Fackets fel när Transportledet sparkar förare?

Transportledet sparkar alla sina 15 chaufförer i Stockholm. Orsaken är att facket ”tvingar företaget till ändlösa förhandlingar och gör allt för att motverka ett bra arbetsklimat”. Det framgår av brevet där Transport kallas till förhandling.

– Motiveringen är minst sagt anmärkningsvärd, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman i Transport.

– Det är fel. Orsaken är arbetsbrist, uppger Roy Svensson, vd på Transportledet.

Transportledet är ett stort välrenommerat åkeri som kört i många år för DHL. I höstas skar det sig med Transport. Åkaren, Roy Svensson, tog då in lågavlönade ungerska förare på linjen Malmö-Stockholm.

I förhandlingarna med Transport hävdade företaget att ungrarna var anställda i ett bemanningsföretag. I efterhand kom det fram att de var f-skattare.

Efter det har Transportledet begärt förhandling om att ta in fler utländska förare, den här gången i Helsingborg.

Parallellt har parterna tvistat om bemanningen i Stockholm. Den började i vintras när Transportledet plötsligt ändrade schemat för flera anställda. Förare som haft dagpass i många år flyttades till nattkörning.

En av dem säger:

– Företaget vet om att jag är ensamstående förälder. Dessutom har jag nästan längst anställningstid av alla. Ändå tvingades jag över till natten. Det har skapat jätteproblem för mig.

– Det känns som om företaget gör så här för att bli av med folk. Stämningen är urdålig bland förarna. Folk har ont i magen och tappar motivationen.

Schemaändringarna ledde till diskussion mellan fack och företag. Den 30 mars kontrade åkeriet med en förhandlingsframställan – underskriven av Lars Cronlund, jurist på Biltrafikens Arbetsgivareorganisation, BA. I den framgår att företaget vill säga upp samtliga chaufförer som är stationerade i Stockholm. I stället för anställda ska personal hyras in från bemanningsföretag.

Lite längre fram i framställan kommer ett par meningar som väckt starka reaktioner inom Transport. Där utvecklar Lars Cronlund skälet till att 15 förare ska bort:

”Anledningen till den uppkomna situationen är att Transports avdelning 5 tillsammans med lokalt skyddsombud i ett flertal år tvingar företaget till ändlösa förhandlingar så fort man ska göra den minsta förändring i arbetsscheman eller liknande. Transportledet orkar inte längre bedriva en verksamhet på en ort där den lokala fackliga organisationen i stället för att samverka med Transportledet gör allt för att motverka ett bra arbetsklimat och skapa förutsättningar att bedriva verksamhet med fast anställd personal.”

Vid ett möte med förarna i början av maj höll åkaren Roy Svensson enligt uppgift fast vid att Transport bär skulden till att fast anställda nu sägs upp. En av de drabbade chaufförerna säger:

– Facket har absolut inte jävlats med företaget, det är bara skitsnack. Transportledet påstår bland annat att man blivit anmält till Arbetsmiljöverket tio gånger.

Vad är då det verkliga skälet till uppsägningarna? Frågan går till Roy Svensson:

– Arbetsbrist. Biltrafikens Arbetsgivarorganisation har varit slarviga med pennan.

Ligger det något i kritiken som riktas mot Transport i Stockholm?

– Vissa gånger, andra inte. Vi lär ha blivit anmälda till Arbetsmiljöverket tio gånger. Av någon. Fast jag har inte kollat siffran.

Hur ser då Lars Cronlund på beskyllningen om slarv med pennan?

– Transportledet är vår kund, jag har ingen kommenterar.

Transport har begärt central förhandling i tvisten. Överläggningen kommer troligen att ske sista veckan maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.