Fackets man på plats i Strasbourg
EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.
– Jag har kandiderat med fackligt stöd. Det kräver att jag arbetar med arbetsmarknadsfrågor, säger Johan Danielsson till Transportarbetaren, efter att utskottsplaceringen hade förhandlats klart.
Han blir även suppleant i arbetsmarknadsutskottet och vill där bland annat ta ansvar för arbetsmiljöfrågor.
De europeiska socialdemokraterna kunde fira stora framgångar när Europaparlamentet öppnade för en ny femårsperiod med så många som 60 procent nya parlamentariker i församlingen. Till den viktiga posten som talman utsågs den italienska socialdemokraten David Sassoli, som ersätter den förra konservativa talmannen.
Den tidigare svenske migrationsministern Heléne Fritzon blev en av de vice ordförande för den stora socialdemokratiska gruppen i parlamentet.
För Johan Danielsson slutade också de första dagarna bra. I Europavalet hade han stöd av alla LO-förbund och har fått positioner där han kan driva fackliga frågor.
Transportutskottet har som första uppgift att föra det omfattande vägtransportpaketet i mål.
– Min förhoppning är att jag kan ta en aktiv del i det arbetet från starten och spela en avgörande roll för denna viktiga lagstiftning, säger Johan Danielsson.
Paketet, som också kallas mobilitetspakten, var nära att slutbehandlas av det förra parlamentet. Det innebär nya regler för cabotagetrafik, ändrade kör- och viloregler, utstationeringsregler även för transportbranschen när förarna kör i ett annat land om inte resan börjar och slutar i hemlandet. Men det handlar också om kombidirektivet, när landsvägstransporter kombineras med tåg eller fartyg.
Med en ny mandatfördelning i parlamentet är det inte helt säkert att paketet genomförs. Teoretiskt är det möjligt för parlamentet att riva upp beslutet och omarbeta det utefter de nya parlamentarikernas uppfattningar.
Johan Danielsson bedömmer den risken som liten.
– Visserligen är det viktigt vilka majoriteter vi får i transportutskottet, men min bedömning är nej, parlamentet kommer att behålla sin position. Det fanns en bred vilja att driva igenom paketet innan Europavalet.
Redan under juli siktar den socialdemokratiska gruppen på att få beslut om detta i parlamentet. Då vidtar en diskussion med Europeiska kommission och Europeiska rådets stats- och regeringschefer om vägpaketet.
Målet är att bli klar med de nya reglerna under det närmaste halvåret när Finland håller i ordförandeklubban.