Facket ser gÀrna kortare arbetstid
Terminal. Transports avtalsansvariga hÄller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 Àr inte sÄ mycket. Men frÄgan har lyfts och de tror att fler kommer att stÀlla krav pÄ mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.
â Arbetstidsförkortning efterfrĂ„gas mer generellt, inte bara av dem som jobbar natt. Det Ă€r inte sĂ„ konstigt om du har ett stressigt jobb och stressar Ă€ven socialt. Vi har fĂ„tt ett 24-timmarssamhĂ€lle och pĂ„ vissa terminaler vill arbetarna hellre ha mer ledig tid Ă€n lönehöjning, sĂ€rskilt de som jobbar mycket natt, sĂ€ger avtalssekreterare Peter WinstĂ©n.

Han var tidigare hamnarbetare, jobbade bÄde dag- och nattskift och vet hur pÄfrestande det Àr.
â Vetenskapliga studier visar att vĂ€xlingen mellan dag och natt kan slita Ă€nnu mer Ă€n stĂ€ndigt nattarbete.
Kalla handen
I senaste avtalsförhandlingen togs frÄgan upp av flygteknikerna som ville vÀxla sitt semesterlönetillÀgg mot mer ledighet. Men arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen gav kalla handen.
â Flyget var hĂ„rt drabbat av pandemin och arbetsgivarnas svarade att âde lösningarna finns inte i husetâ. Svenskt NĂ€ringslivs hus alltsĂ„.
NÄgot svar pÄ varför fick Transport inte.
Kommunal har dÀremot infört att anstÀllda kan avstÄ semesterlönetillÀgg och fÄ nÄgra extra semesterdagar i stÀllet, berÀttar Winstén.
à terhÀmtning
Att tempot drivits upp i arbetslivet talar ocksÄ för att mÀnniskor behöver mer tid för ÄterhÀmtning, resonerar Winstén.
â Men vi sitter inte hĂ€r pĂ„ förbundskontoret och formulerar avtalskrav. Vilka frĂ„gor som medlemmarna vill driva tas upp och diskuteras i avtalsrĂ„den för de olika avtalen.
Vad gör den som vill ha ett ord med i laget?
â Engagerar sig i sin lokalavdelning. Det Ă€r de som utser representanter till de olika avtalsrĂ„den.
Kan du tÀnka dig att lyfta kravet pÄ kortare arbetstid för nattarbetare?
â PĂ„ avtalsrĂ„den kan man alltid ta upp hur man gör pĂ„ andra avtal och det Ă€r aldrig fel att titta pĂ„ hur andra fackförbund gör. Högst personligen skulle jag prioritera tid och högre pensionsavsĂ€ttningar eftersom jag kommit upp i Ă„ren, sĂ€ger Peter WinstĂ©n.
Pensioner
Pensionstillskott var aktuellt i senaste avtalsrörelsen. BÄde tid och pensionsavsÀttningar kommer nog att diskuteras i nÀsta eftersom pensionsÄldern nu höjs successivt, spÄr han.
â Flera kongresser har antagit att Transport ska verka för 30 timmars arbetsvecka och det lĂ€r komma upp igen vid nĂ€sta, 2022.
Samma höst Àr det dags för avtalsrÄden att samlas igen, förhoppningsvis fysiskt utan pandemi.
Ledig tid eller pengar Àr alltid en balansgÄng, konstaterar Peter Winstén.
â MĂ„nga arbetare har inte sĂ„ höga löner. Ăr pengarna slut vid mĂ„nadsskiftet Ă€r varje extra krona viktig. Försök med minskad arbetstid och bibehĂ„llen lön har gjorts pĂ„ bilföretaget Toyota. Det visade sig att arbetarna producerar lika mycket pĂ„ sex som Ă„tta timmar, sĂ€ger han.
â Du orkar inte prestera hela tiden nĂ€r tempot Ă€r högt.
Individuellt val
Winstén förordar ett system dÀr anstÀllda kan vÀlja mellan tid och pengar. Att tillfredsstÀlla alla, i olika faser av livet, med en enda lösning Àr svÄrt.
â Individuella val borde inte vara alltför besvĂ€rligt för arbetsgivare att införa, anser Peter WinstĂ©n.

Förbundsordförande Tommy Wreeth jobbade förr som terminalarbetare.
â Metall har satsat lĂ„ngsiktigt pĂ„ arbetstidsförkortning och avstĂ„tt löneutrymme till det. Jag tror vi mĂ„ste vara beredda att göra det ocksĂ„ för att folk ska orka med bĂ„de familjeliv och jobb i dagens tempo, sĂ€ger han.
Kortare arbetstid
Arbetstidsförkortning togs upp vid terminalarnas senaste avtalsrÄd.
â Sedan gick det vĂ€ldigt fort i de konkreta förhandlingarna. De kom Ă€ndĂ„ att handla mycket om pengar. Men jag förvĂ€ntar mig att tid kommer att tas upp igen, Ă€ven pĂ„ fler avtal.
à ngrar du att Transport inte gjort som IF Metall och förhandlat fram 34 timmarsvecka?
â Det Ă€r en jĂ€ttesvĂ„r frĂ„ga. Ordföranden bestĂ€mmer ju inte, varken jag eller tidigare. Ska vi börja korta ner arbetstiden sĂ„ kommer vi att behöva ett par avtalsrörelser. Det lĂ€r knappast bli 34 timmars arbetstid i ett första steg, kanske kan vi lyckas med 38 först och sedan ta nĂ€sta steg. Men det skulle i sĂ„ fall kosta i mindre löneökningar. Allt handlar om prioritering.
Komptiden i Transportavtalet Ă€r inte sĂ„ stor, medger Wreeth. ĂndĂ„ ökade den successivt i tre steg frĂ„n 0,3 till 0,6 och till slut en minut för jobb mellan klockan 22 och 06.
âGick pĂ„ knĂ€naâ
Att mer ledighet inom flyget stötte pĂ„ patrull hĂ€nvisar ordföranden till att âflygbranschen gick pĂ„ knĂ€naâ.
â Vi vet inte men kan alltid hoppas att lĂ€get Ă€r bĂ€ttre nĂ€sta gĂ„ng. Att vĂ€xla semestertillĂ€gg mot mer ledig tid kostar egentligen inte arbetsgivaren nĂ„gonting. Det Ă€r en win-win-situation. Arbetsgivaren fĂ„r mer harmoni pĂ„ arbetsplatsen och en bĂ€ttre, mer utvilad personal, sĂ€ger Tommy Wreeth.
Transportarbetaren har sökt paraplyorganisationen Transportföretagen, dĂ€r Svenska Flygbranschen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ingĂ„r, för att frĂ„ga om arbetsgivarnas instĂ€llning till mer ledig tid framför lönehöjning. Men avtalsansvariga Annika Nordin âavböjer intervjuâ genom pressansvariga HĂ„kan Filipsson.