Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter
Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.
– Vi har släppt en rapport som berättar om villkoren för dem som kör ut paketen. Nu vill vi uppmana konsumenterna att välja transportföretag med kollektivavtal inför Black Friday och julhandeln, säger Transports samhällspolitiska chef Magnus Falk.
I rapporten pekade Transport tillsammans med Seko och Handels på att särskilt budbilsbranschen har stora problem med stress, överlast och låga löner. Magnus Falk och fackets budskap är att företag med kollektivavtal som anställer sina egna chaufförer och undviker egenanställningar, F-skattare och falska F-skattare nästan alltid betalar mer och har bättre arbetsmiljö.
– Det är inte heller rimligt att det ska köra runt budbilar fram och tillbaka och leverera paket på samma gata flera gånger varje kväll. Det är dåligt för miljön och förfular vår närmiljö. Vår rapport visar också att det är omöjligt att alla de här företagen kör med fossilfria drivmedel, trots att de marknadsför sig så.
Transport kommer att driva kampanjen fram till jul. Främst via social medier men också på andra sätt.
Tror du att konsumenterna bryr sig om chaufförerna har kollektivavtal?
– Jag tror att vissa gör det, men inte alla. Vi vill att så många som möjligt förstår att det inte finns någon fri frakt. När varorna körs hem för lite eller inga pengar är det chaufförerna som får betala priset.
– Företagen som har kollektivavtal är inte alltid perfekta. Men de har nästan alltid bättre lön och arbetsmiljö än de andra.