Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg
Close
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud.
Close
Uppdrag Transportombud

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Helt rätt person för uppdraget, säger en arbetskamrat på bevakningsbolaget om Ida: Orädd när det gäller att lyfta luren och få tag på rätt personer, kraft att dra ett tungt lass när det gäller.

– Jag brinner för rättvisa, säger hon själv.

Väktaren Ida Hallberg hade förtroendeuppdraget som Transportombud när Avarn Security i somras tog över bevakningen från Tempest vid Scanias anläggning i Oskarshamn.

– Det blev en tuff start, med mycket oro och diskussioner men jag tyckte samtidigt att det var roligt. Man kände att man gjorde nytta, säger Ida.

– Jag tycker ändå att vi löste det, arbetsmiljön i dag är bra och det är trevlig stämning. Och jag fick mycket hjälp i uppdraget. Den här resan har varit nyttig, säger Ida.

Tjänstledig

Det är veckan före jul när Transportarbetaren träffar henne och flera kollegor. Med är också Tommy Sahlberg, ordförande för Transports avdelning 51 Sydöstra Sverige, och ombudsmannen Markus Pettersson.

Efter årsskiftet har Ida påbörjat studier till elevassistent och är tjänstledig från Avarn, men ser det som självklart att hon annars skulle gått utbildningar för förtroendevalda som avdelningen satsar på. Hon är trygg med att andra kan ta över som ombud. Det fackliga uppdraget har hunnit förankras på arbetsplatsen.

Markus Pettersson. Foto: Lilly Hallberg
Markus Pettersson. Foto: Lilly Hallberg

– Det är inget konstigt längre, och det är som här det ska fungera. Våra ombud ska få rätt förutsättningar, det är inte bara att utse någon och önska lycka till, säger Markus Pettersson. Som ombudsman förhandlade han vid Avarns övertag och Ida Hallberg utsågs till Transportombud.

– För oss blev det också bra, det är helt annorlunda att ha en person på arbetsplatsen, säger Markus.

Och vänd till Ida, som talar om allt stöd hon fått från både regionala skyddsombudet Karin Blomberg och ombudsmän på avdelningen, säger han:

– Förringa inte din egen insats!

”Närmare till facket”

Flera av Idas kollegor kommer in i fikarummet. De flesta väktare här jobbar alltid samma skift, antingen dag eller natt.

– Det har blivit betydligt bättre, närmare till facket, säger en kollega som vill vara anonym men tillhör dem som arbetat närmare 20 år på företaget.

– Vi som känner Ida vet att hon är rätt för uppdraget. Framför allt under övergången drog hon ett väldigt lass.

Linnea Hammarqvist och Patrik Nilsson håller med.

– Det har varit väldigt bra, Ida är den man kontaktat om det är något. För mig var det också en händelse med några kollegor som jag tog upp, hon tog det vidare direkt. Nu fungerar det bra på arbetet igen, jag trivs, säger Linnea Hammarqvist.

Så lyckades Transport i Kristianstad värva ombud

Transport. Kristianstadsavdelningen har framgångsrikt lyckats implementera Transportombud på arbetsplatserna. Ett förtroendeuppdrag som antogs av senaste kongressen i rättan tid, enligt avdelningsordföranden.

– Jag vill lyfta hela avdelningen, vi är ett lag som jobbar mot samma mål. Hade vi inte satt oss ned och talat igenom hur vi skulle värva ombud hade det inte gått, säger Tommy Sahlberg, ordförande för Transports avdelning 51 Sydöstra Sverige.

Ett tydligt syfte med uppdraget är en bra samverkan ute på arbetsplatserna mellan arbetsgivare, anställda och Transport som organisation. Och det handlar också om att ”sälja in” Transportombud hos arbetsgivarna och förklara syftet, enligt Sahlberg.

– Så sent som i går talade jag med en arbetsgivare som sa ”åh, äntligen” när jag ringde för att informera om ombudens roll. Att få den responsen gör mycket för oss, säger Tommy Sahlberg.

Tommy Sahlberg. Foto: Clara Lideberg
Tommy Sahlberg. Foto: Clara Lideberg

Ny internutbildning

Jämfört med ett fackligt förtroendeuppdrag som skyddsombud – som har arbetsmiljölagen att stödja sig på – kan rollen som Transportombud te sig oklar. För avdelningen har det varit viktigt att skapa rätt förutsättningar. Bland annat genom en ny internutbildning för förtroendevalda. I mitten av december gick elva nya ombud heldagsutbildningen i Kalmar, där avdelningen förutom i Kristianstad har kontor.

– Under 2024 har vi fått 32 nya ombud. 22 skyddsombud och 10 Transportombud. Det är häftigt, det är det! säger Tommy Sahlberg.

Kollegors stöd viktigt

Han blev själv skyddsombud 2015 på sin arbetsplats, Kaj Inrikes åkeri i Älmhult, och senare förhandlingsombud. Och understryker vikten av stöd från en kollega i att utvecklas och att ”successivt växla upp” i det fackliga arbetet.

I slutet av förra året fanns Transportombud på plats på fyra arbetsplatser inom åkeri, fem inom miljöarbete och två inom bevakning.

– En stor utmaning är att våra medlemmar så ofta är på resande fot, det gör det svårare att hitta folk som kan ta på sig förtroendeuppdrag, säger Sahlberg.

Långsiktigt jobb

Fast arbetet med förtroendevalda ombud tror han att avdelningen lyckas ännu bättre med i år:

– Vi arbetar långsiktigt, inget vi stressar fram. Det är en resa som måste få ta tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. Stramare regelverk och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen."Trist, men inte oväntat, att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare", säger Transports försäkringsombudsman Pia Edvall.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.