Facket tecknar avtal med lettiska Samskip
Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar
Samskip har sitt säte i Lettland men planerar att flagga flera bilar till Sverige. Förarna kommer i huvudsak även i fortsättningen komma från utlandet. Därför kan bolaget teckna ett så kallat utstationeringsavtal. Där finns en ”hård kärna” av ett vanligt kollektivavtal. Exempelvis löner och andra ersättningar. Men det är betydligt mindre omfattande än ett regelrätt kollektivavtal.
– Vi har fört samtal länge, men det är sedan förra sommaren det har pågått på allvar, säger Transports ombudsman Jimmy Ovesson.
Förhandlingarna har dragit ut på tiden, på grund av pandemin. Men nu är avtalet tecknat och enligt Ovesson räknar företaget med att ha 130 chaufförer som jobbar enligt Transports utstationeringsavtal från och med juni 2022. Avtalet gäller från och med den 1 januari 2022.
– Nu ska de testa hur det går. De säger att deras ambition är att starta ett svenskt bolag, ha anställda i Sverige och att ha ett svenskt transportavtal i grunden.
Finns det fler företag ni ligger på om att teckna utstationeringsavtal?
– Vi har redan andra som redan har tecknat avtal. Dessutom har vi flera som vi kommer kontakta. Men vi inväntar hur det nya mobilitetspaketet som införs i februari 2022 ser ut innan vi går vidare.
Samskip förlorade nyligen i kammarrätten i en lång process som gäller så kallad kombitrafik. Företaget har vid ett flertal tillfällen stoppats av polisen och påförts sanktionsavgift för att bryta mot kombidirektivet.
Med avtalet. Betyder det här att de är ett schyst bolag nu?
– Vi kan inte gå i god för att något företag gör rätt för sig. Men Samskip visar att de vill vara seriösa när de tecknar ett utstationeringsavtal. Enligt utstationeringslagen har vi rätt att gå in och