Fackets fel när Transportledet sparkar förare?
Transportledet sparkar alla sina 15 chaufförer i Stockholm. Orsaken är att facket ”tvingar företaget till ändlösa förhandlingar och gör allt för att motverka ett bra arbetsklimat”. Det framgår av brevet där Transport kallas till förhandling.
– Motiveringen är minst sagt anmärkningsvärd, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman i Transport.
– Det är fel. Orsaken är arbetsbrist, uppger Roy Svensson, vd på Transportledet.
Transportledet är ett stort välrenommerat åkeri som kört i många år för DHL. I höstas skar det sig med Transport. Åkaren, Roy Svensson, tog då in lågavlönade ungerska förare på linjen Malmö-Stockholm.
I förhandlingarna med Transport hävdade företaget att ungrarna var anställda i ett bemanningsföretag. I efterhand kom det fram att de var f-skattare.
Efter det har Transportledet begärt förhandling om att ta in fler utländska förare, den här gången i Helsingborg.
Parallellt har parterna tvistat om bemanningen i Stockholm. Den började i vintras när Transportledet plötsligt ändrade schemat för flera anställda. Förare som haft dagpass i många år flyttades till nattkörning.
En av dem säger:
– Företaget vet om att jag är ensamstående förälder. Dessutom har jag nästan längst anställningstid av alla. Ändå tvingades jag över till natten. Det har skapat jätteproblem för mig.
– Det känns som om företaget gör så här för att bli av med folk. Stämningen är urdålig bland förarna. Folk har ont i magen och tappar motivationen.
Schemaändringarna ledde till diskussion mellan fack och företag. Den 30 mars kontrade åkeriet med en förhandlingsframställan – underskriven av Lars Cronlund, jurist på Biltrafikens Arbetsgivareorganisation, BA. I den framgår att företaget vill säga upp samtliga chaufförer som är stationerade i Stockholm. I stället för anställda ska personal hyras in från bemanningsföretag.
Lite längre fram i framställan kommer ett par meningar som väckt starka reaktioner inom Transport. Där utvecklar Lars Cronlund skälet till att 15 förare ska bort:
”Anledningen till den uppkomna situationen är att Transports avdelning 5 tillsammans med lokalt skyddsombud i ett flertal år tvingar företaget till ändlösa förhandlingar så fort man ska göra den minsta förändring i arbetsscheman eller liknande. Transportledet orkar inte längre bedriva en verksamhet på en ort där den lokala fackliga organisationen i stället för att samverka med Transportledet gör allt för att motverka ett bra arbetsklimat och skapa förutsättningar att bedriva verksamhet med fast anställd personal.”
Vid ett möte med förarna i början av maj höll åkaren Roy Svensson enligt uppgift fast vid att Transport bär skulden till att fast anställda nu sägs upp. En av de drabbade chaufförerna säger:
– Facket har absolut inte jävlats med företaget, det är bara skitsnack. Transportledet påstår bland annat att man blivit anmält till Arbetsmiljöverket tio gånger.
Vad är då det verkliga skälet till uppsägningarna? Frågan går till Roy Svensson:
– Arbetsbrist. Biltrafikens Arbetsgivarorganisation har varit slarviga med pennan.
Ligger det något i kritiken som riktas mot Transport i Stockholm?
– Vissa gånger, andra inte. Vi lär ha blivit anmälda till Arbetsmiljöverket tio gånger. Av någon. Fast jag har inte kollat siffran.
Hur ser då Lars Cronlund på beskyllningen om slarv med pennan?
– Transportledet är vår kund, jag har ingen kommenterar.
Transport har begärt central förhandling i tvisten. Överläggningen kommer troligen att ske sista veckan maj.