Facket ser gÀrna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga hÄller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 Àr inte sÄ mycket. Men frÄgan har lyfts och de tror att fler kommer att stÀlla krav pÄ mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

– Arbetstidsförkortning efterfrĂ„gas mer generellt, inte bara av dem som jobbar natt. Det Ă€r inte sĂ„ konstigt om du har ett stressigt jobb och stressar Ă€ven socialt. Vi har fĂ„tt ett 24-timmarssamhĂ€lle och pĂ„ vissa terminaler vill arbetarna hellre ha mer ledig tid Ă€n lönehöjning, sĂ€rskilt de som jobbar mycket natt, sĂ€ger avtalssekreterare Peter WinstĂ©n.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Han var tidigare hamnarbetare, jobbade bÄde dag- och nattskift och vet hur pÄfrestande det Àr.

– Vetenskapliga studier visar att vĂ€xlingen mellan dag och natt kan slita Ă€nnu mer Ă€n stĂ€ndigt nattarbete.

Kalla handen

I senaste avtalsförhandlingen togs frÄgan upp av flygteknikerna som ville vÀxla sitt semesterlönetillÀgg mot mer ledighet. Men arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen gav kalla handen.

– Flyget var hĂ„rt drabbat av pandemin och arbetsgivarnas svarade att ”de lösningarna finns inte i huset”. Svenskt NĂ€ringslivs hus alltsĂ„.

NÄgot svar pÄ varför fick Transport inte.

Kommunal har dÀremot infört att anstÀllda kan avstÄ semesterlönetillÀgg och fÄ nÄgra extra semesterdagar i stÀllet, berÀttar Winstén.

ÅterhĂ€mtning

Att tempot drivits upp i arbetslivet talar ocksÄ för att mÀnniskor behöver mer tid för ÄterhÀmtning, resonerar Winstén.

– Men vi sitter inte hĂ€r pĂ„ förbundskontoret och formulerar avtalskrav. Vilka frĂ„gor som medlemmarna vill driva tas upp och diskuteras i avtalsrĂ„den för de olika avtalen.

Vad gör den som vill ha ett ord med i laget?

– Engagerar sig i sin lokalavdelning. Det Ă€r de som utser representanter till de olika avtalsrĂ„den.

Kan du tÀnka dig att lyfta kravet pÄ kortare arbetstid för nattarbetare?

– PĂ„ avtalsrĂ„den kan man alltid ta upp hur man gör pĂ„ andra avtal och det Ă€r aldrig fel att titta pĂ„ hur andra fackförbund gör. Högst personligen skulle jag prioritera tid och högre pensionsavsĂ€ttningar eftersom jag kommit upp i Ă„ren, sĂ€ger Peter WinstĂ©n.

Pensioner

Pensionstillskott var aktuellt i senaste avtalsrörelsen. BÄde tid och pensionsavsÀttningar kommer nog att diskuteras i nÀsta eftersom pensionsÄldern nu höjs successivt, spÄr han.

– Flera kongresser har antagit att Transport ska verka för 30 timmars arbetsvecka och det lĂ€r komma upp igen vid nĂ€sta, 2022.

Samma höst Àr det dags för avtalsrÄden att samlas igen, förhoppningsvis fysiskt utan pandemi.

Ledig tid eller pengar Àr alltid en balansgÄng, konstaterar Peter Winstén.

– MĂ„nga arbetare har inte sĂ„ höga löner. Är pengarna slut vid mĂ„nadsskiftet Ă€r varje extra krona viktig. Försök med minskad arbetstid och bibehĂ„llen lön har gjorts pĂ„ bilföretaget Toyota. Det visade sig att arbetarna producerar lika mycket pĂ„ sex som Ă„tta timmar, sĂ€ger han.

– Du orkar inte prestera hela tiden nĂ€r tempot Ă€r högt.

Individuellt val

Winstén förordar ett system dÀr anstÀllda kan vÀlja mellan tid och pengar. Att tillfredsstÀlla alla, i olika faser av livet, med en enda lösning Àr svÄrt.

– Individuella val borde inte vara alltför besvĂ€rligt för arbetsgivare att införa, anser Peter WinstĂ©n.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

Förbundsordförande Tommy Wreeth jobbade förr som terminalarbetare.

– Metall har satsat lĂ„ngsiktigt pĂ„ arbetstidsförkortning och avstĂ„tt löneutrymme till det. Jag tror vi mĂ„ste vara beredda att göra det ocksĂ„ för att folk ska orka med bĂ„de familjeliv och jobb i dagens tempo, sĂ€ger han.

Kortare arbetstid

Arbetstidsförkortning togs upp vid terminalarnas senaste avtalsrÄd.

– Sedan gick det vĂ€ldigt fort i de konkreta förhandlingarna. De kom Ă€ndĂ„ att handla mycket om pengar. Men jag förvĂ€ntar mig att tid kommer att tas upp igen, Ă€ven pĂ„ fler avtal.

Ångrar du att Transport inte gjort som IF Metall och förhandlat fram 34 timmarsvecka?

– Det Ă€r en jĂ€ttesvĂ„r frĂ„ga. Ordföranden bestĂ€mmer ju inte, varken jag eller tidigare. Ska vi börja korta ner arbetstiden sĂ„ kommer vi att behöva ett par avtalsrörelser. Det lĂ€r knappast bli 34 timmars arbetstid i ett första steg, kanske kan vi lyckas med 38 först och sedan ta nĂ€sta steg. Men det skulle i sĂ„ fall kosta i mindre löneökningar. Allt handlar om prioritering.

