Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.
Close
Telepass är en del av Nobina-koncernen. Här delar ombudsman Christoffer Lindeblad ut flygblad till en Telepass-chaufför. (Arkivbild)
Close

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Facket har under våren förgäves försökt komma till en lösning vid möten med Biltrafikens Arbetsgivare­förbund. Nu har Transportarbetareförbundet stämt både arbetsgivarorganisationen och taxibolaget Telepass i Arbetsdomstolen (AD) för kollektivavtalsbrott.

Telepass AB kör servicetrafik i ett tiotal kommuner i södra Sverige, bland annat i Malmö, Helsingborg och Kristianstad. Sedan 2021 ingår företaget i Nobinakoncernen.

Transports krav är att Telepass betalar ut övertidsersättning till två medlemmar samt även semester­ersättning till den ene medlemmen. Det handlar om 35 000 kronor respektive 75 000 kronor. Dessutom har facket yrkat på ett allmänt skadestånd på 125 000 kronor för brott mot avtalet.

Parterna har inte kunnat enas vid förhandlingar. Enligt ­arbetsgivaren har de anställda det rör sig om avtalsenligt arbetat sina åtta timmar för Telepass – och sedan kört för ett annat bolag. Därför ska de inte ha någon övertidsersättning.

Enligt Transport handlar det bara om en konstruktion för att slippa betala ut övertidsersättning. Förbundets uppfattning är att färdtjänst­förarna enbart jobbat åt Telepass.

– Allt ser likadant ut. Det är samma bilar, samma taxicentral, samma chefer. Det är bara ett upplägg för att kringgå kollektivavtalet, säger förbundsjuristen Henric Ask på LO-TCO Rättsskydd som driver fallet i AD.

Arbetsgivaren menar att det rör sig om två separata arbetsplatser; Telepass och C4 Transport. Det anser Transport är skitsnack – arbetsgivaren försöker bara på ett förslaget och beräknande vis kringgå avtalet, enligt facket. Som därför vill sätta kravet på allmänt skadestånd högre än normalt. För egen del yrkar förbundet på 200 000 kronor i allmänt skadestånd.

Facket har under våren förgäves försökt komma fram till en lösning med arbetsgivarorganisationen utan att det skulle behöva gå till domstol. Men det svar som Telepass lämnade veckan före påsk, efter förlängd svarstid, ledde inte vidare. I företagets svar till AD fanns två formella invändningar, bland annat påstås att Transport haft kännedom om förhållandena – rörande brott mot kollektivavtalet – men inte kommit in i rätt tid, fyra månader, med yrkandet till domstolen.

– Det håller vi ju inte med om. Och det har vi skrivit och förklarat i vårt yttrande över deras svar. Så nu rullar processen vidare, säger förbundsjurist Henric Ask.

En första muntlig förberedelse kommer att hållas i Arbetsdomstolen den 14 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.