Johan Danielsson
Close
Redan under Johan Danielssons andra dag som EU-parlamentariker blev det klart att han kommer att sitta i både transportutskottet och arbetsmarknadsutskottet.
Close

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

– Jag har kandiderat med fackligt stöd. Det kräver att jag arbetar med arbetsmarknadsfrågor, säger Johan Danielsson till Transportarbetaren, efter att utskottsplaceringen hade förhandlats klart.

Han blir även suppleant i arbetsmarknadsutskottet och vill där bland annat ta ansvar för arbetsmiljöfrågor.

De europeiska socialdemokraterna kunde fira stora framgångar när Europaparlamentet öppnade för en ny femårsperiod med så många som 60 procent nya parlamentariker i församlingen. Till den viktiga posten som talman utsågs den italienska socialdemokraten David Sassoli, som ersätter den förra konservativa talmannen.

Den tidigare svenske migrationsministern Heléne Fritzon blev en av de vice ordförande för den stora socialdemokratiska gruppen i parlamentet.

För Johan Danielsson slutade också de första dagarna bra. I Europavalet hade han stöd av alla LO-förbund och har fått positioner där han kan driva fackliga frågor.

Transportutskottet har som första uppgift att föra det omfattande vägtransportpaketet i mål.

Foto: Carl von Scheele

– Min förhoppning är att jag kan ta en aktiv del i det arbetet från starten och spela en avgörande roll för denna viktiga lagstiftning, säger Johan Danielsson.

Paketet, som också kallas mobilitetspakten, var nära att slutbehandlas av det förra parlamentet. Det innebär nya regler för cabotagetrafik, ändrade kör- och viloregler, utstationeringsregler även för transportbranschen när förarna kör i ett annat land om inte resan börjar och slutar i hemlandet. Men det handlar också om kombidirektivet, när landsvägstransporter kombineras med tåg eller fartyg.

Med en ny mandatfördelning i parlamentet är det inte helt säkert att paketet genomförs. Teoretiskt är det möjligt för parlamentet att riva upp beslutet och omarbeta det utefter de nya parlamentarikernas uppfattningar.

Johan Danielsson bedömmer den risken som liten.

– Visserligen är det viktigt vilka majoriteter vi får i transportutskottet, men min bedömning är nej, parlamentet kommer att behålla sin position. Det fanns en bred vilja att driva igenom paketet innan Europavalet.

Redan under juli siktar den socialdemokratiska gruppen på att få beslut om detta i parlamentet. Då vidtar en diskussion med Europeiska kommission och Europeiska rådets stats- och regeringschefer om vägpaketet.

Målet är att bli klar med de nya reglerna under det närmaste halvåret när Finland håller i ordförandeklubban.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Aulin:
    6 juli, 2019

    Bra jobbat Calle!
    Ulf

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.