Fackets man blir hamnarbetsgivare
Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.
– Kollektivavtalet blir en knäckfråga, säger Transports stuveriombudsman Per-Olof Norberg. Liselotte Lööf har gått med i arbetsgivarorganisationen, Sveriges Hamnar, och omfattas av avtalet med Transport. Svea hamn har tecknat hängavtal med Hamnarbetarförbundet. Så vilket fack ska man förhandla med?
Liselotte Lööf har i många år kört avfall åt stockholmarna. I den senaste upphandlingen blev bolaget utan kontrakt, något som ledde till en segdragen juridisk tvist med Stockholms stad.
Numera håller Liselotte Lööf till i Frihamnen och företaget har utfört arbete för Stockholms Hamnar. Främst underhållsarbeten, uppger Liselotte Lööfs vd Ola Claesson.
Men målet är att utöka hamnverksamheten. Liselotte Lööf och det nya bolaget Svea hamn har tillsammans vunnit ett kontrakt med Fortumägda energibolaget Stockholm exergi.
Uppdraget handlar om att hantera flis som kommer på tåg och lastbil, men främst på båt.
På papperet styrs Svea hamn av Krister Gunnarsson Landin och Josef Völgyi.
Völgyi har länge varit facklig företrädare i Hamnarbetarförbundets (HF) stockholmsavdelning.
Hur blev reaktionen bland HF-medlemmarna när du tog steget över till arbetsgivarlägret? Positivt?
– Nja, ingen har sagt något negativt än i alla fall.
Och kollektivavtal?
– Avtal ska vi självklart ha. Vi har sökt inträde i Sveriges Hamnar, men inte fått svar. Så vi har tecknat hängavtal med Hamnarbetarförbundet.