Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén
Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Under 2010-talet ökade näthandeln med flera hundra procent. I Sverige utgör den i dag omkring 15 procent av den totala detaljhandeln. Men alla kunder är inte nöjda med sina varor. Av varorna från ledande klädföretag i Sverige returneras nära 40 procent av allt som handlas på nätet, visar en undersökning SVT gjort.

Fria returer är en anledning till att så mycket skickas tillbaka, enligt ordföranden i tre LO-förbund, i en gemensam debattartikel. De vill se att politikerna lagstiftar om obligatorisk avgift för frakt och retur.

På Aftonbladets debattsida skriver Transports förbundsordförande Tommy Wreeth tillsammans med Gabriella Lavecchia, Seko, och Linda Palmetzhofer, Handels, om priset för kundens bekvämligheten med e-handel: Returer för miljarder hamnar på soptippen, transporterna släpper ut stora mängder klimatgaser och arbetsvillkoren för är i många fall undermåliga.

Gabriella Lavecchia, förbundsordförande SEKO

I dagarna kom besked om att länderna inom EU vill förbjuda klädföretag att förstöra varor som returnerats. Det välkomnar Wreeth, Lavecchia och Palmetzhofer i sitt debattinlägg: Det visar att politiken kan sätta ramar för en mer hållbar e-handel, heter det. Men de vill alltså gå vidare och komma tillrätta med returproblemet, något som kan beskrivas som ett slags missbruk där kunder medvetet beställer flera storlekar eller skickar tillbaka det mesta.

I sitt debattinlägg i Aftonbladet lyfter fackordförandena också det positiva som möjligheterna att handla på nätet medfört; tillgång till ett stort utbud för kunder, oavsett var de bor och en möjlighet att hemifrån soffan få det önskade levererat direkt till dörren eller ett utlämningsställe i närheten.

Men de skriver också om nackdelarna: Chaufförer tvingas köra överlastade bilar och pressa hastighetsbegränsningen för att hinna med och lagerarbetare får inte ens stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegor utan att bli ifrågasatta av arbetsgivaren” heter det, och vidare: ”Det många nog inte vet är att returerna ofta skickas på omvägar hundratals mil – ofta till länder i Östeuropa – innan de är redo att säljas igen. Eller ännu värre, att returerna hamnar direkt på soptippen.”.  

De tre förbundsordförandena slår fast att ett det är bra med ett förbud mot att klädföretag förstör plagg som returneras, också för att förebygga osund konkurrens. Men att lagstiftningen bör gå längre, med stopp också för fria leveranser. Både med tanke på klimatet och för de anställda som arbetar med e-handel.

Linda Palmetzhofer, förbundsordförande Handels. Foto: Handels

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2023

    Låt företagen själva avgöra om de vill erbjuda köp som inkluderar kostnaden för frakt vid köp och returer.Som konsument vet jag att när det är fri frakt så innebär det att kostnaden för frakten redan är inräknad i priset, det säger sig ju självt att transportföretagen inte kör gratis för de företagen som erbjuder fri frakt eller hur?!Vi har fri företagsamhet och en fri marknad som inte skall styras av politiker.Att tempot är för högt och det är för många leveranser för chauffören så innebär det ju att de inte klarar av att ta betalt för vad det kostar att utföra dessa transporter på ett sätt som är anpassat till arbetstagarnas rätt till en vettig arbetsbelastning där de kan följa lagar och regler.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.