Facket utlöser blockad – vad gäller för mig?

Hur länge kommer konflikten att pågå? Vad gör jag som väktare när arbetstiden tar slut mitt under ronderingen? Och hur ska jag agera om jag ser kollegor bryta mot övertidsblockaden? När facket utlöser stridsåtgärder ställs medlemmar och ickemedlemmar inför många frågor. Här svarar ombudsman Jerker Nilsson på de vanligaste som rör bevakningsavtalet.

Informationen för miljöarbetare kan du läsa här.
Frågor och svar för åkeri- och terminal finns här.

Varför tar facket till konfliktåtgärder?

Kollektivavtalet för bevakningsbranschen gick ut den 31 mars. Efter det har Transport och Almega förhandlat om ett nytt utan att komma överens. Nu lägger vi ytterligare tyngd bakom våra krav genom att varsla om stridsåtgärder.

Vem har bestämt att vi ska gå ut i konflikt?

Det har Transports medlemmar gjort, via avtalsdelegationen som består av väktare från hela landet. Det är avtalsdelegationen som sagt nej till arbetsgivarnas bud, och tillsammans med förbundsstyrelsen kommit fram till att vi måste ta strid för våra krav.

Vilka krav har Transport ställt?

• Avtalet ska vara ettårigt.

• Löneförhöjning med 700 kronor i alla tabeller. Avtalets samtliga ersättningar, inklusive lägsta semesterlön, ska också höjas.

• Pensionsavsättning och inarbetad arbetstidsförkortning ska redovisas på lönebeskedet.

• Arbetstagare ska inte av tredje part kunna tvingas till diverse tester eller intyg för att kunna utföra sitt arbete.

 

Så vad händer nu?

Konfliktvarslet gäller blockad, det vill säga att direkt eller indirekt hindra visst arbete från att bli gjort. Blockaden gäller övertids- mertids- och behovsarbete från den 24 april klockan 12.00. Det innebär att du ska jobba som vanligt, men inte en minut mer.

Blockaden gäller även nyanställning och inhyrning. Dessutom har vi ”fryst” schemat, så att arbetsgivaren inte ska fylla upp vakanser genom att ändra scheman. Plus utlyst stopp för nyanställningar. De scheman som kommit senast 15 april gäller när konflikten bryter ut.

Varför inte ta ut alla i strejk på en gång?

Därför att varje strid handlar om att välja vapen. Övertidsblockader är ofta effektivt, det orsakar arbetsgivarna stor irritation. Det har också den fördelen att arbetsgivare som slarvar mycket med schemaläggning och anställningsformer drabbas hårdare. Vi ska kunna trappa upp, inte bränna allt krut på en gång.

Vad räknas som övertid och mertid?

Övertid gäller dig som är heltidsanställd. Mertid är motsvarande begrepp för del- och halvtidare. Eftersom det finns många olika schema- och arbetstidsupplägg är det svårt att ge ett entydigt svar, men grovt räknat gäller att över-/mertid är varje minut utöver schemat. Vid tveksamheter, kontakta din klubb eller avdelning.

 

Vad räknas som nyanställning eller schemaförändring?

Varje tillsättning eller förändring av tjänster. Hit räknas också varje gång en extraanställd eller behovare påbörjar en ny period hos arbetsgivaren.

Jag är behovare och inte med i Transport. Arbetsgivaren har satt mig under hård press att jobba, trots att jag vill respektera blockaden.

Ett av kraven Transport drivit är att ge behovarna drägliga villkor. Ditt bästa skydd är att gå med i Transport. Det är den fackliga grundtanken – att enskilda ska slippa ta omöjliga beslut.

Behovsanställningen är i grunden ett frivilligt jobb. Du kan fritt tacka ja eller nej till erbjudet arbete. Men i händelse av konflikt kommer kanske tonen att vara en annan. Är du med i ett annat fackförbund eller inte med alls men ändå stöttar konflikten så ska du hävda rätten att förhålla sig neutral vid en arbetsmarknadskonflikt.

Min arbetsgivare hävdar att jag måste jobba eller bevisa att jag är med i Transport.

Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsskyddad. Det innebär att en arbetsgivare inte kan tvinga en anställd att utföra arbetsuppgifter som är satta i blockad. Med andra ord kan du inte tvingas att jobba om du stödjer konflikten trots att du inte är med i facket.

Arbetsgivaren får inte heller kräva att du styrker ditt medlemskap – det är din ensak. Detta gäller vare sig du är med i Transport, annat fackförbund eller inget fack.

 

Jag är med i facket men mitt företag har bara hängavtal och är inte med i Almega. Omfattas jag av konflikten?

Nej, du jobbar som vanligt.

Jag är schemalagd på 177 timmar under denna månad, vilket är mer än de 165,6 timmar som är ordinarie arbetstid enligt avtalet. Räknas de sista 11,4 timmarna nu som övertid?

Nej, för ditt schema är antagligen lagt med vissa variationer mellan olika månader. Så länge schemat och schemaläggningen i sig inte bryter mot avtalet påverkas det inte av övertidsblockaden.

Övertid kan ju uppstå på en massa olika sätt – så hur gör man rent praktiskt?

