Transports kongress 2017
Close
Den 26 augusti ska 208 kongressombud vara med och bestämma över Transports verksamhet de kommande fem åren. Bilden är från kongressen 2017, som också hölls i Örebro.
Close
Kongress 2022

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Förbundsstyrelsen har under försommaren arbetat intensivt med att svara på alla motioner som kommit in. Närmare bestämt 229 stycken. Inom Transports verkställande utskott (VU) har man delat upp motionerna efter sina olika ansvarområden.

 

Anna Ryding är förbundskassör och årets kongress blir hennes femte.

– Det som alltid kommer in är om ekonomi. Några motionärer vill ha en central ekonomifunktion och andra vill också ha enhetliga medlemsavgifter som ser lika ut i hela landet, säger Anna Ryding.

I dag består medlemsavgiften av en fast förbundsavgift, som är lika stor i hela landet, samt en rörlig del som avdelningarna själva bestämmer över. Det gör att det kan skilja närmare 100 kronor mellan olika medlemsavgifter.

– En annan motion, som även kom upp på kongressen 2017, är frågan om personalchef eller HR-funktion. I dag ligger personalansvaret för förbundets personal under förbundskassören. Vi har en mycket platt organisation vilket innebär att vi inte har så många olika chefsled, säger Ryding.

 

Förbundsordförande Tommy Wreeth ser fram emot livliga diskussioner på kongressen. Diskussioner som utmynnar i beslut som leder verksamheten framåt.

– Jag hoppas och tror det blir bra diskussioner runt förbundets framtida verksamhet under motionsblocket som rör organisationsfrågor. Just det området är ju det som behandlar hur vi som förbund ska bedriva vår verksamhet framåt, säger Tommy Wreeth.

 

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare och har ett övergripande ansvar för alla motioner. På frågan om det är någon som sticker ut svarar han vänligt:

– Det finns en motion om att kalla alla förtroendevalda transportombud. Vi får se vad kongressen säger om det.

 

Kongressens beslut får stort genomslag i verksamheten. Så det är viktigt att kongressombuden är pålästa på vad det är för frågor de ska ta ställning till. Men vem är det som kan skriva motioner till kongressen?

– Det kan alla medlemmar göra. Avdelningarna har genomgångar i sina klubbar och sektioner om hur man skriver motioner. Från enskild medlem ska motionerna lämnas sex månader innan kongressens öppnande till avdelningen, och de motionerna ska lämnas till avdelningen för vidare hantering, säger Anna Ryding.

Avdelningarna ska sedan senast fem månader innan kongressens öppnande skicka motioner och yrkanden till förbundsstyrelsen. Och senast åtta veckor innan kongressens öppnande ska förbundsstyrelsen skicka ut allt kongressmaterial till avdelningarna.

– I avdelningarna anordnar man sedan kongressgenomgångar och utbildningar där man går igenom allt material. Det är mycket material att ta till sig, motioner och rapporter. Kongressombuden är medlemmarnas röster så det är ett viktigt uppdrag, säger Ryding.

Hur blir man då ombud på kongressen? Och hur många ombud är det som samlas?

– Varje avdelning har rätt att skicka ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar och i år är det 208 kongressombud. Det är viktigt att delta på sektionsmöten som anordnas, för det är där du kan bli nominerad till att bli kongressombud. Avdelningarnas representantskap väljer sedan bland de nominerade vilka som får åka till kongressen som ombud, säger förbundskassör Anna Ryding.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.