Foodorabud. Foto: John Antonsson
Close
Foodora-budet på bilden har ingenting med texten att göra.
Close

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Matbudet fick jobb på Foodora den 27 mars 2019. De första månaderna cyklade han. Men när matbudet bad om att få köra moped blev han hänvisad till Paysalary, ett så kallat egenanställningsföretag. I övrigt flöt saker på som vanligt. Han hade samma kläder, inloggning, lön och kontakter. Han talade aldrig med någon på Paysalary.

I juni 2021 gick det helt plötsligt inte längre att logga in i Foodoras app och han kunde inte jobba mer. I stämningsansökan till Arbetsdomstolen skriver facket att medlemmen skickades mellan Paysalary och Foodora utan att få besked om varför han blivit av med jobbet.

Men facket anser att det är Foodora som är arbetsgivare och att Paysalary inte varit arbetsgivare utan ett löneadministrativt företag.

Det här är första gången som Transport eller något annat LO-förbund, med hjälp av LO-TCO Rättsskydd, prövar arbetstagarbegreppet mot företag inom den nya plattformsekonomin i Arbetsdomstolen..

Lars Karlsson är lokalombudsman på Transports Stockholmsavdelning.

– Medlemmen kontaktade mig i somras. Han berättade att han inte fick jobba kvar på Foodora. Jag har haft många liknande ärenden, med anställda hos Foodora, och jag kallar till överläggning varje gång. Ibland går jobben att rädda.

Men när medlemmen skickade kontrakt från Paysalary blev Karlsson fundersam.

– Det här handlar inte om att vi är ute efter Foodora utan att komma åt problematiken: Vem är egentligen arbetsgivare? säger Karlsson.

– Medlemmen vill bara få jobba och vi vill rädda hans jobb.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson har varit med och tecknat kollektivavtalet med Foodora och har fört samtal med flera budföretag som använder sig av egenanställningsföretag.

– Vi anser att medlemmen fått ett ogiltigt avsked från Foodora och att Paysalary bara är ett löneadministrativt bolag. Det ligger i vårt intresse att driva frågan till domstol och få en dom som säger vad det är som gäller. För det ska väl inte gå att kringgå anställningsskyddet genom att ta in ett bolag som i praktiken bara betalar ut lön? Vem ska då ha arbetsgivar- och arbetsmiljöansvar?

Men det står faktiskt Paysalary på anställningsavtalet. Varför anser du att de inte är arbetsgivare?

– Först och främst är kontraktet bara ett så kallat avtal som säger under vilka förutsättningar du får lön. Som jag ser det är det inte ett anställningsavtal. Verktyg, arbetsledning och kläder kommer från Foodora, som har agerat som arbetsgivare. Sedan slutet på juni 2019 har medlemmen jobbat utan anställningsavtal för Foodora och borde enligt LAS betraktas som tillsvidareanställd.

Transport har haft ögonen på den här typen av upplägg i flera års tid. Mats H Andersson anser att det är viktigt att få besked från domstol nu.

– Det här påverkar hela arbetsmarknaden. Vi ser allt oftare lösningar med egenanställningsföretag som löneadministrerar de enklare jobben. Utslaget i AD blir viktigt. Inte bara för Transport utan för hela den svenska arbetsmarknaden. En fastställelse av arbetsgivaransvaret är en förutsättning för att den svenska modellen ska fungera.

Varför tar ni frågan om anställningsförhållande mot just Foodora, det enda plattformsföretag som har kollektivavtal med er?

– Eftersom det här ärendet dök upp och en medlem kom i kläm. Foodora kan faktiskt gynnas om vi vinner. Eftersom de i regel anställer sina bud, och deras konkurrenter bygger hela sin verksamhet på att använda sig av egenanställningsföretag och försöker kringgå arbetsgivarskyldigheterna. Om vi vinner passar vi in de andra plattformsföretagen i den svenska modellen och då kan vi teckna kollektivavtal, säger Mats H Andersson.

Transportarbetaren har varit i kontakt med Foodora. Företaget meddelar att de inte tagit del av stämningsansökan och därför inte kan svara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.