En mängd olika situationer kommer uppstå och vi kan bara ge generella svar. Till att börja med ska du vägra arbeta beordrad övertid och säga nej till schemaförändringar. Det bästa är framförhållning. Klargör för arbetsledningen att du kommer respektera blockaden, att de bör undvika att chansa med antalet arbetsuppgifter du får för ett visst pass. Att du exempelvis inte kan åka på larmryck i slutet av passet.

 

Så vad gör jag om jag är ute på rond i ett industriområde när övertiden börjar ”ticka”?

Tumregel 1: Framförhållning! I lagom tid innan passet är slut; bestäm dig för om du hinner med dina arbetsuppgifter inom ordinarie tid eller inte (och du ska självklart inte stressa för att bli klar).

Kontakta din arbetsledning om du bedömer att du inte kommer att hinna. Om de har en instruktion om vilka arbetsuppgifter du ska hoppa över, följ den. Om du inte fått någon instruktion, tala om att du tänker avbryta ordinarie rondering/ runda och ta dig tillbaka till ditt vanliga börja/sluta-ställe, så att du är tillbaka där lagom till din ordinarie sluttid. Detta gäller särskilt dig som kör värdetransport.

Tumregel 2: det är inte upp till dig att lösa problem som uppstår på grund av konflikten. Men däremot måste du hålla ryggen fri.

I extremfallet – ja, i samma minut som övertiden börjar ska du låta väktarbilen stå ute i industriområdet, ta bussen hem alternativt ringa din avdelnings hämttjänst och be om att bli hämtad. Kontakta arbetsgivaren och gör upp om hur bilnycklarna ska hanteras. Det är arbetsgivarens problem att hämta bilen. Visst, det kan bli lite jobbigt för dig. Men det blir tre gånger jobbigare för företaget, vilket som sagt är poängen.

Om du kör värde – ta alltid ”hem” bilen.

Vad gör jag om arbetsgivaren försöker övertala mig att jobba över ändå, med argument om att företaget går i konkurs eller att verksamheten är samhällsviktig?

Hänvisa arbetsgivaren till Transport och att i så fall begära dispens från stridsåtgärderna. Tills annat besked kommer från förbundet, ska du inte jobba övertid.

Jag är gruppledare och med i Transport. Jag har nu ett helvete med schemaläggning och med press uppifrån.

Är du med i Transport, så är du skyldig att delta i stridsåtgärderna precis som alla andra. Det betyder bland annat att du inte ska ändra i scheman. Det betyder också att så länge konflikten pågår, bör du alltid fråga dig ”mitt problem eller arbetsgivarens?” Så fort något faller utanför ramen på grund av konflikten. Om dina chefer utsätter dig för press och hot, kontakta facket!

 

Jag tycker det är fel krav vi slåss för…

Förbundet har lagt ned ett omfattande arbete med att ge medlemmarna möjlighet att lämna in förslag. Dessa har sedan avtalsdelegationen behandlat och prioriterat inbördes.

Du har säkert hört uttrycket ”Enade vi stå, söndrade vi falla”. Under en konflikt ställs vi alla på prov. Det händer att folk i praktiken spelar rollen som strejkbrytare, trots att man inte hade någon helst avsikt till det – bara för att man inte tänkte efter.

Efteråt, när konflikten är avklarad, när vi förhoppningsvis vunnit gehör för våra krav, är du mer än välkommen att lufta dina åsikter och komma med förslag på vad som borde ändras. Kanske själv delta i det arbetet – förspelet till nästa avtalsrörelse börjar ju i samma stund det gällande avtalet skrivs under!

Jag är behovsanställd och brukar ”ringas in”. Hur omfattas jag?

Att följa blockaden betyder att du inte ska jobba alls från den 24 april klockan 12.00 på dagen. Säg nej och vänd dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. I den mån du går på schema, och fått schemat före den 15 april, gäller schemat men inte en sekund längre.

Varför får behovare inte jobba under konflikten, när det är de fastanställda som vinner på kraven?

Behovare berörs av stridsåtgärderna som alla andra. På sikt är alla vinnare om vi når facklig framgång i denna avtalsrörelse. De krav Transport lämnat innebär bland annat löneökningar för behovsanställda i paritet med de med fastställt arbetstidsmått.

Fackliga strider är inte gratis för någon. Det handlar alltid om kortsiktig uppoffring i hopp om ett långsiktigt resultat.

 

Vad gör jag om en arbetskamrat medvetet verkar bryta mot blockaden?

Det absolut viktigaste under en konflikt är att hålla ihop. Den som tänker ”äsch, det kan väl inte spela någon roll”, eller tror att en strejk eller blockad är ett smörgåsbord man kan välja från, har missförstått grundläggande fackliga principer.

Försök förklara detta för din arbetskamrat. Ställ dig – och din arbetskamrat – frågan: Stärker det stridsmoralen om man inte kan lita på varandra? Finns det en enda facklig strid som vunnits genom oenighet och splittring? Hjälper inte det, kontakta din klubb eller avdelning.

Vad gör jag om arbetsgivaren medvetet söker kringgå blockaden?

Kontakta din klubb eller avdelning. Vad Transport i så fall kan göra är att lägga ett utökat varsel mot just det företaget.

Hur länge kommer konflikten att pågå?

Tills parterna kommit överens om ett avtal. Hur lång tid det tar, vet vi inte. Helt säkert är dock att det går snabbare om vi håller ihop.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.