Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.
Close
Telepass är en del av Nobina-koncernen. Här delar ombudsman Christoffer Lindeblad ut flygblad till en Telepass-chaufför. (Arkivbild)
Close

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Facket har under våren förgäves försökt komma till en lösning vid möten med Biltrafikens Arbetsgivare­förbund. Nu har Transportarbetareförbundet stämt både arbetsgivarorganisationen och taxibolaget Telepass i Arbetsdomstolen (AD) för kollektivavtalsbrott.

Telepass AB kör servicetrafik i ett tiotal kommuner i södra Sverige, bland annat i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Sedan 2021 ingår företaget i Nobinakoncernen.

Transports krav är att Telepass betalar ut övertidsersättning till två medlemmar samt även semester­ersättning till den ene medlemmen. Det handlar om 35 000 kronor respektive 75 000 kronor. Dessutom har facket yrkat på ett allmänt skadestånd på 125 000 kronor för brott mot avtalet.

Parterna har inte kunnat enas vid förhandlingar. Enligt ­arbetsgivaren har de anställda det rör sig om avtalsenligt arbetat sina åtta timmar för Telepass – och sedan kört för ett annat bolag. Därför ska de inte ha någon övertidsersättning.

Enligt Transport handlar det bara om en konstruktion för att slippa betala ut övertidsersättning. Förbundets uppfattning är att färdtjänst­förarna enbart jobbat åt Telepass.

– Allt ser likadant ut. Det är samma bilar, samma taxicentral, samma chefer. Det är bara ett upplägg för att kringgå kollektivavtalet, säger förbundsjuristen Henric Ask på LO-TCO Rättsskydd som driver fallet i AD.

Arbetsgivaren menar att det rör sig om två separata arbetsplatser; Telepass och C4 Transport. Det anser Transport är skitsnack – arbetsgivaren försöker bara på ett förslaget och beräknande vis kringgå avtalet, enligt facket. Som därför vill sätta kravet på allmänt skadestånd högre än normalt. För egen del yrkar förbundet på 200 000 kronor i allmänt skadestånd.

Facket har under våren förgäves försökt komma fram till en lösning med arbetsgivarorganisationen utan att det skulle behöva gå till domstol. Men det svar som Telepass lämnade veckan före påsk, efter förlängd svarstid, ledde inte vidare. I företagets svar till AD fanns två formella invändningar, bland annat påstås att Transport haft kännedom om förhållandena – rörande brott mot kollektivavtalet – men inte kommit in i rätt tid, fyra månader, med yrkandet till domstolen.

– Det håller vi ju inte med om. Och det har vi skrivit och förklarat i vårt yttrande över deras svar. Så nu rullar processen vidare, säger förbundsjurist Henric Ask.

En första muntlig förberedelse kommer att hållas i Arbetsdomstolen den 14 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.