Facket vinner terräng bland kvinnliga väktare i Uganda

Vid varje bank, hotell, restaurang och större affär i östafrikanska Uganda finns minst en väktare utposterad. Påfallande många är kvinnor. I huvudstaden Kampala har också väktare och annan säkerhetspersonal börjat organisera sig fackligt.

– Vi har lyckat bra med att rekrytera säkerhetspersonal som medlemmar, säger ombudsman Atto Jane i det ugandiska transportfacket Amalgamated Transport and General Workers’ Union, ATGWU.

Atto Jane har själv en bakgrund som väktare. I drygt tio år har hon varit fackligt aktiv. År 2010 anställdes hon av ATGWU och blev ansvarig för förbundets säkerhetssektion.

Parallellt med att organisera säkerhetspersonal arbetade hon först en tid med förbundets HIV/AIDS-projekt, som främst riktar sig mot lastbilschaufförer.

Atto Jane började arbeta som väktare direkt efter skolan. Efter ett par år blev hon förman.

– Tio år inom säkerhetsbranschen var slitsamt. Idag stortrivs jag med att jobba fackligt även om du som organisatör i princip aldrig är ledig.

I Atto Janes arbete som organisatör ingår att informera om hur de anställda på arbetsplatserna kan förändra sin arbetssituation, vilka rättigheter de har, och varför de borde gå med i facket. Hon informerar också regelbundet om HIV/AIDS även till väktare.

Säkerhetspersonal är den medlemsgrupp i ATGWU som idag ökar snabbast. Samtidigt är anställningstryggheten liten och många i branschen är kontraktsanställda. Förbundet har tecknat kollektivavtal med sex större säkerhetsföretag i Uganda.

Idag organiserar ATGWU drygt 3 000 väktare.

– Samtidigt har vi förutsättningar att växa ytterligare, säger Atto Jane. Bara i Kampala finns det över 10 000 personer som arbetar inom säkerhetsområdet och som vi siktar på att organisera.

Av medlemmarna i branschen är ungefär 400 kvinnor. Löneläget är lågt och varierar mellan bolagen, förklarar Atto Jane. En vanlig grundlön är 50 dollar i månaden plus tillägg för obekväm arbetstid. I KK, det bolag som betalar bäst, är genomsnittslönen drygt 100 dollar i månaden.

Kan man klara sig på en månadslön på 50 dollar?

– Grundlönen räcker absolut inte till för att försörja en familj. Lönen är orsaken till att många väktare är ensamstående och unga, svarar Atto Jane.

Hon berättar att Arbetslösheten är skyhög i Uganda. Åtskilliga av medlemmarna har akademisk examen, men bristen på akademikerjobb gör att man tvingas söka sig till den lågavlönade väktarbranschen.

Hur är situationen för kvinnor på Ugandas arbetsmarknad?

– Helt klart kunde den vara betydligt bättre, anser Atto Jane. I Kampala måste båda makarna arbeta för att familjen ska klara sig. En ugandisk kvinna har exempelvis bara rätt till 60 dagars mödravårdsledighet med lön.

– Kvinnor tvingas därför börja arbeta när barnen är små trots att det knappt finns några daghem i Kampala. Det är vanligt att kvinnliga väktare arbetar på nätterna och att maken då passar barnen. Efter elva timmars nattjobb är det därefter kvinnan tur att ta hand om barnen när maken går till jobbet.

Enligt Atto Jane förekommer det sexuella trakasserier och det är något som ATGWU aktivt bekämpar:

– Många kvinnor anmäler inte trakasserier av rädsla för att avskedas. Från fackets sida uppmuntrar vi utsatta kvinnor att anmäla och vi ger aktivt stöd när trakasserier förekommer.

– De kvinnor som tar strid sparkas som regel inte längre. ATGWU tar kontakt med företagets ledning och kräver att de som trakasserar omplaceras. Min erfarenhet är att arbetsgivarna numera lyssnar på oss i dessa ärenden.

Varför började du engagera dig fackligt?

– Det var på grund av problem på min arbetsplats. Kvinnor som blev gravida nekades mödravårdsledighet och sparkades av företaget. När facket kom in ändrades detta. Jag såg vilken nytta facket gjorde. Dessutom fick jag fackligt stöd när företaget krävde att jag skulle vara ”stand by” 24 timmar om dygnet och försökte lura mig på min lön.

Atto Janes första lön var bara drygt en (1) dollar om dagen. När hon slutade hade hon omkring 120 dollar i månaden. Hon är gift och har två barn.

– I Uganda behövs det många fler fackligt aktiva kvinnor, avslutar Atto Jane. Kvinnor från olika förbund i vårt LO träffas dessutom regelbundet. Det är viktigt att utbyta erfarenheter och stötta varandra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.