Facket segrade i två viktiga rättsprocesser

På kort tid har det kommit två domar som kan få stor betydelse i kampen mot den utbredda lönedumpningen i EU. Den ena kommer från en domstol i Holland. Rätten slår fast att en grupp ungerska förare som jobbat för ett holländskt företag, i Holland, ska ha holländsk minimilön. – Utslaget är mycket intressant, säger Transports utredare Magnus Falk.

Tvisten i Holland påminner mycket om situationen i den svenska åkerinäringen.

Ett stort etablerat transportföretag startade ett dotterbolag i Ungern. Det ungerska åkeriet anställde sedan inhemska förare till låga löner.

Chaufförerna flögs regelmässigt till Holland där de fick bemanna koncernens bilar, som var registrerade i Ungern. Jobbet betalades med ungerska löner.

Det holländska transportfacket, FNV Bondgenoten, reagerade och drev fallet till domstol. Facket hävdade att förarna utgick från Holland och att en betydande del av körningen utfördes i Holland. Därmed ska EU:s så kallade utstationeringsdirektiv gälla. Inklusive holländska löner.

Den 8 januari föll domen, som blev en seger för Transportfacket. De ungerska chaufförerna har rätt att få en betalning som motsvarar minimilönen i Holland.

Transports utredare Magnus Falk är positiv:

– Jag har inte hunnit analysera domen än och det är oklart vilken minimilön som ska gälla. I Holland finns både en statlig miniminivå på motsvarande omkring 15 000 svenska kronor. Minimilönen i det holländska kollektivavtalet är högre, omkring 25 000 kronor.

Den andra fackliga tvisten utspelas i Finland.

En polsk elektrikerfirma skulle utföra arbete vid ett finskt kärnkraftsbygge. De utstationerade 186 polska elektrikerna upptäckte snart att de tjänade sämre än sina finska kolleger.

Polackerna vände sig till det finska fackförbundet för att få hjälp. Det ledde till en process där den polska firman stämde facket.

Tvisten hamnade till slut hos EU-domstolen. Rätten konstaterar att det finska facket hade rätt att företräda de polska arbetarna och att det är finska kollektivavtal som ska gälla.

Domen välkomnas även i Sverige, inte minst i Transport. Förbundsjurist Marcel Carlstedt säger:

– Det är glädjande att EU-domstolen går på fackets linje. Rätten slår också fast att de polska arbetarna på flera punkter har rättigheter som sträcker sig längre än de absolut lägsta minimivillkoren i kollektivavtalet. Det ser ut som att domstolen utvidgar det som vi brukar kalla den hårda kärnan i kollektivavtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.