Facket släppte gasen i lönekampen

Han är arkitekten bakom Kommunals individuella löner. Han har kallats Transports fiende nummer ett och beskyllts för att vara statlig lönepolis. – Lönepolis, nä. Men jag är Sveriges snabbaste medlare, det lovar jag dig! Det säger Jan Sjölin som anser att försöket med personliga löner blev ett misslyckande. Kommunalarna fick inte bättre betalt.

Jan Sjölin rullar ut Ducatin på gårdsplanen. Han ler med hela ansiktet när de 160 hästkrafterna mullrar i gång. Ljudet går inte att beskriva. Inte vibrationerna i bröstkorgen heller när han vrider på gashandtaget.

– Är den inte fantastisk!? Jag har kört hoj sedan jag var ung. I går skulle jag ha fixat hemma på gården, men det var så fint väder att jag körde en sväng i stället.

I 27 år jobbade den forne brandmannen Jan Sjölin i Kommunal, först som ombudsman, sedan som avtalssekreterare i förbundsledningen. 1997 var han inbjuden som gäst till Transports kongress och presenterades som transportarnas fiende nummer ett.

– Bakgrunden var dragkampen om bussförarna, som Kommunal vann. Fast jag fick ändå applåder av ombuden, säger han med ett garv.

Jan Sjölin är egentligen pensionär sen mer än tio år, men anlitas flitigt som utredare och statlig medlare i arbetsmarknadskonflikter.

Fast jag har främst sökt upp honom för att snacka om löner. Bakgrunden är hans roll i fackföreningsrörelsens radikala kursomläggning för omkring 20 år sedan. Förbund efter förbund gick då över till individuella löner. Kommunal var ett av dem.

I stället för att ge alla anställda lika stor del av kakan enades fack och arbetsgivare om system där framförhandlade lönehöjningar skulle fördelas olika, beroende på arbetsprestation.

Transport är i princip det enda förbund som hållit fast i de gamla så kallade tarifflönerna. Något som ogillas av arbetsgivarna. Bör Transport ge upp motståndet?

– Nej, det tycker jag inte, replikerar Jan Sjölin.

Samtidigt tycker han att det är viktigt att sätta in Kommunals vägval i ett sammanhang. Många av de offentliganställda, en stor majoritet kvinnor, hade låga löner.

– År efter år fajtades vi för att förbättra medlemmarnas löneläge. Men vi åstadkom ingenting. Vi höll jämna steg med andra grupper på arbetsmarknaden, men lyckades aldrig minska klyftan.

– Förbundet ville pröva något nytt. Vi ville ge våra medlemmar möjlighet att utveckla jobben. Få mer att säga till om. Det gick inte om alla skulle ha exakt samma lön. Individuella löner låg nära till hands. Är man med och utvecklar sitt jobb, ska man ha del av produktivitetsökningen.

Jan Sjölin sticker inte under stol med att det fanns ett stort motstånd mot omläggningen.

– Det var ett jävla liv. Många såg individuell lönesättning som förräderi. Men vi omgärdade det med ett strikt regelverk där facket skulle ha stort inflytande. Kom parterna inte överens på arbetsplatsen skulle arbetsgivaren förhandla med facket, inte med individen.

I dag, 20 år senare, har Sjölin modifierat sin uppfattning:

– Jag är mycket mer skeptisk mot individuella löner nu. För att det ska fungera måste arbetsgivarna på andra sidan bordet verkligen se de anställda. På den punkten är jag besviken. I många kommuner sker lönesättningen slentrianmässigt.

– Min slutsats är att i stora breda kollektiv, med personal som har likartade arbetsuppgifter, där kan man inte säga att individuella löner fungerar. När vi gjorde enkäter i Kommunal fick själva grundidén starkt stöd. Man vill belöna bra arbetsprestationer. Men i praktiken fungerar det ju inte, påpekade folk.

Under åren i Kommunal var Jan Sjölin själv med och satte personliga löner på förbundets ombudsmän. Precis som för de vanliga medlemmarna fick några mer, andra mindre.

