Facklig aktion på gång mot Taxi kurir
Transport förbereder nu en aktion mot Taxi kurir. Det sker efter att bolaget bestraffat två förare som tagit initiativ till facklig organisering. En chaufför sparkas ut och hotas dessutom med svartlistning i hela branschen. Förarkollegan får behålla jobbet, men tvingas till en veckas oavlönat arbete i växeln.
Transports Stockholmsavdelning har en särskild taxisektion. I går samlades förarna till ett möte som till största delen kom att handla om Taxi kurir och företagets agerande mot chauffören Allonias Sebhatu och hans kollega.
– Det som hänt är fruktansvärt. Att vara med i facket och driva facklig verksamhet är en grundlagsskyddad rättighet, mullrade en upprörd förare som kör för Taxi Stockholm.
De två bestraffade förarna har på initiativ av Transport samlat in namn för att få i gång facklig verksamhet bland chaufförerna på Taxi kurir, Taxi 020 och övriga bolag i Fågelviksgruppen.
Företagen – med Taxi kurir i spetsen – har i flera år motsatt sig Transports krav på ett centralt kollektivavtal. Det gör att chaufförerna jobbar utan försäkringar, tjänstepension och reglerad lön. Ersättningen baseras helt på ackord, i praktiken 37 procent av inkörda pengar. Blir dagskassan låg, blir lönen skral. Utan kollektivavtal finns ingen som helst garantilön.
Precis som i många andra beställningscentraler är förarna inte anställda direkt av Taxi kurir, utan hos underåkare som kör för växeln.
Fackliga förtroendemän på Transports Stockholmsavdelning är övertygade om att Allonias Sebhatu och hans kollega kallades upp till Taxi kurir just på grund av sitt fackliga arbete.
– Taxi kurir hävdar att killarna sagt nej till körningar, att det är skälet till straffåtgärderna. Men inget talar för att det stämmer. Alla förare på Taxi kurir ”bommar” körningar ibland. Det kan handla om att kunden inte kommer. Eller att marginalen är för knapp för att hinna i tid. Då tackar man nej till uppdraget, säger en person med god insyn i bolaget.
Förare som Transportarbetaren talat med uppger samfällt att Taxi kurirs offentligt upphandlade färdtjänstkörningar är så dåligt betalda att både åkare och chaufförer försöker slippa undan dem. Det gör i sin tur att mängder av förare har kallats in till Taxi kurirs kontor för tillrättavisningar eller varningar.
– Någon eller några färdtjänstresor kan man ta under ett arbetspass, men blir det för många får man inte ihop en rimlig dagskassa. Då blir lönen därefter. Hela systemet är sjukt. Taxi kurir dumpar priserna när landstinget upphandlar, och sedan får vi ta smällen! påpekar en röst.
Transport kommer sannolikt att genomföra en protestaktion i morgon, onsdag, till stöd för de två förarna som utsatts för repressalierna.