Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Den 1 januari i år hade Svenska Transportarbetareförbundet 54 386 medlemmar. Det är en minskning med över 700 personer under 2021. Bland medlemmarna är omkring 7 000 pensionärer och 600 elever.

De siffrorna har legat relativt konstant under perioden, också sett till de tre första månaderna i år. I mitten av april i år var medlemssiffran totalt 54 401 personer.

Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Läget är bekymmersamt, men vi blundar inte för problemen. Vi har haft en intern diskussion och jag tycker förbundsstyrelsen agerar klokt, säger Lars Mikaelsson, Transports vice ordförande och förbundssekreterare.

– Det är först nu, när covidrestriktionerna släppt, som vi kan komma ut och ta tag i arbetet med medlemsvärvning på allvar.

Besöker avdelningar

Förbundsstyrelsens intention är att skapa en bild av hur avdelningarna arbetar långsiktigt och strategiskt med medlemsutveckling. Som ett led i det får samtliga Transports avdelningar besök från förbundsstyrelsen. Det handlar inte om något slags kontroll utan möjlighet till stöd utifrån de olika avdelningarnas skilda förutsättningar – och att få in idéer att sprida i organisationen, betonar Lars Mikaelsson.

– Jag tror att det finns många bra arbetssätt att ta med. Och vi är inte alls dåliga på att värva nya medlemmar. Förra året fick vi i förbundet 6 200 nya, trots covid. Men sedan var det fler som gick ur, i samband med pension, säger han.

Transport är inte ensamma om att ha tappat medlemmar under pandemin, tvärtom. Bland LO:s förbund är Transport det förbund som tappat minst medlemmar. Men det är inget att slå sig till ro med, enligt Lars Mikaelsson:

– Och vi kan inte vänta med att starta arbetet tills efter kongressen.

”Utbildningsskuld”

Uppföljningsmötena med avdelningarna är också viktiga inför kommande budgetarbete. Att förbundet har klarat att hålla budgeten de senaste åren har till stor del en tråkig förklaring: Inställda resor, konferenser och utbildningar under pandemin minskade kostnaderna.

– Att spara sig ur situationen tror jag inte alls på. Vi har en stor utbildningsskuld som skapats under två år, säger Lars Mikaelsson.

– Och det är viktigt att få utbildning som ny medlem, också för att se vad medlemsavgiften går till. Vi måste ha något att erbjuda! Startpunkter och avtalspunkter lokalt är jättebra. Kontakta din lokala avdelning om du är intresserad!

Även om ett stort arbete gjorts för att kunna genomföra utbildningar digitalt, med lyckat resultat, är det stor skillnad i omfattning jämfört med före pandemin. Vilket påverkat medlemsutvecklingen negativt, enligt Transports förbundssekreterare. Men nu är det alltså hög tid att vända utvecklingen – ett stort och starkt förbund är viktigt, inte minst inför kommande avtalsrörelse.

– Det är dags att kavla upp ärmarna och börja arbetet. Det finns potential att värva fler medlemmar, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.