Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg
Close
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud.
Close
Uppdrag Transportombud

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Helt rätt person för uppdraget, säger en arbetskamrat på bevakningsbolaget om Ida: Orädd när det gäller att lyfta luren och få tag på rätt personer, kraft att dra ett tungt lass när det gäller.

– Jag brinner för rättvisa, säger hon själv.

Väktaren Ida Hallberg hade förtroendeuppdraget som Transportombud när Avarn Security i somras tog över bevakningen från Tempest vid Scanias anläggning i Oskarshamn.

– Det blev en tuff start, med mycket oro och diskussioner men jag tyckte samtidigt att det var roligt. Man kände att man gjorde nytta, säger Ida.

– Jag tycker ändå att vi löste det, arbetsmiljön i dag är bra och det är trevlig stämning. Och jag fick mycket hjälp i uppdraget. Den här resan har varit nyttig, säger Ida.

Tjänstledig

Det är veckan före jul när Transportarbetaren träffar henne och flera kollegor. Med är också Tommy Sahlberg, ordförande för Transports avdelning 51 Sydöstra Sverige, och ombudsmannen Markus Pettersson.

Efter årsskiftet har Ida påbörjat studier till elevassistent och är tjänstledig från Avarn, men ser det som självklart att hon annars skulle gått utbildningar för förtroendevalda som avdelningen satsar på. Hon är trygg med att andra kan ta över som ombud. Det fackliga uppdraget har hunnit förankras på arbetsplatsen.

Markus Pettersson. Foto: Lilly Hallberg
Markus Pettersson. Foto: Lilly Hallberg

– Det är inget konstigt längre, och det är som här det ska fungera. Våra ombud ska få rätt förutsättningar, det är inte bara att utse någon och önska lycka till, säger Markus Pettersson. Som ombudsman förhandlade han vid Avarns övertag och Ida Hallberg utsågs till Transportombud.

– För oss blev det också bra, det är helt annorlunda att ha en person på arbetsplatsen, säger Markus.

Och vänd till Ida, som talar om allt stöd hon fått från både regionala skyddsombudet Karin Blomberg och ombudsmän på avdelningen, säger han:

– Förringa inte din egen insats!

”Närmare till facket”

Flera av Idas kollegor kommer in i fikarummet. De flesta väktare här jobbar alltid samma skift, antingen dag eller natt.

– Det har blivit betydligt bättre, närmare till facket, säger en kollega som vill vara anonym men tillhör dem som arbetat närmare 20 år på företaget.

– Vi som känner Ida vet att hon är rätt för uppdraget. Framför allt under övergången drog hon ett väldigt lass.

Linnea Hammarqvist och Patrik Nilsson håller med.

– Det har varit väldigt bra, Ida är den man kontaktat om det är något. För mig var det också en händelse med några kollegor som jag tog upp, hon tog det vidare direkt. Nu fungerar det bra på arbetet igen, jag trivs, säger Linnea Hammarqvist.

Så lyckades Transport i Kristianstad värva ombud

Transport. Kristianstadsavdelningen har framgångsrikt lyckats implementera Transportombud på arbetsplatserna. Ett förtroendeuppdrag som antogs av senaste kongressen i rättan tid, enligt avdelningsordföranden.

– Jag vill lyfta hela avdelningen, vi är ett lag som jobbar mot samma mål. Hade vi inte satt oss ned och talat igenom hur vi skulle värva ombud hade det inte gått, säger Tommy Sahlberg, ordförande för Transports avdelning 51 Sydöstra Sverige.

Ett tydligt syfte med uppdraget är en bra samverkan ute på arbetsplatserna mellan arbetsgivare, anställda och Transport som organisation. Och det handlar också om att ”sälja in” Transportombud hos arbetsgivarna och förklara syftet, enligt Sahlberg.

– Så sent som i går talade jag med en arbetsgivare som sa ”åh, äntligen” när jag ringde för att informera om ombudens roll. Att få den responsen gör mycket för oss, säger Tommy Sahlberg.

Tommy Sahlberg. Foto: Clara Lideberg
Tommy Sahlberg. Foto: Clara Lideberg

Ny internutbildning

Jämfört med ett fackligt förtroendeuppdrag som skyddsombud – som har arbetsmiljölagen att stödja sig på – kan rollen som Transportombud te sig oklar. För avdelningen har det varit viktigt att skapa rätt förutsättningar. Bland annat genom en ny internutbildning för förtroendevalda. I mitten av december gick elva nya ombud heldagsutbildningen i Kalmar, där avdelningen förutom i Kristianstad har kontor.

– Under 2024 har vi fått 32 nya ombud. 22 skyddsombud och 10 Transportombud. Det är häftigt, det är det! säger Tommy Sahlberg.

Kollegors stöd viktigt

Han blev själv skyddsombud 2015 på sin arbetsplats, Kaj Inrikes åkeri i Älmhult, och senare förhandlingsombud. Och understryker vikten av stöd från en kollega i att utvecklas och att ”successivt växla upp” i det fackliga arbetet.

I slutet av förra året fanns Transportombud på plats på fyra arbetsplatser inom åkeri, fem inom miljöarbete och två inom bevakning.

– En stor utmaning är att våra medlemmar så ofta är på resande fot, det gör det svårare att hitta folk som kan ta på sig förtroendeuppdrag, säger Sahlberg.

Långsiktigt jobb

Fast arbetet med förtroendevalda ombud tror han att avdelningen lyckas ännu bättre med i år:

– Vi arbetar långsiktigt, inget vi stressar fram. Det är en resa som måste få ta tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundbergpriset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."