Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”
Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.
Under 2010-talet ökade näthandeln med flera hundra procent. I Sverige utgör den i dag omkring 15 procent av den totala detaljhandeln. Men alla kunder är inte nöjda med sina varor. Av varorna från ledande klädföretag i Sverige returneras nära 40 procent av allt som handlas på nätet, visar en undersökning SVT gjort.
Fria returer är en anledning till att så mycket skickas tillbaka, enligt ordföranden i tre LO-förbund, i en gemensam debattartikel. De vill se att politikerna lagstiftar om obligatorisk avgift för frakt och retur.
På Aftonbladets debattsida skriver Transports förbundsordförande Tommy Wreeth tillsammans med Gabriella Lavecchia, Seko, och Linda Palmetzhofer, Handels, om priset för kundens bekvämligheten med e-handel: Returer för miljarder hamnar på soptippen, transporterna släpper ut stora mängder klimatgaser och arbetsvillkoren för är i många fall undermåliga.
I dagarna kom besked om att länderna inom EU vill förbjuda klädföretag att förstöra varor som returnerats. Det välkomnar Wreeth, Lavecchia och Palmetzhofer i sitt debattinlägg: Det visar att politiken kan sätta ramar för en mer hållbar e-handel, heter det. Men de vill alltså gå vidare och komma tillrätta med returproblemet, något som kan beskrivas som ett slags missbruk där kunder medvetet beställer flera storlekar eller skickar tillbaka det mesta.
I sitt debattinlägg i Aftonbladet lyfter fackordförandena också det positiva som möjligheterna att handla på nätet medfört; tillgång till ett stort utbud för kunder, oavsett var de bor och en möjlighet att hemifrån soffan få det önskade levererat direkt till dörren eller ett utlämningsställe i närheten.
Men de skriver också om nackdelarna: ”Chaufförer tvingas köra överlastade bilar och pressa hastighetsbegränsningen för att hinna med och lagerarbetare får inte ens stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegor utan att bli ifrågasatta av arbetsgivaren” heter det, och vidare: ”Det många nog inte vet är att returerna ofta skickas på omvägar hundratals mil – ofta till länder i Östeuropa – innan de är redo att säljas igen. Eller ännu värre, att returerna hamnar direkt på soptippen.”.
De tre förbundsordförandena slår fast att ett det är bra med ett förbud mot att klädföretag förstör plagg som returneras, också för att förebygga osund konkurrens. Men att lagstiftningen bör gå längre, med stopp också för fria leveranser. Både med tanke på klimatet och för de anställda som arbetar med e-handel.