Fackets hjälptelefon går varm
Nu drar LO:s kampanj ”Facket på sommarjobbet” i gång. Katrin Olofsson, med bakgrund på Transport, är en av de som svarar i fackets hjälptelefon under sommaren.
– Det är inte många minuter som jag inte har pratat i telefon i dag. Jag trodde att det skulle vara lite lugnt så här i början av sommaren, men det har varit full fart, säger Katrin Olofsson.
I ett litet rum på LO-borgen vid norra bantorget i centrala Stockholm sitter hon och svarar på frågor. Dels via telefon, men även via mejl och sociala medier.
Katrin Olofsson har en bakgrund som väktare i Värmland och har jobbat fackligt för Transport i flera år. Hon har varit både fackligt ombud, skyddsombud och sommarjobbat på samhällspolitiska avdelningen på Transports förbundskontor.
När Transportarbetaren besöker henne gör hon sin andra arbetsdag på LO:s telefonjour för ungdomar som behöver hjälp med problem som uppstått på sommarjobbet. Hon har bland annat svarat på frågor om ledighet, försäkringar och arbetsskador, löner och semesterschema. Och hon har redan hunnit med några fall från Transports branscher.
– Ja, det var en som jobbar inom flyg och säkerhet som ringde och frågade om medlemskap i dag, säger Katrin Olofsson.
Inte bara tonåringar i glasskiosk
Enklare frågor kan hon ofta svara på direkt, men de som har mer komplicerade problem, till exempel kring avtal lotsas vidare till rätt fackförbund.
– Sedan är det många unga som ringer till oss som inte är med i något fackförbund och inte riktigt vet vart de ska vända sig.
Men det är inte bara ungdomar som ringer. Stefan Gradin, som är ansvarig för ”facket direkt” på LO, berättar att det märks att arbetslösheten är hög och att många har tillfälliga anställningar.
– Det är långtifrån alla som har ”typiska sommarjobb” och jobbar i glasskiosk. Även en 33-åring som staplar visstidsanställning på visstidsanställning kan kontakta oss med frågor, säger han.
Dreamhack och Putte i Parken
I LO:s kampanj ingår även att möta ungdomar på festivaler och event runt om i Sverige. Bland annat ska Dreamhack i Jönköping, Emmabodafestivalen och Putte i Parken (Karlstad) besökas.
Målet är att enklare frågor i stor utsträckning ska besvaras på hemsidan så att de som svarar i telefon får mer tid till de som till exempel har problem med trakasserier på jobbet.