ena kommer från en domstol i Holland. Rätten slår fast att en grupp ungerska förare som jobbat för ett holländskt företag, i Holland, ska ha holländsk minimilön. – Utslaget är mycket intressant, säger Transports utredare Magnus Falk.
Tvisten i Holland påminner mycket om situationen i den svenska åkerinäringen.
Ett stort etablerat transportföretag startade ett dotterbolag i Ungern. Det ungerska åkeriet anställde sedan inhemska förare till låga löner.
Chaufförerna flögs regelmässigt till Holland där de fick bemanna koncernens bilar, som var registrerade i Ungern. Jobbet betalades med ungerska löner.
Det holländska transportfacket, FNV Bondgenoten, reagerade och drev fallet till domstol. Facket hävdade att förarna utgick från Holland och att en betydande del av körningen utfördes i Holland. Därmed ska EU:s så kallade utstationeringsdirektiv gälla. Inklusive holländska löner.
Den 8 januari föll domen, som blev en seger för Transportfacket. De ungerska chaufförerna har rätt att få en betalning som motsvarar minimilönen i Holland.
Transports utredare Magnus Falk är positiv:
– Jag har inte hunnit analysera domen än och det är oklart vilken minimilön som ska gälla. I Holland finns både en statlig miniminivå på motsvarande omkring 15 000 svenska kronor. Minimilönen i det holländska kollektivavtalet är högre, omkring 25 000 kronor.
Den andra fackliga tvisten utspelas i Finland.
En polsk elektrikerfirma skulle utföra arbete vid ett finskt kärnkraftsbygge. De utstationerade 186 polska elektrikerna upptäckte snart att de tjänade sämre än sina finska kolleger.
Polackerna vände sig till det finska fackförbundet för att få hjälp. Det ledde till en process där den polska firman stämde facket.
Tvisten hamnade till slut hos EU-domstolen. Rätten konstaterar att det finska facket hade rätt att företräda de polska arbetarna och att det är finska kollektivavtal som ska gälla.
Domen välkomnas även i Sverige, inte minst i Transport. Förbundsjurist Marcel Carlstedt säger:
– Det är glädjande att EU-domstolen går på fackets linje. Rätten slår också fast att de polska arbetarna på flera punkter har rättigheter som sträcker sig längre än de absolut lägsta minimivillkoren i kollektivavtalet. Det ser ut som att domstolen utvidgar det som vi brukar kalla den hårda kärnan i kollektivavtalen.