En central fråga blir då: Hur påverkas och agerar de personer som missgynnats vid lönesättningen? I arbetsgivarnas tankevärld ska de lyfta sig i kragen och ta nya tag. Fungerade det så bland Kommunals egna ombudsmän?

Jan Sjölin tänker ett par sekunder. Säger:

– Nej, något sådant exempel såg jag inte. Mindre bra arbetsprestationer bottnar ofta i personliga problem. Löneskillnader i sig är inte produktivt. Risken är stor att de som fått mindre tappar ännu mer energi.

Bland Transports fackligt aktiva har personligt satta löner diskuterats en hel del under årens lopp, trots att nästan inga medlemmar har dem.

En fråga som ofta kommit upp handlar om hur kollektivavtalens minimilöner påverkas. Låt säga att ett fackförbund har chaufförer som får 24 000 i ingångslön. Facket går sedan ut i en avtalsrörelse och förhandlar fram 700 kronor mer i lön.

Om alla får den summan så kan den nya lönen, 24 700 kronor, skrivas in i kollektivavtalet. Det blir den nya minimilönen. Men om det inte finns någon så kallad individgaranti går arbetsgivarna givetvis inte med på att skriva in någon ökning alls i lönetabellen. Det vore ju samma sak som att lova alla en viss summa.

Individuella löner gör att lägstalönerna på sikt fryser fast på låga nivåer, hävdar Transport. Hur såg Kommunal på den konsekvensen?

– Jag håller med, vi släppte lägstalönerna. Så var det. På den tiden hade vi ytterst få kommunalare, kanske 100–150 personer, som jobbade på lägstalönen. I vår föreställningsvärld var det ingen som skulle hamna där, annat än en kort period möjligtvis. Sedan skulle man upp.

– I dag jobbar långt fler på minimilön. Vi var några i förbundet som trodde att det nya systemet skulle leda till en press uppåt på lönerna. Det blev tvärtom. Det blev inte bra. I några förbund fungerar individuell lönesättning, men inte i andra.

Bör LO-förbunden tänka om? Satsa på de gamla tarifflönerna igen?

– Nej, det är knappast görligt. Det finns ingen väg tillbaka. Motståndet från arbetsgivarsidan är monumentalt, trots att personliga löner inte leder till några produktivitetsökningar på arbetsplatser med breda kollektiv.

– Högre upp i hierarkierna kan det fungera. Och en del av lösningen blir ett hemlighetsmakeri. De anställda berättar inte vad de tjänar för varandra.

Det drar ihop sig till en ny stor avtalsrörelse på den svenska arbetsmarknaden och det är inte osannolikt att det statliga medlingsinstitutet ännu en gång kallar in Jan Sjölin som medlare när parterna kört fast.

I oktober blev det stora rubriker när LO-förbunden för första gången på många år inte lyckats enas om gemensamma krav i en samordning. Kan en gammal avtalssekreterare låta bli att ha synpunkter på det?

– Jag är bekymrad. Tidigare har det funnits hot mot samordningen från enskilda förbund som Transport. Nu är det värre, alla ska köra sina egna race. Risken finns att det här blir första steget in på en ny väg. Eller rättare sagt en gammal väg som ledde käpprätt åt helvete.

– Förr var det inget förbund som ville gå först i avtalsrörelsen. Och när någon stackare till slut tecknat en uppgörelse skulle alla andra överträffa den. Det är synd att vissa fack inte insett fördelarna med industrinormen. Som det varit nu har alla förbund, även de svagare, fått samma utfall som industriarbetarna. Så fungerade det inte tidigare.

En lågt hängande höstsol lyser in genom Jan Sjölins köksfönster. Han tar på sig tofflorna och vi går ner för att titta i garaget. Där står hans klenoder på rad. Bland dem en amerikansk Harley-Davidson polismotorcykel helt i originalutförande.

– Den är värdelös på motorvägen. Alldeles för långsam! Men på småvägarna är den överraskande kul.

Säger Sveriges snabbaste statliga medlare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!