Facket ser gärna kortare arbetstid
Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.
– Arbetstidsförkortning efterfrågas mer generellt, inte bara av dem som jobbar natt. Det är inte så konstigt om du har ett stressigt jobb och stressar även socialt. Vi har fått ett 24-timmarssamhälle och på vissa terminaler vill arbetarna hellre ha mer ledig tid än lönehöjning, särskilt de som jobbar mycket natt, säger avtalssekreterare Peter Winstén.
Han var tidigare hamnarbetare, jobbade både dag- och nattskift och vet hur påfrestande det är.
– Vetenskapliga studier visar att växlingen mellan dag och natt kan slita ännu mer än ständigt nattarbete.
Kalla handen
I senaste avtalsförhandlingen togs frågan upp av flygteknikerna som ville växla sitt semesterlönetillägg mot mer ledighet. Men arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen gav kalla handen.
– Flyget var hårt drabbat av pandemin och arbetsgivarnas svarade att ”de lösningarna finns inte i huset”. Svenskt Näringslivs hus alltså.
Något svar på varför fick Transport inte.
Kommunal har däremot infört att anställda kan avstå semesterlönetillägg och få några extra semesterdagar i stället, berättar Winstén.
Återhämtning
Att tempot drivits upp i arbetslivet talar också för att människor behöver mer tid för återhämtning, resonerar Winstén.
– Men vi sitter inte här på förbundskontoret och formulerar avtalskrav. Vilka frågor som medlemmarna vill driva tas upp och diskuteras i avtalsråden för de olika avtalen.
Vad gör den som vill ha ett ord med i laget?
– Engagerar sig i sin lokalavdelning. Det är de som utser representanter till de olika avtalsråden.
Kan du tänka dig att lyfta kravet på kortare arbetstid för nattarbetare?
– På avtalsråden kan man alltid ta upp hur man gör på andra avtal och det är aldrig fel att titta på hur andra fackförbund gör. Högst personligen skulle jag prioritera tid och högre pensionsavsättningar eftersom jag kommit upp i åren, säger Peter Winstén.
Pensioner
Pensionstillskott var aktuellt i senaste avtalsrörelsen. Både tid och pensionsavsättningar kommer nog att diskuteras i nästa eftersom pensionsåldern nu höjs successivt, spår han.
– Flera kongresser har antagit att Transport ska verka för 30 timmars arbetsvecka och det lär komma upp igen vid nästa, 2022.
Samma höst är det dags för avtalsråden att samlas igen, förhoppningsvis fysiskt utan pandemi.
Ledig tid eller pengar är alltid en balansgång, konstaterar Peter Winstén.
– Många arbetare har inte så höga löner. Är pengarna slut vid månadsskiftet är varje extra krona viktig. Försök med minskad arbetstid och bibehållen lön har gjorts på bilföretaget Toyota. Det visade sig att arbetarna producerar lika mycket på sex som åtta timmar, säger han.
– Du orkar inte prestera hela tiden när tempot är högt.
Individuellt val
Winstén förordar ett system där anställda kan välja mellan tid och pengar. Att tillfredsställa alla, i olika faser av livet, med en enda lösning är svårt.
– Individuella val borde inte vara alltför besvärligt för arbetsgivare att införa, anser Peter Winstén.
Förbundsordförande Tommy Wreeth jobbade förr som terminalarbetare.
– Metall har satsat långsiktigt på arbetstidsförkortning och avstått löneutrymme till det. Jag tror vi måste vara beredda att göra det också för att folk ska orka med både familjeliv och jobb i dagens tempo, säger han.
Kortare arbetstid
Arbetstidsförkortning togs upp vid terminalarnas senaste avtalsråd.
– Sedan gick det väldigt fort i de konkreta förhandlingarna. De kom ändå att handla mycket om pengar. Men jag förväntar mig att tid kommer att tas upp igen, även på fler avtal.
Ångrar du att Transport inte gjort som IF Metall och förhandlat fram 34 timmarsvecka?
– Det är en jättesvår fråga. Ordföranden bestämmer ju inte, varken jag eller tidigare. Ska vi börja korta ner arbetstiden så kommer vi att behöva ett par avtalsrörelser. Det lär knappast bli 34 timmars arbetstid i ett första steg, kanske kan vi lyckas med 38 först och sedan ta nästa steg. Men det skulle i så fall kosta i mindre löneökningar. Allt handlar om prioritering.
Komptiden i Transportavtalet är inte så stor, medger Wreeth. Ändå ökade den successivt i tre steg från 0,3 till 0,6 och till slut en minut för jobb mellan klockan 22 och 06.
”Gick på knäna”
Att mer ledighet inom flyget stötte på patrull hänvisar ordföranden till att ”flygbranschen gick på knäna”.
– Vi vet inte men kan alltid hoppas att läget är bättre nästa gång. Att växla semestertillägg mot mer ledig tid kostar egentligen inte arbetsgivaren någonting. Det är en win-win-situation. Arbetsgivaren får mer harmoni på arbetsplatsen och en bättre, mer utvilad personal, säger Tommy Wreeth.
Transportarbetaren har sökt paraplyorganisationen Transportföretagen, där Svenska Flygbranschen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ingår, för att fråga om arbetsgivarnas inställning till mer ledig tid framför lönehöjning. Men avtalsansvariga Annika Nordin ”avböjer intervju” genom pressansvariga Håkan Filipsson.