Komptiden i Transportavtalet Ă€r inte sĂ„ stor, medger Wreeth. ÄndĂ„ ökade den successivt i tre steg frĂ„n 0,3 till 0,6 och till slut en minut för jobb mellan klockan 22 och 06.

”Gick pĂ„ knĂ€na”

Att mer ledighet inom flyget stötte pĂ„ patrull hĂ€nvisar ordföranden till att ”flygbranschen gick pĂ„ knĂ€na”.

– Vi vet inte men kan alltid hoppas att lĂ€get Ă€r bĂ€ttre nĂ€sta gĂ„ng. Att vĂ€xla semestertillĂ€gg mot mer ledig tid kostar egentligen inte arbetsgivaren nĂ„gonting. Det Ă€r en win-win-situation. Arbetsgivaren fĂ„r mer harmoni pĂ„ arbetsplatsen och en bĂ€ttre, mer utvilad personal, sĂ€ger Tommy Wreeth.

Transportarbetaren har sökt paraplyorganisationen Transportföretagen, dĂ€r Svenska Flygbranschen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ingĂ„r, för att frĂ„ga om arbetsgivarnas instĂ€llning till mer ledig tid framför lönehöjning. Men avtalsansvariga Annika Nordin ”avböjer intervju” genom pressansvariga HĂ„kan Filipsson.

Vad tycker du? Kommentera gÀrna artikeln!

Vi tar gĂ€rna del av dina Ă„sikter. Glöm inte att hĂ„lla god ton i din kommentar – personpĂ„hopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress dĂ€r vi kan nĂ„ dig, den publiceras inte. Obligatoriska fĂ€lt Ă€r mĂ€rkta *

  1. Lennart karlsson:
    16 oktober, 2021

    Jag tycker det tyvÀrr Àr lite dÄligt av Transport att man ibland Àr i typ startgroparna med detta dÄ man i Metall har haft 34 timmars arbetsvecka för nattarbetare i minst 25 Är. Jag jobbade pÄ Ericsson i Kumla i sÄ mitten pÄ 90-talet och redan dÄ var det 34 timmars arbetsvecka.
    Vill ocksÄ pÄpeka att vi som jobbade natt INTE hade lÀgre mÄnadslön Àn dom som jobbade dag och 40 timmar. Det vi förlorade var bara lite ob sÄ jag tycker det blir fel nÀr ni sÀger att Metall har avstÄtt lön för kortare arbetstid för nattarbetare.
    Mvh
    Lennart i reportaget

LĂ€stips:

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stÀmmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd pÄ Cevas terminal i Stockholm i mer Àn tvÄ Är. DÄ ska personen erbjudas tillsvidareanstÀllning pÄ arbetsstÀllet eller tvÄ mÄnadslöner. Det fick hen inte. Nu stÀmmer Transport företaget i tingsrÀtten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

LÄst lÀge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter tvÄ dagars intensivt förhandlande inte kommit nÄgot vart. Delegationerna trÀffades igen under fredagen men utan att nÄ fram till en överenskommelse.

vÀggklocka

Vad hÀnde med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet dÄ det tecknades och nu har det kommit frÄgor om arbetstidsförkortning, Vart tog frÄgan vÀgen?

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stÀmmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd pÄ Cevas terminal i Stockholm i mer Àn tvÄ Är. DÄ ska personen erbjudas tillsvidareanstÀllning pÄ arbetsstÀllet eller tvÄ mÄnadslöner. Det fick hen inte. Nu stÀmmer Transport företaget i tingsrÀtten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

LÄst lÀge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter tvÄ dagars intensivt förhandlande inte kommit nÄgot vart. Delegationerna trÀffades igen under fredagen men utan att nÄ fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
vÀggklocka

Vad hÀnde med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet dÄ det tecknades och nu har det kommit frÄgor om arbetstidsförkortning, Vart tog frÄgan vÀgen?

SĂ„ ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-ÄrsÄldern som fÄr underkÀnt vid uppkörning och försöker fÄ trafikinspektören att Àndra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det Àr nÄgot av ett typfall i fÀllande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra Ă„ret gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bĂ€ttre vĂ€ghĂ„llning efter fjolĂ„rets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte mĂ€rkt nĂ„gon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade pÄ onsdagen miljöarbetarnas nya, tvÄÄriga avtal.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad pĂ„ NĂ€ringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gÄng

Miljö MĂ„ndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det gĂ„r fruktansvĂ€rt trögt, sĂ€ger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstĂ€nker gult fack

Plattformar. PĂ„ Linkedin annonserar Frilans finans hr-rĂ„dgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening sĂ€ger att han inte stĂ„r bakom – men vĂ€lkomnar – initiativet.

Avtal 2025

SĂ„ tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / BĂ€rgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gĂ€ller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bĂ€rgningsarbetare samt budbilschaufförer frĂ„n och med den 1 april 2025. SĂ„ hĂ€r tycker nĂ„gra medlemmar om det nya tvĂ„Ă„riga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för Äkeri, terminal och bÀrgning

Transportavtalet. 24 mÄnader och ett totalt avtalsvÀrde pÄ 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gÀlla den 1 april 2025 och berör Äkeri, terminal och bÀrgning.

Avtal 2025

”FörvĂ€ntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit vĂ€rre – men ocksĂ„ bĂ€ttre. Och oklart vad som egentligen Ă€r normerande, utöver lönenivĂ„. SĂ„ kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, tvĂ„ Ă„r – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om mĂ€rket som blir vĂ€gledande för hela arbetsmarknaden i Ă„rets avtalsrörelse.