Facket vinner terräng bland kvinnliga väktare i Uganda

Vid varje bank, hotell, restaurang och större affär i östafrikanska Uganda finns minst en väktare utposterad. Påfallande många är kvinnor. I huvudstaden Kampala har också väktare och annan säkerhetspersonal börjat organisera sig fackligt.

– Vi har lyckat bra med att rekrytera säkerhetspersonal som medlemmar, säger ombudsman Atto Jane i det ugandiska transportfacket Amalgamated Transport and General Workers’ Union, ATGWU.

Atto Jane har själv en bakgrund som väktare. I drygt tio år har hon varit fackligt aktiv. År 2010 anställdes hon av ATGWU och blev ansvarig för förbundets säkerhetssektion.

Parallellt med att organisera säkerhetspersonal arbetade hon först en tid med förbundets HIV/AIDS-projekt, som främst riktar sig mot lastbilschaufförer.

Atto Jane började arbeta som väktare direkt efter skolan. Efter ett par år blev hon förman.

– Tio år inom säkerhetsbranschen var slitsamt. Idag stortrivs jag med att jobba fackligt även om du som organisatör i princip aldrig är ledig.

I Atto Janes arbete som organisatör ingår att informera om hur de anställda på arbetsplatserna kan förändra sin arbetssituation, vilka rättigheter de har, och varför de borde gå med i facket. Hon informerar också regelbundet om HIV/AIDS även till väktare.

Säkerhetspersonal är den medlemsgrupp i ATGWU som idag ökar snabbast. Samtidigt är anställningstryggheten liten och många i branschen är kontraktsanställda. Förbundet har tecknat kollektivavtal med sex större säkerhetsföretag i Uganda.

Idag organiserar ATGWU drygt 3 000 väktare.

– Samtidigt har vi förutsättningar att växa ytterligare, säger Atto Jane. Bara i Kampala finns det över 10 000 personer som arbetar inom säkerhetsområdet och som vi siktar på att organisera.

Av medlemmarna i branschen är ungefär 400 kvinnor. Löneläget är lågt och varierar mellan bolagen, förklarar Atto Jane. En vanlig grundlön är 50 dollar i månaden plus tillägg för obekväm arbetstid. I KK, det bolag som betalar bäst, är genomsnittslönen drygt 100 dollar i månaden.

Kan man klara sig på en månadslön på 50 dollar?

– Grundlönen räcker absolut inte till för att försörja en familj. Lönen är orsaken till att många väktare är ensamstående och unga, svarar Atto Jane.

Hon berättar att Arbetslösheten är skyhög i Uganda. Åtskilliga av medlemmarna har akademisk examen, men bristen på akademikerjobb gör att man tvingas söka sig till den lågavlönade väktarbranschen.

Hur är situationen för kvinnor på Ugandas arbetsmarknad?

– Helt klart kunde den vara betydligt bättre, anser Atto Jane. I Kampala måste båda makarna arbeta för att familjen ska klara sig. En ugandisk kvinna har exempelvis bara rätt till 60 dagars mödravårdsledighet med lön.

– Kvinnor tvingas därför börja arbeta när barnen är små trots att det knappt finns några daghem i Kampala. Det är vanligt att kvinnliga väktare arbetar på nätterna och att maken då passar barnen. Efter elva timmars nattjobb är det därefter kvinnan tur att ta hand om barnen när maken går till jobbet.

Enligt Atto Jane förekommer det sexuella trakasserier och det är något som ATGWU aktivt bekämpar:

– Många kvinnor anmäler inte trakasserier av rädsla för att avskedas. Från fackets sida uppmuntrar vi utsatta kvinnor att anmäla och vi ger aktivt stöd när trakasserier förekommer.

– De kvinnor som tar strid sparkas som regel inte längre. ATGWU tar kontakt med företagets ledning och kräver att de som trakasserar omplaceras. Min erfarenhet är att arbetsgivarna numera lyssnar på oss i dessa ärenden.

Varför började du engagera dig fackligt?

– Det var på grund av problem på min arbetsplats. Kvinnor som blev gravida nekades mödravårdsledighet och sparkades av företaget. När facket kom in ändrades detta. Jag såg vilken nytta facket gjorde. Dessutom fick jag fackligt stöd när företaget krävde att jag skulle vara ”stand by” 24 timmar om dygnet och försökte lura mig på min lön.

Atto Janes första lön var bara drygt en (1) dollar om dagen. När hon slutade hade hon omkring 120 dollar i månaden. Hon är gift och har två barn.

– I Uganda behövs det många fler fackligt aktiva kvinnor, avslutar Atto Jane. Kvinnor från olika förbund i vårt LO träffas dessutom regelbundet. Det är viktigt att utbyta erfarenheter och stötta varandra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.